Annons:
Etikettmatprat
Läst 1681 ggr
idalotta
11/9/09, 12:56 PM

Angående brysselkål

I min familj så bryner vi alltid brysselkålen efter att vi kokt den.

Har upptäckt att det tydligen inte är så många som gör det.

hur gör ni?

Ida

Medarbetare på Florist

Annons:
Loucar
11/9/09, 2:43 PM
#1

Brysselkål hör inte till mina favoriter har bara ätit det på restaurang och då var den brynt. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Åsa S
11/9/09, 9:31 PM
#2

Här bryns också brysselkålen, överlag är brynta kålsorter godare än kål som bara är kokt i vatten. Jag älskar brysselkål det är bland det bästa på julbordet.

idalotta
11/9/09, 9:32 PM
#3

älskar också brysselkål, dock finns det inte på det hallänska julbordet Glad vi har grönkål istället.

Ida

Medarbetare på Florist

DesK
11/9/09, 9:58 PM
#4

Grönkål är mer mångsidig och betydligt godare än brysselkål. Kokt brysselkål är inte någon höjdare, förvälld och stekt är den något bättre.
Den Halländska långkålen är ett kapitel för sig som jag tycker är ett mindre bra sätt att anrätta grönkål på.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

idalotta
11/9/09, 10:10 PM
#5

Va? o herregud, det är ju det bästa på julbordet!

Är du från halland? så du fått den tillagad på rätt sätt?

Ida

Medarbetare på Florist

DesK
11/9/09, 10:31 PM
#6

Nej jag är inte från Halland men jag har bott i södra Halland i nästan 10 år och långkålen är inte någon av mina favoriter. Jag är allmänt inte särskilt trakterad av mat med sötma i, så det kan vara det som är orsaken. Att långkålen är värd ett försök för många tror jag absolut, men som sagt så tycker jag att grönkålen har bättre användningsområden.
Idalotta vi har bara olika smak, alltså inget att förfasa sig över  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
idalotta
11/9/09, 10:46 PM
#7

nej, jag förfasar mig inte, men undrade om du fått den tillagad som den ska, då många inte tillagar den rätt utan gör som en stuvning av det vilket det inte ska vara.

Ida

Medarbetare på Florist

Maria
11/9/09, 10:46 PM
#8

Jag åt Brysselkål idag bl.a som tillbehör till lunchen (lever Anglais) fast jag brukar bara ångkoka den i lättsaltat vatten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loucar
11/9/09, 10:48 PM
#9

Idalotta kan du inte lägga in hur man ska göra med grönkålen kan vara kul för oss som inte provat detta. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

idalotta
11/9/09, 11:41 PM
#10

man förväller den först, sen hackar man den & steker den i smör med salt & kryddpeppar, sedan tillsätter man grädde och sirap tills smakerna känns balanserade o den är klibbig liksom.. inte så mycket grädde så det blir stuvning, man ska inte se något vitt utan grädden ska liksom gå in i kålen..

det är helt sagolikt..

Ida

Medarbetare på Florist

Loucar
11/9/09, 11:52 PM
#11

Jag har ju lite svårt för det där med sirapen men jag ska absolut pröva äter ni detta till skinkan eller är det nåt annat ni har till.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

idalotta
11/10/09, 12:41 AM
#12

Till skinkan, Skrattande tycker absolut du ska prova, det är underbart gott!

Tyvärr så är det många restauranger och så vidare som försöker sig på att göra grönkål på hallänskt vis, helt fel, blir stuvning, vilket inte är alls är nån höjdare.

Ida

Medarbetare på Florist

MaMaMade
11/10/09, 5:06 PM
#13

Sirap höjer smaken ordentligt på kål, se bara till exempel på kålpuddingen! Socker är en fin smakförhöjare, inte så nyttig tyvärr,  men man får väl dra in på efterrätten istället! Oskyldig

Annons:
Loucar
11/10/09, 7:16 PM
#14

Det är bland annat sirapen som gör att jag inte ens klarar lukten av kålpudding, men jag ska ändå ge den halländska kålen en chans kan ju vara så att den lilla gräddskvätten är det som gör att smaken förändras.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
11/10/09, 7:29 PM
#15

Inte heller för mig passar sirapen in. Jag lagar kåldolmar, kålpudding och grönkål men utan sirap och även min helsvenska sambo föredrar mina varianter av dessa rätter framför de som innehåller sirap. Alltså Idalotta är det sirapen som "spökar" för min del och ja, jag har både själv testat att laga klassisk Halländsk långkål och prövat den både på restaurant och hemma hos infödda hallänningar.
Vi har alla lite olika smak, vilket jag tycker är kul och intressant. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sovgott
11/12/09, 7:55 PM
#16

Brysselkål är gott. Vi brukar bryna den efter att vi har förvällt den.

Upp till toppen
Annons: