Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 3727 ggr
Tarzan88
2009-11-17 15:50

Tips på Soppa!

Är det någon som har nått gott och relativt enkelt recept på soppa ?

Sen undrar jag om man kan frysa in soppa???Skrattande

Annons:
Box-
2009-11-17 16:47
#1

Har du några "krav" på vad som ska vara i soppan? Glad Och det går jättebra att frysa sopppa. Jag brukar göra storkok och frysa in och det funkar utmärkt.

Tarzan88
2009-11-17 17:10
#2

Vad som helst ja de mesta men INTE rotfrukter bara. Skrattande   SkrattandeBrukar göra laxsoppa, köttfärssoppa, kantarellsoppa med mera.

Box-
2009-11-17 17:41
#3

Fisksoppa, tacosoppa, pastasoppa, linssoppa… hmm, kommer nog på nåt mer om jag får tänka lite till Glad

AnneN
2009-11-17 20:43
#4

Värmande korvsoppa

En mycket lättgjord soppa.

Det här behövs för cirka 4 portioner:

  • 8-10 potatisar, cirka 600 gram
  • 1 gul lök
  • 1 burk krossade tomater
  • 7 deciliter köttbuljong (vatten + tärning)
  • 300 gram falukorv
  • 1 paprika
  • 1/2-1 påse Tacokryddmix
  • salt

Gör så här:

  1. Skala och skär potatisen i bitar. Skala och hacka löken. Lägg det i en stor kastrull.
  2. Tillsätt tomatkross och köttbuljong. Låt det koka cirka 10 minuter.
  3. Strimla korven. Kärna ur och tärna paprikan. Lägg paprika, korv, kryddmix och avrunna majskorn i soppan. Låt soppan koka tills potatisen är mjuk, cirka 5-8 minuter. Smaka av.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DesK
2009-11-17 20:49
#5

Här finns en tråd om god soppa  Glad

Naturligtvis kan man frysa soppa. När jag kokar kött eller kyckling använder jag alltid resten av kokspadet och köttet till soppa.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
2009-11-18 11:12
#6

Sparrissoppa är väldans gott. Tungan ute

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Eine
2009-11-18 11:19
#7

Minestrone är matig och god!Finns i olika varianter.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

idalotta
2009-11-19 00:00
#8

Mina rosa fisksoppa:

fräs lök & vitlök
Häll på ordentligt med krossade tomater
en skvätt vitt vin
hummerfond

Låt detta småkoka länge.

sedan har du grädde & cremefraich samt kryddar upp med salt peppar ev mer fond. ha även i riktigt med hackad dill

sista minuterna lägger du i fiskbitar & allra sist lite skaldjur.

ät med en klick cremefraich smaksatt med vitlök.

Vill man kan man låta potatis bli kokt i tomatsåsen.

Ida

Medarbetare på Florist

Loucar
2009-11-19 13:48
#9

Den lät god Idalotta ska jag prova vid tillfälle. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

idalotta
2009-11-19 14:08
#10

glömde skriva att man ska ha i så mycket grädde och creme fraiche att soppan blir rosa Glad

den är gudomligt god & man kan avända vilken fisk som, brukar ha lax & någon vit fisk. kallrökt lax eller gravad ger också god smak Glad

Ida

Medarbetare på Florist

Puhlo
2009-11-20 16:09
#11

Vilken grönsak som helst kokas mjuk i buljong. Häll av 4/5 av buljongen, mixa grönsakerna, späd med lite grädde, koka upp och smaka av med salt och peppar. Glad Jag brukar ofta göra så med broccoli, blomkål, potatis osv. Sen kan man ju krydda på själv vad man gillar mest. Broccolisoppa med lite bacon och färsk timjan i är supergott, och har man en klick creme fraiche i det kan man servera det som lyxig varmrätt nästan.

Loucar
2009-11-20 18:15
#12

Broccoli och ädelostsoppa är ju supergott men det du föreslog Puhlo måste jag testa vid tillfälle låter supergott med bacon i soppan.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sagakeramik
2009-11-27 11:02
#13

Tomatsoppa tycker jag är enkelt och gott att laga

1 gul lök, skär i bitar fräs i en kastrull med lite olivolja , pressa ner några vitlökar efter smak.

när löken mjuknat häll på två kartonger passerade tomater och två

burkar krossade tomater, två buljongtärningar och en burk/tub tomatpure. Häll i kryddor som du gillar, jag brukar ta timjan och oregano (och färsk basilika precis innan servering). Låt soppan stå och puttra på spisen så länge som du orkar , ju längre ju godare smak.

Jag brukar servera min soppa med vitlöksbaugetter.

Soppan tar ca 5 minuter att tillaga   -tid på spisen.

Annons:
Loucar
2009-11-27 12:25
#14

Vill man få tomatsoppan lite matigare kan man ha i köttbullar och pasta då får man oftast barnen att äta den också. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-12-02 19:01
#15

Hitta ett helt gäng fantastiska soppor när jag kika runt i andra trådar för er som är nyfikna klicka på länken Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Jovich
2009-12-04 19:00
#16

Potatis och purjolök soppa

redhead82
2009-12-08 16:53
#17

Jo, det går bra att frysa in soppa! Funkar som med vilken annan maträtt som helst! Se bara till att soppan är kall när du fryser in den för bästa resultat!

Upp till toppen
Annons: