Annons:
Etikettmatprat
Läst 3281 ggr
Bergspuman
2010-01-14 21:53

Modemat?

Visst går det trender i mat. Rotsaker, gryner, thailändskt, svenska kryddor, crossover, bla bla.

Finns det någon mat-trend som retar er? Som ni tycker är rentav löjlig och aldrig skulle få för er att testa?

Jag har två hat-grönsaker, som jag ser i allehanda recept och kombinationer, och fattar inte varför de är så populära.

1) Palsternacka

2) Rödlök

Särskilt rödlöken ska förekomma wokad, kokt, marmeladad, inlagd, och så vidare. Fräls o bevar mig. Jag vill helst ha den rå, och då bara MYCKET sparsamt.

Och palsternackan smyger sig till och med in i ICA-tidningen, jag bara suckade när jag läste den, tidningen alltså.

/Puman

Annons:
Loucar
2010-01-14 23:25
#1

Det jag inte kan med är kokosmjölk, detta på grund av att jag känner nån bismak som får mig att bli illamående.

Håller med dig om att rödlök är godast rå men jag använder den på andra sätt också. Palsternacka älskar jag är supergott i soppor och rotsaksblandningar.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

SaraC
2010-01-15 02:57
#2

Jag har nog inget jag hatar eller tycker är löjligt, vad jag kan komma på. Men sushi ryser jag av, quinoa, couscous och liknande har jag extremt svårt för. Lax måste ju vara riktigt inne, tycker jag sett sådana recept överallt i flera år nu Tungan ute, och det klarar jag heller inte av. Håller även med Loucar om kokosmjölk, blir också illamående av den.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Honestyisdead
2010-01-15 12:51
#3

Jag älskar rödlök, stekt eller råå.
Finns nog inget jag inte förstår.

Martin
2010-01-15 17:56
#4

Alla former av inälvsmat (bortsett från leverpastej) har jag svårt för.

Rödlök är fingemang, rå i sallad eller hackad i köttfärsbiffar.

mvh Martin

Puhlo
2010-01-15 19:29
#5

Jag får dåndimpen av den här thai-vågen som har varat ett bra tag nu. Jag mår keff av grön curry, röd curry också, och allt citrongräs och koriander och blääääää.

Visst kan det vara gott med citrongräs eller koriander eller kokos eller sådär i nån maträtt, men inte hela jävla tiden.

En av lunchrestaurangerna i närheten hade Köttbullar i grön currysås. Jag vill ha gräddsås, på sin höjd brunsås! Rynkar på näsan

Eine
2010-01-16 14:10
#6

Jag kan inte med smaken på oxsvansRynkar på näsan,det förekommer ju mycket nu.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Basset1
2010-01-16 14:16
#7

Kan inte med lightprodukter,blir helt torr i gommen ,kan inte vara bra att äta eller dricka sådant.

Johan

 

Medarbetare på matlust

Eine
2010-01-16 14:39
#8

#7 Det är inte bra allsFlörtJag använder inte en enda sådan produkt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Maria
2010-01-16 16:17
#9

Rödlök älskar jag. sedan är jag en fan av Quinoa till skillnad från couscous som faktiskt är "bakade frön"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonisN
2010-01-17 11:04
#10

Inälvsmat kan jag bara inte äta, med ett visst undantag av leverpastej om den är riktigt finmalen. Rödlök och palsternacka är jättegott. Att blanda ner en eller två palsternackor i potatismoset är gott. Lightprodukter kommer aldrig över min tröskel. Matindustrins mest förljugna produkt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Tarja
2010-01-17 15:31
#11

Rå rödlök älskar jag verkligen, det är såå gott! Tycker dock inte om rödlök i matlagning, men gott att äta till.

Lightprodukter handlar jag ALDRIG hem, det är någonting jag inte stoppar i munnen.

DesK
2010-01-19 11:01
#12

Lightprodukter kommer inte hem hit. Alla olika matgryner som finns numera är jag måttligt förtjust i, det går att äta men är ju så grymt torrt. Färdig majonnäs köper jag aldrig och inte heller färdiga och halvfärdiga såser. Rödlök är gott!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Hausswolff
2010-01-19 11:47
#13

Jag kan inte med alla dessa trendiga gryner som man ska ha till mat - quinoa, couscous, bulgur etcetera. Det är inte meningen att människan ska äta sånt.

Likaså all thaimatsjox som man ska ha hemma för att vara riktigt trendig - fisksås, sesamolja, wasabi, currypasta etcetera. Vem fan ids ha 70 olika flaskor och burkar hemma för sånt man använder 2 gånger/år?

Nej, tacka vet jag husmanskost. Glad

Annons:
Maria
2010-01-19 15:56
#14

Quinoa har ätits av människor i tusentals årFlört Bland annat. Inkaindianerna hade detta som en slags basföda.

Couscous är en annan sak tycker jag för det är "bakade gryn" gjorda av en deg. Känns inte lika naturligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eine
2010-01-19 16:12
#15

#13 Allt du räknar upp tillhör husmanskosten.Men kanske inte den svenskaGladVi skulle inte ens ha potatis om vi inte fått den från Latinamerica.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Loucar
2010-01-19 17:05
#16

Quinoa är något jag inte får ner tycker det smakar fruktansvärt illa, men det kanske finns nåt knep som gör att det smakar bättre, tipsa gärna om det isåfall så ska jag villigt prova igen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2010-01-19 17:23
#17

Jag har aldrig ätit quinoa men bulgur gillar jag! Matvete gillar jag däremot inte nåt vidare.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Maria
2010-01-19 18:24
#18

#16 Jag brukar skölja quinoan i hett vatten för att få bort den bittra smaken sedan är den god att koka med buljong och lök.

Jag äter den oftast blandad med grönsaker. Det finns röd Quinoa också som smakar likadant och blir väldigt vacker i sallad t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loucar
2010-01-19 18:27
#19

Bumbleboo som du beskriver har jag provat men jag tycker ändå att det smakar illa kanske helt enkelt inte är nåt för mina smaklökar.

Jag gillar ju couscous och bulgur istället och det brukar jag blanda med grönsaker eller ha i sallader.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Maria
2010-01-19 18:31
#20

#19  Det är väl tur att vi är olikaFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Loucar
2010-01-19 18:42
#21

Ja det är det verkligen bumbleboo

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Honestyisdead
2010-01-19 22:00
#22

#13 Vi använder allt det du radade upp mååånga gånger om året. Jag älskar att ha en massa saker på flaska.

Man kan göra riktigt goda marinader, grytor och soppor.

Hausswolff
2010-01-26 17:08
#23

Alla lightprodukter borde bannlysas, det är väl "modemat" om något!

Usch och fy!

Maria
2010-01-26 17:09
#24

Jag har lite svårt för färsk Koriander som jag tycker ingår i massor av recept numera…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loucar
2010-01-26 20:03
#25

Bumbleboo håller med dig om att det är lite väl mycket koriander nuförtiden.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: