Annons:
Etikettmatprat
Läst 6685 ggr
MonisN
1/4/10, 1:50 AM

Tradition under trettonhelgen

Har ni några mattraditioner på trettondagsafton eller trettondagen? Själv vill jag alltid ha kalkon på trettondagsafton. Många fyller den med godsaker, men i år blir det inte mycket fyllning, troligen bara äpple och katrinplommon. Gräddsåsen och svartvinbärsgelé hör till.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Loucar
1/4/10, 4:44 AM
#1

Låter smaskigt det enda vi gör varje år är att åka till min bror som fyller år och då blir det persisk mat i år tror jag det skulle bli deras variant av kåldolmar, de är supergoda och de enda kåldolmar jag äter.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Bergspuman
1/4/10, 7:57 AM
#2

?

Aldrig hört talas om speciell trettondagsmat. Men kanske dags att instifta en ny mattradition då!

Återkommer Glad

Maria
1/4/10, 11:45 AM
#3

Förr åt vi alltid rådjursstek.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loucar
1/4/10, 12:18 PM
#4

Försökt dra mig till minnes om vi när jag var barn firade annorlunda denna helg. Dels minns jag att vi ibland åt varm julskinka (så kallad helgskinka) men även kalkon förekom nog när vi blev lite äldre med gräddsås, gele och inlagd gurka.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Honestyisdead
1/4/10, 2:42 PM
#5

Har ingen tradition

Tom-B
1/4/10, 9:35 PM
#6

I min ungdom jagade Far, och så småningom även jag, den s k Julharen i mellandagarna.

Den togs ur, men med pälsen kvar hängdes den ut på balkongen, och var så där lagom mörad till trettonhelgen.

Så det var vår familjs Trettondagsmiddag. Tyvärr har jag inte den möjligheten idag.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Martin
1/4/10, 9:49 PM
#7

Har aldrig haft några speciella traditioner för den dagen.

mvh Martin

MonisN
1/4/10, 10:28 PM
#8

Egentligen vet jag inte varför det finns en trettonhelg, men det är bibliskt och hänger väl samman med någon händelse från jul, antar jag. Känner nu att jag behöver uppdatera kunskaperna…Skäms Hursom helst så ligger Kalle Kalkon i kylen och tinar, och i morgon skall han ätas! Verkar i alla fall som många äter kalkon den här helgen för de gick åt som smör i affären.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Rulta
1/8/10, 3:26 PM
#9

Min äldre bror fyller år trettondagen, så lite festligt blir det, dock ingen kalkon Skrattande

******************************************

www.monasmatkrig.blogg.se

"Allt som kan gå åt helvete kommer gå åt helvete, men även om resultatet skiter sig så ska man ha j*vligt roligt i processen!"

Maria
1/8/10, 3:32 PM
#10

Lite från Wikipedia

Länk

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: