Annons:
Etikettmatprat
Läst 1258 ggr
DesK
10/20/09, 3:36 PM

Äkta vara på City Gross

City Gross är först ut av livsmedelsbutikerna med att skylta med Äkta Vara.

Jag har turen att ha en City Gross i närheten och jag brukar handla där. Att de nu tydligt markerar Äkta Vara gör mig mycket glad. Matlust betyder för mig att vi använder bra och vettiga produkter med få eller helst inga tillsatser i också  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
10/20/09, 9:36 PM
#1

Ja, det är helt fantastiskt hur Hemlige kocken Jan-Eric Nilsson har lyckats vända hela matindustrin, skakat och rört om i grytorna, till allas vår fördelSkrattande Det är egentligen inte klokt att detta skulle behövas. Äkta mat borde vara en rättighet. Att äta kemikalier i den mängd vi gjort är helt absurt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anne
10/24/09, 1:30 PM
#2

Jag tycker tyvärr att märkningen är tramsig. De har bestämt sig för att det bara är två tillsatser som är okej - bakpulver och pektin - och att allt annat är "fusk". Läs gärna Karin Ahlborgs krönika.

Sehvrin
10/26/09, 1:54 PM
#3

#2 Om det är så håller jag med om att det är tramsigt. Finns ju många andra tillsatser som är naturliga (och ofarliga).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

DesK
10/26/09, 2:02 PM
#4

Man kan alltid ifrågasätta var gränserna ska gå. Alla bör dock vara medvetna om att en "tillsats" som finns naturligt i någon råvara inte kan eller ska jämföras med en tillsats som är framställd på kemisk väg.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Hoppfull
10/26/09, 3:11 PM
#5

Jag tycker att märkningen är kanon! Hans gräns är ju vid vad han anser behövs, han anser att man inte behöver de andra tillsatserna om man hanterar livsmedlen rätt. Alltså ställer han egentligen högre krav på själva livsmedelshanteringen än man gör annars.

Jag tycker att det är helt rätt! Alla som nöjer sig med att äta mat med tillsatser, för tillsatserna är ju överlag kemiskt framställda och inte alls naturliga, får väl läsa på förpackningarna. Det är ju i stort sett omöjligt för en vanlig konsument att ha insyn i vilka av alla de ingredienser som står på förpackningarna som är naturliga eller ej och vilka som faktiskt behövs och inte!

Vill man äta helt kemiskt fri mat så vet man att de produkterna är okej!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Upp till toppen
Annons: