Annons:
Etikettmatprat
Läst 1704 ggr
[YlvaP]
12/14/09, 7:21 PM

Tips på substitut till sötsaker

Jag har ju problem med sötsuget och det är som starkast varje kväll så nu vänder jag mig till Matlust efter tips på andra saker jag skulle kunna knapra på.

Krav: Gott, enkelt och tuggmotstånd.

Jag har verkligen svårt med grönsaker.

Tips tack.

Annons:
Loucar
12/14/09, 7:25 PM
#1

Finn crisp med lite färskost på och lite skivad gurka

Finns det några grönsaker du kan tänka dig att äta? Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[YlvaP]
12/14/09, 7:27 PM
#2

Morötter, paprika, gurka, kålrot

Vad är Finn crisp?

Loucar
12/14/09, 7:36 PM
#3

Ett krispigt tunnt hårt bröd med lite syrlig smak gott om man äter lagom många.

Morötter, gurka och paprika kan du ju skära i strimlor och dippa i nån god yougurtdip.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[YlvaP]
12/14/09, 7:39 PM
#4

Aha okej. Morötter med en gräddfilsdipp skall jag äta ikväll men det finns ju andra kvällar och det skulle bli så ensidigt.

Bergspuman
12/14/09, 7:49 PM
#5

Äpplen som du steker i ugnen med kanel o lite sötningsmedel!

Eller kanske keso med rivet äpple o kanel.

SaraC
12/14/09, 8:00 PM
#6

Nötter eller frukt med en klick kesella. Eller bara nötter, det är ju supergott!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
MartinO
12/14/09, 9:31 PM
#7

Jag är kålälskare och kan sitta och knapra i mig en kålrot framför tv:n

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[YlvaP]
12/14/09, 9:32 PM
#8

Ugnsstekta äpplen låter gott. Keso har jag aldrig smakat. Tungan ute

Loucar
12/14/09, 9:36 PM
#9

Fruktsallad är ju alltid gott och det kan variera med olika sorts frukter man tycker om. Eller så finns det ju väldigt goda apelsiner och clementiner nu.Tungan ute

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[YlvaP]
12/14/09, 9:44 PM
#10

Jo det har jag märkt att dom är. Fruktsallad är gott men det tar lång tid att göra. Eller kanske inte. Obestämd

Bergspuman
12/14/09, 9:45 PM
#11

Min bästa fruktsallad är följande: 3 kiwi, 1 banan och 1 matsked solrosfrön strödda över det!

Loucar
12/14/09, 9:47 PM
#12

# 10 Om man inte orkar göra den själv finns ju färdiga alternativ på burk Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[YlvaP]
12/14/09, 10:04 PM
#13

Men dom innehåller så mycket socker. Behöver gå ner i vikt också. Hihi

Annons:
MaMaMade
12/15/09, 9:42 AM
#14

Keso blandat till grädde; keso à la Malta, med hallon till. Några korn vaniljpulver i keson förhöjer smaken.

Gör ett gäng ostchips när du har tid o förvara i kylen. Gott att dippa i avocadoröra; mixa en avocado med lite crème fraîche, en vitlöksklyfta samt ½-1 spansk peppar.

Skinkrullar med en god mjukost i o ostrullar bredda med smör.

Finn Crisp med en fet dessertost brukar rädda mig o en kopp hemgjord choklad till. (Mjölk, en bit mörk choklad, några korn vaniljpulver, 1 tesked cacao…gärna av god kvalitet, jag föredrar La Praliné, en rejäl klick vispgrädde ovanpå.)

Tycker du att chokladen blir för frän (man vänjer sig allteftersom man har hållit upp med sockret ett tag) kan man blanda ner några droppar honung. Den innehåller ju trots allt en del nyttigheter också, så länge man inte kokar den.

[YlvaP]
12/15/09, 10:16 AM
#15

Oj det låter ju riktigt smarrigt.

MaMaMade
12/16/09, 12:44 AM
#16

Jag slapp sötsuget helt när jag gick över till att äta LCHF, kunde tom låta bli snacksen! Förvånad

Det söta började smaka äckelsliskigt och jag var ändå jämt mätt tack vare fettet o proteinet. Gick ner i vikt och började bygga muskler. Tyvärr har jag förfallit, det är svårt att hålla en speciell diet när familjen äter som vanligt, man blir frestad och det gäller att ha karaktär! Så när jag dessutom gick in i den berömda väggen började jag stoppa i mig allt möjligt igen. Märker dock att socker och mjöl är rena rama dyngan för mig. Går upp i vikt och magen svullnar upp, ser ut som om jag är gravid!

DesK
12/16/09, 3:08 PM
#17

Testa att rosta mandlar och nötter i lite olja i en gjutjärnspanna och krydda med salt, vitlök, peppar, chilli eller vad du nu tycker om. Ät dem varma det är jättegott Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[YlvaP]
12/16/09, 3:13 PM
#18

Är det vilken olja som helst man använder?

DesK
12/16/09, 3:16 PM
#19

Nej jag använder antingen olivolja eller smör och jag tror att rapsolja kan funka bra också.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[YlvaP]
12/16/09, 3:17 PM
#20

Okej då vet jag.

Annons:
Åsa
12/16/09, 9:25 PM
#21

Ett tips från mig: Pistagenötter med skal

Bra att sysselsätta sig med.

[YlvaP]
12/16/09, 10:04 PM
#22

Ja det är det. Får bara ont i fingrarna, då brukar jag använda en gaffel.

Eine
12/17/09, 2:59 PM
#23

Jordnötter med skal är också en del pyssel..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Åsa
12/18/09, 6:39 PM
#24

#22 Jag brukar använda en liten fruktkniv och bara knycka till lite. Med tiden har jag fått in en bra snits.Glad

Upp till toppen
Annons: