Annons:
Etikettmatprat
Läst 3074 ggr
MartinO
2009-12-26 11:49

Törstig efter julmaten.

Då har man överlevt ett par julmiddagar, men varför så mycket salt och socker i maten? Man blir så otroligt törstig och det är inte behagligt efter en måltid.

Sältan kan jag  förstå, då salt var en konserveringsmetod förr i världen, men varför allt socker vi finner i sillinläggningar och allehanda tillbehör på julbordet?

Vissa har dessutom osmaken att skölja ned allt med äckligt söt julmust, när vatten eller öl är den för mig enda tänkbara måltidsdrycken till julbordet.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Annons:
Honestyisdead
2009-12-26 14:07
#1

Öl är ju också dåligt att dricka om man är törstig, det är vätskedrivande och släcker inte törsten.

Sedan är ju socker också en konserveringsmetod.

Tom-B
2009-12-26 18:40
#2

Trots att den Mumma jag själv blandar innehåller 1/3 (knappt) sockerdricka, och därmed är söt, är jag sällan törstig senare på kvällen.

Men det går åt ganska mycket vid själva julaftonsmåltiden.

Receptet på min Mumma hittar du här, länk Mumma på Flugfiske.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Basset1
2009-12-26 20:44
#3

Det är bara att bita ihop ! det är lika dant varje år Glad

Johan

 

Medarbetare på matlust

Loucar
2009-12-26 21:52
#4

Visst blir man törstig av allt salt och rökt mat men som tur är finns det gott om vatten i kranen.

Säger som Hera att socker är ju för att konservera.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Basset1
2009-12-26 22:57
#5

Måste ha bubbelvatten efter julmat

Johan

 

Medarbetare på matlust

DesK
2009-12-27 21:13
#6

Öl eller vatten för att släcka törsten och "den lille" till sillen är vad vi uppskattar här  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2009-12-29 22:12
#7

Det brukar bli en del julmust här, men i år har jag nog bara druckit en, eller högst två flaskor själv och resten eget bubbelvatten. Ja, och så den lille till sillen förståsFlört Har faktiskt varit väldigt sparsam med både sött och salt i år som gör att man blir törstig.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: