Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 14970 ggr
Sindri
2010-01-06 11:16

Tillagningstider för helstekt kött?

Varför är det alltid lika svårt? När man skall ha många gäster är det ju viktigt att maten blir klar på en ungefärlig tid.

Det borde finnas en formel för hur man beräknar när en bit kött är färdig i ugnen beroende på temperatur och vikt. Utgår från rumstempererat kött, naturligtvis.
Någon som har en susning? Just idag gäller det oxfilé, men jag vill lära mig hur jag räknar ut det själv för olika köttslag. Det är väl mer tjockleken på köttbiten än vikten det handlar om om jag inte fattat helt fel.

Annons:
Loucar
2010-01-06 12:15
#1

När det gäller oxfilé beror det ju också på hur du vill ha den om den ska vara röd, rosa eller välstekt. Själv föredrar jag att steka kött på låg temperatur och längre tid. Det är vikten man utgår från när man beräknar tillagningstiden.

Här finns en sida med olika stektider för både kött och annat, kika där.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sindri
2010-01-06 14:58
#2

Tack - det var ju en hjälp på vägen, men fortfarande svårt.
Jag har helstekt hjortsadel i ugn på 90 grader och ena gången tog det 3 tim för 2,4 kg att få en innertemp på 55 grader, nästa gång 2,5 tim för 1,8 kg. Där finns ingen formel för tid/vikt.

Oxfilén väger 1,8 kg, men tar knappast 2,5 timme. Går man inte mer på tjockleken än vikten?
Om en filé är låt oss säga 10 cm i diameter spelar det väl ingen roll om den är 25 eller 40 cm lång? Uppvärmningen måste väl komma från sidorna och inte från ändarna på köttet?

Loucar
2010-01-06 15:14
#3

Visst spelar tjockleken roll oftast när de beräknar efter de tabeller som finns för att helsteka kött så utgår man ju från stora tjocka bitar och dit räknas ju knappast oxfilén. Det tar mellan 30-50 minuter att helsteka en oxfilé sedan ska den vila inlindad i folie minst 10 minuter innan den skivas upp för servering.

Gör så här krydda oxfilén bryn den runtom i smör och sätt sedan en termometer på den tjockaste delen och ställ in den på 125 grader och invänta 55 grader jag gissar på att den är klar när det gått 40 minuter men det är svårt att säga en exakt tid.

Hoppas du blev lite klokare.Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sindri
2010-01-06 16:23
#4

Ungefär vad jag hade gissat så jag litar på dig! Alltid skönt med en "second opinion". Skall dock köra den lite lägre temp, så plussar på lite tid. Gästerna får väl ta en drink till om det tar för lång tid.Glad

Loucar
2010-01-06 23:23
#5

Hoppas det går bra, berätta gärna hur det gick. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sindri
2010-01-07 00:02
#6

Aj aj, bedrog mig lite på tiden där.

Så här gjorde jag; brynte den runtom, in i ugnen på 90 grader. Efter 1½ timme var den bara uppe i 44 (då hade den ändå stått framme i ett par timmar innan) så jag ökade värmen till 100. Hände inte mycket så jag ökade strax till 125. Efter 2½ timme totalt var temp. uppe i 56 grader.  Vilade i folie och under handdukar ca 20 min. Gästerna fick en extra drink och ett helt perfekt kött. Helrött rakt igenom utan att vara blodigt. Men nu vet jag att jag skall våga sätta in det tidigare för att kunna hålla lågtemp hela tiden.

När jag gör till bara familjen blir det bitar på ca 1 kilo och då är det aldrig problem, det är just när det blir så mycket mer som jag inte lyckas hitta någon korrelation mellan temp, tid och vikt. Men jag lärde mig en bra grej i våras, och det är att föra en slags loggbok när jag gör nya grejer (vilket jag gärna gör) och skriva in hur jag gör för att lära till nästa gång.

Minns en stor torskrygg för ett par år sedan som gästerna fick vänta och vänta på. Men det var nog mer jag än de som tyckte det var jobbigt.Glad

Tack i alla fall för tips och support!

Annons:
Loucar
2010-01-07 00:08
#7

Ja då förstår jag att det tog tid 125 grader är en rätt bra temperatur och då hade det gått fortare men jag föredrar ju som du att köra på låg temperatur.

Kul att det blev lyckat, lägg gärna in en bild om du hann med att fota den goda middagen. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sindri
2010-01-07 00:11
#8

Nä, tyvärr inte och om du visste vad ofta jag tänkt - Varför gjorde jag inte det. Ibland blir det ju så snygga uppläggnignar på fina fat, men det är ju så stressigt när man står där i köket. Men nästa gång…….

Loucar
2010-01-07 00:15
#9

Haha då är vi två jag har sällan en kamera tillhands i de rätta ögonblicken. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: