Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 2057 ggr
hurricane
2009-11-24 15:00

Soppa

Jag har börjat äta mycket soppa på sista tiden Glad

Det är gott, billigt och värmande nu när vi går mot kallare tider.

Tänkte fråga efter tips och recept på goda soppor?

Min favoritsoppa just nu är potatis och purjolökssoppa!
Enkel att göra med:

4 portioner:

4 tunnt skalade och skivade potatisar
1 gul lök
1 purjolök, tunt skivad
2 matskedar smör
1 liter vatten
2 Grönsaksbuljongtärningar
1/2 - 1 deciliter matlagnings eller vispgrädde
Salt och peppar

Hacka löken och stek i smöret på låg värme. Löken ska bara bli lite varm och genomskinlig, inte mörk.
Häll i vatten, buljongtärningar, potatisen och nästan all purjolök. Spara lite skivad purjolök på en tallrik.
Låt koka i cirka 30 minuter. Mixa soppan i en mixer tills soppan är slät, häll sedan tillbaka allt i kastrullen. Tillsätt grädde och resten av purjolöken. Smaka av med salt och peppar! Severa!

Så himla gott! Vad har ni för goda sopptips?

Annons:
idalotta
2009-11-24 17:33
#1

Då tipsar jag om min rosa fisksoppa Skrattande

1 gul lök
2 burkar krossade tomater
1 burk vatten (fyll en tomatburk med vatten o häll i)
2 vitlöksklyftor
en skvätt vitt vin

Blanda detta & låt koka ett bra tag, ju längre desto bättre, spä med vatten ifall det reduceras för mycket.

När det kokat samman häller du i cremefraich tills soppan får en rosa färg.
Ha även i riktigt med hackad dill samt lite hummerfond om du har (går bra utan men det blir en liten extra kick av den.)

Ha sedan i bitar av blandad fisk tex lax & torsk. Låt fisken ligga i cirka 5 minuter medans soppan småputtrar. Allta sist häller du i räkor & kräftstjärtar.
Toppa med lite fräsch grovhackad dill.

Servera med nybakat bröd & en klick creme fraiche som du smaksatt med vitlök (även gott att smaksätta med saffran)

Ska man servera soppan lite snyggt så kan man lägga skaldjuren på toppen ovanpå istället för att blanda i, klicka på lite cremefraich & mycket dill.

Ida

Medarbetare på Florist

Upp till toppen
Annons: