Annons:
Etikettmatprat
Läst 2132 ggr
Loucar
2009-12-25 20:51

Tips på vad man kan göra med julmatsresterna

När julhelgen är över står man ofta där med mycket rester och trytande fantasi tänkte vi kunde ge varandra tips i denna tråd om olika "resträtter". Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Loucar
2009-12-25 20:52
#1

Här kommer några av mina tips.

Julskinka; pizza, piroger, ärtsoppa, skinklåda, rispytt, pasta med ost och skinksås.

Rökt lax: Laxpudding, pasta med lax och spenatsås, laxpaj

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Honestyisdead
2009-12-26 14:08
#2

Hade vi fårr över en massa hade vi skänkt det till behövande. Finns ett ställe här i HBG där man kan lämna in mat.

Basset1
2009-12-26 20:48
#3

Det verkar vara en jättebra idea !har inte hört talas om det här där jag bor .

Johan

 

Medarbetare på matlust

Loucar
2009-12-27 15:01
#4

Det är en god idé Hera men jag tror inte vi har nåt sådant här där vi bor. Däremot ordnar en nation julmiddag 2 dagar i rad för hemlösa och ensamma det är väldigt uppskattat. De har hållt på i 40 år med detta de räknar med att 2500 personer kommer och äter och lyssnar på musik.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
2009-12-27 21:33
#5

Vi har i många år haft en surkålslåda som favorit.
Fräs finstrimlad gul lök och surkål i lite smör i en gryta, krydda med salt och peppar, häll på lite vatten och låt puttra medan du förbereder resten av lådan.
Koka potatis till potatismos och gör mos med creme fraiche och smaksätt med senap, salt och peppar. Moset ska bli ganska löst. 
Skiva och strimla julskinka.
Smörj en ugnsfast form lätt. Bottna med den brässerade surkålen, lägg på den strimlade julskinkan och sist moset.
Gratinera i ugn 225 grader tills moset fått lite färg.

Kall öl eller vatten är bästa drycken till.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: