Annons:
Etikettmatprat
Läst 6455 ggr
MartinO
2009-12-13 21:02

Mala Skånsk senap i maskin

Att mala senap i en stor skål med senapskula är en inte helt riskfri jultradition. En snaps i senapen, en snaps i malaren.. En snaps i senapen, två snapsar i malaren.. En snaps i senapen , tre snapsar i malaren……. Allt för ofta slutar det med att både senap och malare ligger utslagna på köksgolvet.

Nä, numera görs det i maskin. Jag maler i en gammal Electrolux assistent med stor rostfri bunke. I med senapsfröna och lite vatten. Placera senapskulan i bunken. Kör igång apparaten, håll senapskulan på plats och i rotation med en träslev.

Detta förfarande är tidseffektivt och man kan ha nymalen stark Skånsk senap hela julhelgen eftersom man kan mala oftare.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Annons:
Loucar
2009-12-13 21:18
#1

Senap har jag inte provat att göra själv har du nåt bra recept att bjuda oss på MartinO.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MartinO
2009-12-13 22:11
#2

Va?? Man fick ju Skånsk senap med modersmjölken. Detta trodde jag var något alla kunde.

Jag blandar 50/50 brunt och gult senapsfrö och maler med en gammal kanonkula. Tillsätt lite vatten efter hand under malningen, så man får rätt konsistens. Tillsätt ättika och lite Skåneakvavit.

Jag tillsätter inte socker och sådant tjafs.

När man luktar på nymald Skånsk senap skall kroppsbehåringen ställa sig i givakt! Det är en bra signal på att styrkan i senapen är rätt.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Loucar
2009-12-13 22:25
#3

Min mamma gjorde säkert egen senap när vi var små men jag har aldrig gjort det.  Glad

Det finns säkert många olika recept på hemgjord senap så är det fler som har sådana får ni gärna skriva ner dom här.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-12-13 22:39
#4

Fick just en annan variant på hemmagjord senap av min kompis Robert.

1 burk Coleman senapspulver, 1 liter vatten, 2 kaffekoppar vetemjöl, 4-5 kaffekoppar socker, 2 teskedar salt, 1 matsked ättikssyra, 1 kryddmått vitpeppar byt ut lite vatten mot konjak jag brukar ta en 100-150 milliliter 

Rör ned allt utom konjak och  senapspulvret och låt det koka upp ta av och låt bli ljummet tillsätt konjaken rör mycket, sila ned senapspulvret och rör tills den blir glansig och fin.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MartinO
2009-12-13 22:47
#5

Det är inte Skånsk senap.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Loucar
2009-12-13 23:47
#6

Nej men svensk alla bor ju inte i Skåne Skrattande

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Eine
2009-12-14 13:21
#7

Funderar på Apotekets,den brukar vara ok,även om den inte är skånsk.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

DesK
2009-12-16 14:52
#8

MartinO, det var ett smart tips! Aldrig tänkt på att man kan göra så istället. Så räcker snapsen lite längre också  Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: