Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1507 ggr
Loucar
12/1/09, 11:47 AM

Fläskkött

Handlar ni mindre fläskkött nu efter alla rapporter om hur grisarna har det.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Sehvrin
12/1/09, 12:33 PM
#1

Hade faktiskt börjat dra ner på grisköttet innan dessa rapporter kom, för jag tycker inte att uppfödningen av grisar är så bra som den borde vara. Tycker att grisarna har alldeles för lite plats att röra sig på så jag undviker griskött om det inte är ekologiskt och har bestämt mig för att när jag får jobb ska jag bara köpa ekologiskt griskött.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MonisN
12/1/09, 12:40 PM
#2

Jag har inte köpt något griskött sedan skandalen, men det beror enbart på att jag fortfarande har kvar kött i frysen. Jag är tveksam hur man ska ställa sig till detta, man måste ju ätaObestämd Jag tror inte alla grisar har det så illa som dem det handlade om i förra veckan. Men självklart ska man protestera, och som konsument är ju det det enda man kan göra, att sluta handla. Åtminstone från Swedish meet. Men frågan är, hur vet man att det kommer därifrån?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
12/1/09, 12:46 PM
#3

Jag handlar som vanligt men kikar gärna på var grisen kommer ifrån affären där jag oftast handlar märker noga ut sådant och köper lokalt det tycker jag är bra. Jag betalar hellre nån krona till för att få veta vart köttet kommer ifrån.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

SaraC
12/1/09, 5:26 PM
#4

Jag handlar som förut, men köper i stort sett bara lokalt, eller ekologiskt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tom-B
12/1/09, 5:59 PM
#5

Jag köper och äter som vanligt. Men jag tycker det är bedrövligt att det har gått till på det här sättet med uppfödningen. Att det uppdagades är utmärkt, men annars har jag inte mycket till övers för dem som gjorde upptäckten. Deras enda ambition, utan några som helst nyanser, är att stoppa all konsumtion av kött (så har det mig förtalts).

Vill man protestera, så är enda sättet att sluta helt att köpa grisköttet. Att sluta köpa Svenskt, och istället köpa utländskt, t ex Danskt, är som att bita sig själv i svansen. Rent generellt har Sverige en betydligt humanare och djurvänligare lagstiftning och uppfödning än det som produceras utomlands. Därför är det bedrövligt att det finns en klick som inte följer lagar och förordningar, och ser till djurens väl och ve. Utan ger varenda grisuppfödare dåligt rennomé.

Vill man som uppfödare gå längre än vad lagstiftningen kräver, alltså göra det bättre för djuren, så är det bara ekologiskt producerat som kan komma ifråga. Det har fått en viss god klang och har avsättning.  Svenskarna vägrar i övrigt i mycket stor utsträckning att betala för en djurvänligare produktion.

Tom

P.S. För ordningens skull vill jag påpeka, att jag är f d lantbrukare, med en mindre slaksvinsproduktion. Jag hade inte fler grisar i boxen än vad bestämmelserna sa, och de fick halm i boxen två ggr per dag. Men ekonomin i den produktionen gjorde att jag fick sluta med den. Jag var nog för djurvänlig. D.S.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Honestyisdead
12/1/09, 7:37 PM
#6

Hemskt att det går till så i detta landet.

Jag äter lika lite som vanligt.

Annons:
Maria
12/1/09, 10:43 PM
#7

Jag har för länge sedan slutat köpa fläskkött från Danmark och numera så är jag noga med varifrån köttet kommer.

Det är ju det enda vi kan göra för att påverka som konsumenter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

spinkedink
12/1/09, 11:51 PM
#8

Jag slutade för länge sen att äta griskött, då jag känner att jag mår mycket bättre utan.
Kunde köpa en fläskfilé då och då, dock inte dansk.
Men nu är det definitivt slutätit av den Svenska också.
Har klarat mig bra innan och det finns så mycket annat gott!

[cancan]
12/2/09, 9:26 AM
#9

Jag handlar precis lika mycket som innan.. Har jobbat som svinskötare och det går inte till så illa som det framstår.

Visst finns det dåliga förhållande inom all sorts djurhållning och det är ju det som vi försöker få bort, genom att stänga av de berörda gårdar.

Men bara för att några enstaka drar ner de mer seriösa i skiten tänker jag inte dra ner på att handla griskött.

Där finns säkert samma sak inom fågel och nötindustrin också. Bara att de inte uppmärksammats på samma sätt..!

sandra1977
12/4/09, 11:48 AM
#10

Håller med dig cancan, min svärfar har 1350 slaktsvin(fanns inte med på listan över vanvårdsfall) dom grisarna har det rätt bra fram till slakt. Dom är så kallade bisgrisar vilket i korta drag innebär att dom ska ha det så bra som möjligt, innan varje nytt gäng kommer så tvättas hela ladugården med tvättrobot, det sållas i varje box mellan varven för att dom ska få bättre med plats i takt med att dom blir större ja, listan kan göras lång.

Sen är det ju också så att bönderna tjänar på att grisarna har det bra för då äter dom som dom ska o därmed ökar i vikt vilket resulterar i maximal utdelning vid slakt.Glad

Loucar
12/4/09, 12:44 PM
#11

Klart det finns både bra och dåliga djurhållare. Jag kikade även innan detta på var köttet kom ifrån.

Hur kycklingarna hade det var ju på tapeten för ett antal år sedan och sen fanns ju debatten om Belgian Blue.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Tom-B
12/4/09, 2:38 PM
#12

Betr. ägg (när nu kyckling är på tapen) vill jag uppmärksamma följande.

När Sverige beslöt att förbjuda de gamla värphönsburarna, och införa de nya med större utrymme och sand att bala i, så kunde Finland, med EU-bidrag (duktiga förhandlare) gå in och köpa de gamla Svenska burarna.

Det är då inte konstigt att de Svenska äggproducenterna jobbar i motvind. Finland kan ju nu producera sina ägg i dåliga, miljöovänliga burar, och med EU-bidrag, betydligt billigare än Sverige. Och Finland exporterar en hel del hit.

Köp Svenskt! Och frigående!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Eine
12/11/09, 6:32 PM
#13

Jag handlar lika mycket fläskkött som annars.Det finns skuggsidor på allt även djurhållning tyvärr.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
MartinO
12/11/09, 7:11 PM
#14

Under senare år har jag dragit ned på svinkonsumtionen, mest för att jag är trött på tråkigt griskött. Det har ersatts av annat kött. Plånboken får stryk, men själen mår bättre.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Basset1
12/11/09, 9:31 PM
#15

Köper väldigt sällan kött ,äter nästan bara viltkött.

Johan

 

Medarbetare på matlust

Upp till toppen
Annons: