Annons:
Etikettmatprat
Läst 3718 ggr
MartinO
11/29/09, 10:12 AM

Nu får det vara nog!

Jag har länge retat mig mot det idiotiska påfundet med skivat bröd. Det börjar bli svårare och svårare att hitta ett oskivat bröd i butiken. Dessutom exponeras fler ytor mot luften och hållbarheten blir sämre.

I fredags inhandlades en bit rökt sidfläsk. Döm om min förvåning när det var skivat! Det var omöjligt att se genom förpackningen. På etiketten stod med små bokstäver skivat, något man inte lägger märke till i butik. Dessutom hade skivorna en undermålig tjocklek som inte passar det Skånska köket.Rynkar på näsan

Var skall detta sluta? färdigskivad gurka och tomat?

Skall vi bli helt omyndigförklarade och inte få använda kniv i köket?

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Annons:
Loucar
11/29/09, 10:52 AM
#1

Där jag bor tycker jag att det finns rätt mycket oskivat bröd, men att det är så mycket skivat bröd beror väl på att konsumenterna har bett om det nån gång i tiden.

Jag föredrar nog precis som du att köttet är oskivat just på grund av att det färdigskivade oftast är för tjockt eller är i tunna slamsor.

Färdigskivad tomat och gurka blir nog rätt svårsålt det skulle bli rätt ofräscht.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Anne
11/29/09, 12:16 PM
#2

Jag pratade med något av de stora brödföretagen i våras - Skogaholm  tror jag det var - och diskuterade just det där med skivat eller inte. De sa att det alltid var många som sa att de ville ha oskivat bröd, men att det tyvärr sålde jättedåligt. Och ja, då anpassar de sig såklart. För så funkar det ju med konsumentprodukter - det som säljer är det som produceras. Säljer det inte - ja, då försvinner det ju fort som sjutton.

MonisN
12/1/09, 12:45 PM
#3

Martin! Du får baka själv! Garanterat oskivat och fritt från diverse konstgjorda substanser. Och, garanterat färskt!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[YlvaP]
12/1/09, 5:20 PM
#4

Jag är en sån som vill ha skivat bröd. Flört

Vill inte spendera morgonen med att stå och skiva bröd till fem pers.

vinteralvan
12/2/09, 1:37 PM
#5

Om du inte vill baka själv så köp i bageri, där brukar det för det mesta vara oskivat.

Maria
12/2/09, 5:46 PM
#6

Sidfläsk tycker jag är perfekt om det är färdigskivat för jag tycker det är svårt att skära jämna skivor (trots bra kniv).

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
LenaR
12/5/09, 12:17 AM
#7

Jag köper alltid skivat bröd… Det är väl som redan sagts, det är vi dumma konsumenter som styr utbudet! Att brödet fortare torkar har jag aldrig tänkt på eftersom jag förvarar det i frysen och rostar det.

Däremot köper jag inte supertunt skivat kött. Det är bara irriterande! Skivorna är ju ibland så tunna så man knappt känner smaken? Jag fattar inte vitsen… Obestämd


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Chestnut
12/5/09, 12:30 PM
#8

Limpor och formbröd är jag på tok för lat för att vilja ha annat än skivat. Frallor och brödbullar däremot vill jag ha odelat, de blir så torra och äckliga annars.

Kött spelar ingen roll för mig hurvida det är skivat eller inte.

Med vänliga hälsningar
Chess

Martin
12/5/09, 4:39 PM
#9

Jag har hittat färdighackad fryst lök i en frysdisk en gång. Det överraskade mig.

Vad det gäller bröd köper jag oftast oskivat bröd, i bageri eller i affärer som själv bakar.

mvh Martin

Loucar
12/7/09, 5:12 PM
#10

En annan sak som är riktigt irriterande är alla dessa stora tråg till köttet. Om man som vi är bara 2 och ska ha 2 kotletter  så får man ju ett tråg som man kan bada fötterna i nästan det kan ju inte ligga nån ekonomi i att alltid använda stora tråg.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Martin
12/7/09, 5:14 PM
#11

Om du utnyttjar det till fotbad så ligger det ju ekonomi i det för din del, så slipper du köpa fotbalja Tungan ute

Skämt åsido. Menar du att trågen är för stora för två bitar, eller att det nästan aldrig finns bara två bitar utan oftare finns storpack?

Jag löser det genom att ibland köpa storpack, men oftare köpa köttet över disk i en bra köttbutik som ligger i kvarteret.

mvh Martin

Loucar
12/7/09, 5:32 PM
#12

Trågen är för stora för 2 bitar var lite otydlig märker jag.Flört Jag förstår som inte vitsen med att packa 2 bitar i ett tråg för 6-8 bitar kött.

Visst händer det att jag köper storpack med köttfärs men inte skivat kött bitarna brukar vara så ojämna i sådana förpackningar. Köper jag mycket köper jag hellre en stor bit och skivar upp själv i den storlek jag vill ha.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
12/7/09, 6:17 PM
#13

Tråg med många köttbitar är alltid ett lotteri. Underst brukar ligga en ynklig bit som ofta är ojämn.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Eine
12/11/09, 4:48 PM
#14

jag tycker inte om att köpa skivat bröd(eller sidfläsk)Kan förstå att människor med olika handikapp behöver det,men jag vill inte ha!!Kan själv..dessutom tror jag inte att folk i gemen frågar efter det.Producenterna väljer att skiva för att kunna lägga på priset.

Och var i hela Norden finns fryst lax i annat än portionsbitar och kuber??Så dumt!

Håller med dig TS.Jag vill skära kuber av det rökta fläsket för att lägga i soppor etc.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Martin
12/11/09, 8:28 PM
#15

#14 ICA brukar väl ha hel fryst lax har jag för mig? Undrar om jag inte sett det på Hemköp också. Och har de båda det, så borde nästan Coop också ha det?

mvh Martin

Tom-B
12/11/09, 11:24 PM
#16

Visst finns det hel lax och havsöring i frysdiskarna både hos ICA och COOP.

Och du som inte är flugfiskare, och kan ta upp din lax till Julbordet själv, så är det ju räddningen för att kunna grava själv till Julbordet.

Hur du gör för att grava laxen hittar du på Flugfiske, tråden Julbordets håvor.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Tilda
12/12/09, 8:49 PM
#17

År det nån som har jämfört om det finns mer tillsatsämnen i färdigt skivat ljust bröd än i oskivat?

Eine
12/13/09, 3:11 PM
#18

#15 Tack för tipsen.Jag har varit på fel ställen(mindre butiker?) och handlat med andra ord.I morgon går jag till HemköpFlört!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Loucar
12/13/09, 3:19 PM
#19

#17 Varför skulle det finnas det är ju samma bröd men det ena skivas och det andra inte.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Tilda
12/13/09, 5:09 PM
#20

#19 för att öka på hållbarheten

Annons:
Loucar
12/13/09, 5:40 PM
#21

Mig veterligt bakas det på samma sätt och sedan skivas en del och en del inte.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Linda
12/14/09, 9:27 PM
#22

#2 Hur gjorde du då?

Ringde du upp dem och frågade?

Spännande att det finns så drivande människor som står i kö för att lösa brödfrågan;):)

-har aldrig tänkt på det, tycker att det e ganska praktist med färdigtskivat bröd om jag får erkänna.

-Här i USA är nästan allt oxå skivat tyvärr har vi inte lika gott bröd som i Sverige så jag antar jag skulle gladeligen köpa skivad skogaholm här m jag bara kunnat:).

Men skivat fläsk osv om jag nu skulle äta det skulle jag tycka borde vara valfritt men åandra sidan skivad bacon vill jag gärna ha:)

Anne
12/17/09, 10:11 AM
#23

Linda - nej, jag träffade dem på ett pressevent. Jag skriver om mat och blir därmed inbjuden att träffa producenter med jämna mellanrum. Vi diskuterade främst deras produktnyheter, men kom även in på skivat kontra oskivat.

PapaGurk
12/21/09, 3:26 PM
#24

Ja jag har det då väl förspänt…

Bröd köper jag inte längre. Alls. Jag bakar allt vi äter, och nu är det ingen som ens tittar på det fabriksgjorda.

Köttet är enbart stora bitar från en gård som har ekologisk uppfödning av nöt, gris och lamm. Inga tunna skivor där inte.

Men jag håller med OP att det är ett otyg med all den färdigställda maten vi tros vilja ha. Det bästa sättet att påverka? Tjata, tjata och tjata igen hos din lokala mataffär. Dom kommer så småningom att nämna detta för Skogaholms, Scan eller vem det nu må vara. Och när tillräckligt många affärer sagt samma sak tillräckligt många gångeger kanske det blir en förändring.

Fast å andra sidan - Expressen och Aftonbladet säljer ju massupplagor, så vi svenskar gillar tydligen dålig kvalitét.  ;-)

MonisN
12/21/09, 11:57 PM
#25

#24 Om du visste vad jag tjatar på min Ica Maxi att ta hem Saltå kvarns mjöl! Jag är storkonsument av mjöl så jag har gett mig den på att lyckas. Skam den som ger sigSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: