Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1546 ggr
Box-
11/17/09, 2:36 PM

Smaksättningar på färskost?

Jag ska göra egen färskost, men skulle behöva tips på smaksättningar. Vill inte ha den naturell, så alla tips är välkomna. Behöver inte vara nåt märkvärdigt heller, bara den inte är naturell Glad Kan man blanda i vad som helst? Nån som har koll?

Annons:
DesK
11/17/09, 2:42 PM
#1

Örtsalt, pressad vitlök

Örtsalt, fint hackad paprika, svartpeppar

Mosad fetaost, svartpeppar

Finhackade soltorkade tomater, peppar, vitlök

Socker, vanilj

Socker, citron

Finns ju hur mycket som helst att välja på  Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Box-
11/17/09, 2:46 PM
#2

Oj. Ja, här lär jag väl hitta nåt som passar i alla fall Glad Jag har väl brist på fantasi bara eftersom jag var tvungen att fråga om råd.

DesK
11/17/09, 3:42 PM
#3

Idétorka och brist på fantasi drabbas vi väl alla av  Flört

Hur gör du din färskost?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Box-
11/17/09, 4:45 PM
#4

Det vet jag inte riktigt än, det är premiär i år Glad Letar efter en lämplig variant som inte tar allt för lång tid att göra, men tänkte gå efter det här http://www.alltommat.se/recept/hemgjord-f%C3%A4rskost-6549 om inget annat dyker upp.

AnneN
11/17/09, 4:55 PM
#5

Färskost

* 1 liter filmjölk
* 1,5-3 deciliter gräddfil
* 1 tesked salt

Häll filen och gräddfilen i en kastrull. Värm tills filen uppnått cirka 50 grader (så varmt att du inte vill stoppa ner fingret). Rör om hela tiden. Sätt ett stort kaffefilter eller en silduk ovanpå en stor tillbringare. Ta av kastrullen när ostmassan uppnått 50 grader. Häll ostmassan i kaffefiltret och låt det rinna av under 5-6 timmar. Blanda i 1 tesked salt. Nu är det dags att smaksätta osten.

Vitlöksost:

Blanda hälften av ostmassan med 1 pressad vitlöksklyfta och 2-3 matskedar hackad gräslök.

Pepparost:

Blanda halva ostmassan med 1/2-1 tesked grovstött svartpeppar.

Det är väldigt lätt att variera smaksättningen och det mesta blir gott.

Slå in osten i folie eller plastfilm och lägg in den i kylskåpet. Du kan också lägga den i en skål, vilket gör det lättare att transportera till lajvet.

Kopierat från http://www.theyard.org/index.php?option=articles&task=viewarticle&artid=3&Itemid=4

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DesK
11/17/09, 9:54 PM
#6

Mitt förslag är:

1 liter mild yoghurt
2-3 deciliter crème fraiche (den fetaste)

Blanda och värm till cirka 45-50 grader. Dt vill säga tills den nästan delar sig. Häll över i silduk olåt rinna av över natten.

Krydda efter behag och ställ i kylen så att den blir kall.

Vasslen som blivit över kan användas till brödbak

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: