Annons:
Etikettmatprat
Läst 4002 ggr
sisal
10/28/09, 11:41 PM

Försvenskad mat

Funderar över alla rätter vi äter och som på något sätt är "försvenskade". Vem kommer inte ihåg skolans chili con carne? Stekt köttfärs med vita bönor i tomatsås, gulaschsoppa, tomatsoppa med lite kött i.

Som jag fattat det så innehåller en riktig chili con carne typ grytbitar och inte köttfärs. Min före detta chef gjorde en "riktig" tjeckisk gulash med grytbitar, nöt och fläsk, lever, bacon.

Hur många rätter är försvenskade? Chicken á la king, Biff Bourginnone (felstavat), Jambalaya, Risotto. (risotton hemma hos mig när jag var liten var ris, ärtor, och kyckling typ.)

Hur många har ätit "orginalrätter" på rätt plats och sen ätit en försvenskad version?

Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd.Obestämd Men "orginal" recept vore ju trevligt och en diskussion om rätters ursprung och den försvenskade varianten.

Annons:
DesK
10/29/09, 10:45 AM
#1

Wienerschnitzel är väl också en rätt som blivit lite försvenskad. I Österrike serveras den aldrig med sardeller och kapris. och det vanligaste tillbehöret där är en potatissallad med vinägrettdressing.  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
10/29/09, 10:57 AM
#2

Det jag först tänker på är gulasch! Är lite osäker på ursprunget, men tror den kommer från Ungern. Åtminstone om man får tro ungrarna. Där har jag i alla fall ätit äkta gulasch på en kvarterskrog där turister inte var så vanligt. Minns att köttet just i den grytan var ganska fett, och därför tyckte jag inte det var så gott, men såsen var god.

Köttfärssås i Italien innehåller alltid vin, rött eller vitt. Så lagar jag den själv, och min går inte att skilja från den italienska. Köttfärssåsen man fick som barn var gjord på ketchup och långt ifrån en äkta.

Får se om jag kommer på nåt mer! Jo, en äkta wienerschnitzel ska vara gjord på kalvkött och stekas i både olja och smör för att få en bubblig och god panerad yta. Så serveras den alltid i Österrike och även på vissa bättre krogar i Tyskland.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
10/29/09, 11:04 AM
#3

#1 Till alla de wienerschnitzlar jag ätit i Österrike och Tyskland har det alltid serverats citronklyftorTungan ute

Wienerschnitzel är namnskyddat. Står det wienerschnitzel på en svensk restaurang måste den vara gjord på kalvkött. Står det bara schnitzel kan det i princip vara vad som helst.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
10/29/09, 11:10 AM
#4

Den turkiska kebaben eller kebap som de säger är ett typiskt exempel det är ju bitar av lammkött som träs på spett. Men i Sverige är det ett hoppressat kött som stora rullar på spett som sedan skärs i tunna skivor/strimlor.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Åsa S
10/29/09, 1:42 PM
#5

Kåldolmar borde ju vara en försvenskad rätt av vinbladsdolmar.

Vet inte om det finns något riktigt genuint svenskt vi har ju krigat i ganska många hundra år och vi tog lika mycket matinspiration från andra länder som vi gjorde med krigsbyten. 

Exempelvis pitepalt och kroppkakor är ju mycket lika tysk knödel och vad de nu heter i polen (har en polsk kokbok men inte här just nu så jag kan inte kolla vad det polska namnet är).

Loucar
10/29/09, 2:08 PM
#6

Enligt Wikipedia heter de polska kroppkakorna knedle.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Lena1971
11/1/09, 11:04 PM
#7

Jag har ätit sushi med sill, det är rätt ordentligt försvenskat. (Och inte särskilt gott.)

Lite OT men… Min kusin påstår att det finns en pizzeria i Luleå som serverar pizza med köttbullar, spaghetti och ketchup. Jag tror han ljuger? Obestämd


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Loucar
11/1/09, 11:48 PM
#8

Det finns säkert pizzor med köttbullar på i nån tråd här har jag sett att man kan få kebab och strips på pizzan.Förvånad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Chestnut
11/2/09, 10:14 AM
#9

#8 Vad är det konstiga med kebab och strips på pizzan? Är jättegott! Flört Är jättevanligt här i alla fall att man äter en pizza med tomatsås, ost, kebab, strips & kebabsås. Gärna färska tomater på också.

#7 Läste om något liknande för ett tag sedan, var en artikel om pizza med spaghetti och köttbullar, kokt ägg, etc.. DET kallar jag för mysko pizzor!

Med vänliga hälsningar
Chess

Loucar
11/2/09, 10:27 AM
#10

Chestnut kebab kan jag förstå att man har på pizzan men strips känns lite överdrivet, sen säger jag inget om det är gott eller inte eftersom jag inte provat, men för mig personligen känns det helt fel.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Chestnut
11/2/09, 10:49 AM
#11

#10 Trodde faktiskt att det var ganska så vanligt överlag att man hade strips på Glad Tycker att du ska prova, det är jättegott!

Svenska tacos är verkligen inte som mexikanska! Likaväl som i Mexicó är tortilla = omelett…

Med vänliga hälsningar
Chess

Loucar
11/2/09, 10:51 AM
#12

Chestnut du kanske kan berätta lite om mexikanska tacos för oss som bara ätit de "svenska". Flört

Sorry men strips på pizza kommer jag inte prova det är nog med kalorier på pizzan ändå tycker jag.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
11/2/09, 10:54 AM
#13

Kebabpizza har jag ätit, men det har aldrig varit strips på den  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Chestnut
11/2/09, 11:05 AM
#14

#12 Har bara ätit "riktiga" tacos en gång. Var när en kompis hade hem utbytesstudent från Mexico och de arrangerade en fest i mexikanskt tema.

Man använder inte hårda tex-mex skal utan majsbröd (våra tortillabröd) och det är mycket frukt i bröden samt bönor. Köttet är i Mexico ofta lamn eller get beroende på ekonomin. Det finns de som gör köttet som vi ser på kebab i Sverige det vill säga, helgrillar och skär i tunna skivor.

Tacos behöver inte vara starkt eller kryddat på ett speciellt sätt utan själva tacos begreppet är just det att man äter "plockmat" med majsbröd. Så i teorin kan det vara vad som helst i tacon.

Den godaste jag har ätit var bröd gjort på rött majsmjöl, strimlat nötkött, myntamarinerad ananas och grillad mango.

Med vänliga hälsningar
Chess

Loucar
11/2/09, 11:06 AM
#15

Låter jättespännande Chestnut.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: