Annons:
Etikettmatprat
Läst 1717 ggr
Martin
1/4/10, 7:10 PM

2010

Lite tankar om mat och kosthållning för det nya året;

  • Jag har som mål att gå över till mer ekologiska varor, och även fairtrade där det är tillämpligt. Kommer inte att vara manisk på det - men kommer att i största möjliga utsträckning göra det.
  • Har även planer på att äta mer fisk (och inte bara lax) än föregående år.
  • Skall försöka skära ner på skräpmaten, dels för att jag har två halvmarathonlopp inplanerade under året men även för att det förmodligen blir godare och sundare om man lagar maten själv.
  • Inte äta köptmat/snabbmat på alla arbetspass, utan ta med mig mat i större utsträckning.

Någon annan som har funderingar inför året?

mvh Martin

Annons:
Tom-B
1/4/10, 9:31 PM
#1

# 0 Marnyman.

En viktig del bland dina punkter är "och inte bara lax".

Man bör betänka att vildlaxen finns det inte så mycket av. Och den odlade laxen äter annan fisk 2,5 ggr sin egen tillväxt. Varför även den fisken har blivit hotad.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Martin
1/4/10, 9:37 PM
#2

Är inte odlad lax mer eller mindre bara uppväxt på pellets och liknande? Eller hur menar du med att den äter annan fisk upp till 2,5 ggr sin egen tillväxt?

mvh Martin

Tom-B
1/4/10, 9:43 PM
#3

Den äter mald och pelleterad fisk.

Och det går åt 2,5 ggr så mycket mer av den fisken, än vad du får ut i form av lax.

Försök har gjorts att få den odlade laxen att äta annan typ av råvara, alltså ingen fisk. Men det har än så länge inte utfallit väl ur uppfödarnas synpunkt. Vad laxen tycker vet jag inte.

På länken Hallands landskapsfisk kan du läsa mer om laxen. Se särskilt sista stycket.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Loucar
1/4/10, 9:44 PM
#4

Här kommer det att minskas på kolhydraterna eftersom jag märker att jag mår mycket bättre om jag äter mindre av det.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Martin
1/4/10, 9:48 PM
#5

#3 Aha, då är jag med.

mvh Martin

Tom-B
1/4/10, 10:05 PM
#6

I efterhand fick jag med en länk om laxen. Se mitt inlägg # 3. Har du sett det?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Martin
1/4/10, 10:51 PM
#7

Nu har jag - tack för länken!

mvh Martin

Bergspuman
1/5/10, 11:38 AM
#8

Vill försöka LAGA mer mat, men att laga mat på vardagskvällarna gör jag knappast alls. Kommer hem sisådär 19 - 19.30 varje kväll (pendlar 3 timmar om dagen) och matlagning är INTE min prio då … Inte heller att lägga dyrbar tid under helgerna på matlagning … men eftersom jag mår bättre av lagad mat än typ bara mackor och godis (ja, tyvärr blir det så … Skäms), så tänkte jag försöka satsa på matlagningen i alla fall. Åtminste göra en matig smörgås med varierande pålägg, grönsaker och en frukt till!

Maria
1/6/10, 10:40 AM
#9

Håller med. Jag har försökt att bojkotta lax så mycket det går och det är ganska lätt för det är få laxrätter jag tycker om.

Marnymans punkt 1 är nog den som tilltalar mig mestGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonisN
1/19/10, 5:32 PM
#10

Jag försöker äta ekologiskt så långt det är möjligt och inte alltför svindyrt. Köpte ett tag ekomorötter men tyvärr blir de dåliga väldigt fort, ibland var de dåliga redan vid köpet. Ekologiskt mjöl köper jag däremot alltid. Är storkunsumet av mjöl och tycker det ekologiska har bättre bakegenskaper. Äter aldrig snabbmat utan lagar all mat själv. Vill man ha matlådor till till exempel jobbet är det bara att laga dubbla portioner och frysa in.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: