Annons:
Etikettbilder
Läst 2324 ggr
Ewepewe
2009-12-18 12:42

Kokbok, arrangera matbilder?

Hej! Jag gör en kokbok som projektarbete på högskolan. Söker kontakt med en duktig matfotograf som kan ge mig tips på vad man ska tänka på! Finns det någon här på Matlust?

Mvh/Evelin N

Annons:
Loucar
2009-12-18 16:36
#1

Ewepewe ett tips där du kan få napp är på fotosajten.Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Ewepewe
2009-12-18 18:40
#2

Jo sant så sant, tack för tipset :) Men hoppas på att någon finns här också… :)

Eine
2009-12-19 14:08
#3

Det ska vara *make up* på maten.Glans och färg…Glad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Asta]
2009-12-20 18:05
#4

Anne som brukar vara här är duktig. Du hittar henne via hennes hemsida Annes mat-

Anne
2009-12-21 23:35
#5

Tack Asta :)

De flesta matfotografer stylar inte maten särskilt mycket i Sverige - och ja, jag vet inte om det behövs sådär jättemycket tricks heller. Bra kamera, bra belysning - det är a och o. Sen är det bra med lite rekvisita, och lite fantasi… Kontakta mig om du vill prata mer, jag kollar in här lite oregelbundet :)

Ewepewe
2009-12-22 00:21
#6

Tack för tipsen, kan lägga upp några bilder senare och se om ni har några synpunkter. Hinner dock inte just nu, men vi hörs gärna senare Anne och ni andra :)

Annons:
Ewepewe
2010-01-09 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu är min kokboksprototyp klar, och tack för era tips. Lägger upp en bild här iaf som jag är extra nöjd med. Kom gärna med synpunkter!

Honestyisdead
2010-01-09 17:13
#8

#7 Väldigt snygg bild. Tycker bara att skärpan skulle varit i närmaste kanten på matbiten.

Ewepewe
2010-01-09 17:33
#9

#8 Okej, tack för tipset! Tycker det är väldigt svårt med att lägga skärpan "rätt" ibland.

Honestyisdead
2010-01-09 17:51
#10

Ja det är inte lätt :)
Jag brukar tänka som så att det är själva maten som ska ha skärpan, det är ju den vi ska tillaga och läser om :)

MartinO
2010-01-09 21:37
#11

Tyvärr, så sågar jag din bild rakt av.

Bakgrunden med skärbräda/tablett ? skall bort helt och hållet. Det är väl inte det vi skall fokusera oss på?

Tallriken är för hårt beskuren i högerkant. Hela fatet skall vara med!

Så var det det här med skärpan….. Fokus verkar hamnat på ett utav salladsbladen. Dessutom är skärpedjupet alldeles för kort. Matfotografer använder sig ofta av tilt-shift objektiv (dyrt), eller så kan man ta flera olika exponeingar med fokus på olika ställen och stacka bilderna i ett stackningsprogram.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Honestyisdead
2010-01-09 22:16
#12

MartinO; just det med tabletten i bakgrunden gör bilden speciell enligt mig. Maten hamnar i fokus ändå.

Det blir lite av ett konstverk.

Ewepewe
2010-01-10 15:56
#13

Kul att höra era åsikter :) Jo, fokusen håller jag med om att den ligger fel. Kanske också att jag kunde antingen beskurit bilden mer, eller mindre så att hela tallriken kom med. Men bordstabletten ska vara med, det är den som gör bilden tycker jag också, som Hera :)

Vad tycker ni andra?

Annons:
[Asta]
2010-01-10 16:03
#14

Jag tycker inte att hela tallriken behöver vara med, det beror alldeles på hur man arrangerar maten och hur nära man tar bilden.

Skärpan är fel, men det är ju alla överens om.

Jag gillar inte heller tabletten. Den här bilden ska ju inte bara vara en fin bild, då hade kanske tabletten fungerat. Bilden ska accentuera maten och det gör den inte när man har ett annat föremål bakom som tar all uppmärksamhet därför att det är så starkt i färgen.

Sedan tycker jag att salladen syns för mycket i förhållande till lasagnen. När jag tittar på bilden ser jag först en röd blaffa (tabletten) sedan ser jag ruccolan och först därefter kommer jag på att där är någon mat emellan de båda.

Det kan fungera med saker och detaljer runt om, men det måste arrangeras eller fotograferas så att det första ögat dras till är den mat som bilden ska visa.

Maria
2010-01-10 23:24
#15

Jag har inga bra tips men råd om hur det inte ska se ut kanske.

För flera år sedan när arbetade på en sjukhusavdelning, så tro det eller ej, kommer en försäljare dit och vill sälja kokböcker.

Det var en stor fin bok med färgbilder på alla maträtter men dessa var i närbild utan någon som helst "rekvisita"

Tänk en bild på en gulach rakt ner i kastrullen eller en köttfärssås i närbild.Förvånad

Dessa bilder såg ut som tagna ut vårt medicinska bibliotek av sår och liknandeTyst

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: