Annons:
Etikettmatprat
Läst 7790 ggr
Bergspuman
2010-01-28 23:06

Farmors / mormors mat

Nu är det dags för en tråd om mat vi minns från vår barndom - och inte maten som våra mödrar serverade, utan den som våra mormödrar eller farmödrar gjorde åt oss som små!

Vad har ni för härliga dofter och smaker i hjärnan?

Jag tänker på min farmors våfflor eller hennes rabarberkräm eller fruktkräm, mums!

Det var även farmor som gjorde blåbärssoppa med klimp, egendomlig smakupplevelse för mig som var van vid en massa mysko o exotisk mat hemifrån Skrattande

Annons:
Loucar
2010-01-28 23:15
#1

Härligt med en sån här tråd Bergspuma bra idéGlad

Min mormor gjorde världens godaste köttbullar med gräddsås små runda och knapriga. Sedan gjorde hon en supergod tårta sockerkaka som fylldes med grädde och hennes syrliga äppelmos, grädde och jordgubbar uppepå.

Min farmor gick bort när jag var bebis sådär har jag inga minnen

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Puhlo
2010-01-28 23:22
#2

Min mormor tyckte att hon hade gjort frukost, lunch och middag till sin man och sina barn i över 40 år, så när hon flyttade till servicehus så vägrade hon att laga mat mer. Glad

Min farmor däremot var en riktig husmor, och den mesta mat både jag och mamma, och pappa också för den delen, har lagat under åren har jämförts med hennes rätter. Hon bjöd mig på syltasmörgåsar när jag kom hem till henne, och jag älskar fortfarande dem. Fin kalvsylta, vitt rostebröd, smör och sen en stor skiva rödbeta på.

Annars så fick jag glasstrutar med vaniljglass och jordgubbsrippel. Glassbilen har kvar dem, och de är så mycket farmor att man nästan gråter en skvätt.

Hon dog när jag var fyra.

Bergspuman
2010-01-28 23:24
#3

Min mormor var ingenting för att laga mat, det var morfar som stod för matlagningen på den sidan, men han dog när jag var 10 år. Min farmor har varit den som bidragit med matminnen!

Hon drev eget café under en räcka med år, och bakade då allt bröd själv, och jag har nog ärvt den där bagartalangen, för pajer, bullar och småkakor är jag fenomenal på att baka.Skrattande

Hon gjorde några mördegskakor med kanel pudrat på som var grymt goda. Ojojoj.

Honestyisdead
2010-01-28 23:35
#4

Jag minns min farmors kalops.
Min mormors finska korvsoppa, o hennes köttfärsbiffar i sås.

Hoppfull
2010-01-29 10:27
#5

Min mormor och morfar fanns inte när jag föddes och min farmor var snål som en varg så där belv man på sin höjd bjuden på en polkagris… Fast någon gång/år slog hon till och gräddade våfflor och de var goda! Även småkakor var hon bra på. Men som sagt någon mat hon lagat har jag aldrig smakat…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Loucar
2010-01-29 15:44
#6

Kom på en till sak som var supergott som mormor gjorde det var hennes kalvstek, med gräddsås, inlagd gurka, gele och kokt potatis.

Även min mormor var suverän på att baka kan ännu minnas hennes sirapslimpor med ost på och alla goda bullar och kakor. Hon gjorde även skorpor som man doppade i hennes hemgjorda saft.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
MartinO
2010-01-29 19:34
#7

Jag har mycket glada minnen av min Farmor och hennes matlagning. Min favorit var en redd salladssoppa med klimp och fläsk.

Min farmor bodde 50 mil från oss och när vi anlände tog det inte många minuter innan kaffebordet var dukat.

Två minnen från barndomen/ungdomen får mig att skratta än idag. I unga år började jag snusa. Min mor sade till mig att inte visa farmor mitt dåliga omdöme att snusa. Jag lovade dyrt och heligt att inte visa det. Ankommen till stugan, förförd av kaffedoft och hennes nybakta vaniljbullar, rusade jag till bordet och satte mig. Hmmmm -Snuset! I ett obevakat ögonblick åkte snuset ut genom det öppna fönstret. Nog f*n satt där ett myggnät. -Avslöjad. Tyst

Ett annat roligt minne var när jag var betydligt yngre. Farmor skulle göra knäck till oss grabbar. Den varma braspannan sattes ut på förstutrappen. Jag glömmer inte när plåten skulle hämtas in. Det stod en katt i braspannan och det trådade sig under tassarna när den ville ta sig där ifrån.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[Tassy]
2010-01-29 19:44
#8

Min mormor har jg aldrig träffat, hon dog långt före jag kom till världen, men det sägs att det enda hon kunde tillaga var löksill Tungan ute

Farmors mat minns jag bäst med köttgryta med bambuskott i, och av någon anledningn lingonsylt, det var hon extra bra på. Inget annat går att äta typ, hon är storrökare och allt smakar därefter, fyy Skrikandes

SaraC
2010-01-29 19:51
#9

Farmor mosade alltid potatisen och gjorde en liten "smörgrotta" till mig. Farmors mat är "kött, potatis och sås" för mig, tjälknöl och porterstek är två av mina farmor-favoriter.

Mormor är lätt sockerkaka. Hon bakar alltid sockerkaka. Jag har inga matminnen alls hemifrån henne, utan bara fika eller goda smörgåsar (fast jag vet att hon lagar mat!). Hos mormor får man alltid massor med olika fikabröd, oavsett om man kommer oanmäld en måndagkväll eller på inplanerat kalas.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Maria
2010-01-29 20:20
#10

Jag minns inte mormors mat så mycket men jag minns hennes bakade brödkakor.

Hon bodde i ett litet torp och bakade ljuvliga brödkakor i vedspisen som hon naggade med gaffel och jag fick göra hålen i mitten med ett nubbeglas.

Kakorna fick kallna på handdukar på kökssoffan och att äta dessa halvvarma med riktigt smör och mjölk direkt från bonden är en underbar barn och matupplevelse.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Chestnut
2010-01-30 11:59
#11

Min farmor har jag ingen kontakt med direkt men mormor däremot var vi väldigt mycket hos :)

Oftast blev det kött (fläskkotlett), potatis och hemgjord sås. Hon var otroligt duktig på att göra såser. När det var älgsäsong blev det älgkött istället och vinbärsgele till.

Pasta kunde hon inte koka likaså ris. Men varför behöver man det om man gör riktigt god potatis? Flört

Morfar kommer jag ihåg för allt godis (han jobbade som lastbilschaffis och körde godis) samt smörgåsarna. Vitt bröd, smör, stekt ägg från gården och sedan stekt falukorv på. Mums!

Med vänliga hälsningar
Chess

storost
2010-01-30 14:03
#12

Min farmor kunde inte riktig bra laga mat. Men hennes specialitet var "Spätzle" - en typ hemma gjord pasta från Södertyskland som jag älskade. Sen blev det mycket kål och potatis. Min mormor dog innen jag födes, så jag känner bara hennes rätter, när min mor lagade de.

Om någon är interesserat, i videon ser man, hur man gör "Spätzle"

Hur man gör Spätzle

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Basset1
2010-02-01 21:05
#13

Min farmors rotmos ,det slog det mesta Flört

Johan

 

Medarbetare på matlust

Annons:
[cancan]
2010-02-01 23:18
#14

Min farmor lagar jättegoda oxrullader, potatis, sås,svartvinbärsgelé och med hemmagjord pressgurka Skrattande

MaMaMade
2010-02-02 09:21
#15

Min mormor dog när jag var 11 år men jag kommer ihåg att det alltid luktade mat hemma hos henne innan hon blev för dålig. Kamsen, fårikål, knaperstekt sidfläsk o makaroner, köttsoppa med klimp, maträtter för alltid förknippade med min mormor! Just ja, hon gjorde en väldigt god pressylta också! Morfar har jag aldrig träffat.

Farmor o farfar dog när jag var 13 år. De bodde i andra änden av vårt hus så jag träffade dem varje dag. Farmor är pitepalt för mig o köpekakor; Singoallakexen med nougat, de där andra nougatkakorna tror att de heter Condis o så de klassiska "Fingrarna", fick alltid en läsk till. Farfar skötte "karlagörat" han o jag spettade is varje vår för att leda bort vattnet från stuprören. Han o pappa drog pärplogen o jag gick efter o satte potatisen.

Vad jag saknar den tiden, ingen stress o så nyttigt o roligt det var att leva med en äldre generation. Den som kunde berätta om hur det var när man eldade i järnspisen varje morgon för att få värme i huset o hade utedass.

Loucar
2010-02-02 09:25
#16

MaMaMade vad är kamsen för något?Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

idalotta
2010-02-02 17:11
#17

mina två rätter jag minns från farmor är:

hennes pannkakor, bara småbitar, hon hade inte tid o vänta så dom gick alltid sönder när hon vände men de var så gudomligt goda!!

fiskpudding med skirat smör, så sjukt enkelt & såå gott!

Ida

Medarbetare på Florist

MaMaMade
2010-02-02 19:48
#18

#16 Typ blodklimp, kallades även för "nakna pojkar" av min mamma av någon anledning. Skrattande

Loucar
2010-02-02 19:49
#19

#18 Tack för förklaringen nu vet jag varför jag inte visste vad det var jag gillar inte blod och inälvsmat.Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Anterrabae
2013-12-13 19:36
#20

Åh vilken rolig tråd! ❤️ även om den är gammal. Min morfar var GRYM på kåldolmar! Jag kunde äta ihjäl mig. Och gammelfasters fiskgratäng! Eller alla hennes fiskrätter 😊😍 Det enda jag kommer ihåg från mormor är att hon hävdade att det var ok att äta grannens hallon, bara inte grannen i fråga såg det! (Samma med godis i affären, bara ingen såg) 😝

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Gasoline
2013-12-14 08:28
#21

Min mormor är en hejare på pannkakor och pannkakstårta. Jag minns att hon brukade göra en stor sats med pannkakor, bredde ut fyllning och rullade ihop dom. Sedan stoppade hon dom i frysen så att det alltid fanns färdigt när jag och min Syster kom på besökt. Misstänker att hon gör likadant med mina små kusiner. Själv är jag inte så förtjust i pannkakor längre. Man farmor kan jag inte minnas att jag någonsin åt mat hos. Däremot fick man ibland ta godis ur en godisskål som hon tog fram, men bara med sked. Hon hade även ett fat med kakor som hon förvarade i en kökslåda, dom var alltid mjuka då dom stått "framme". Pepparkakor och ballerina minns jag att det var, det kanske var något mer. Hon "gick bort" när jag var 9 år.

Zureel
2013-12-14 09:28
#22

Mormor hade alltid ett fantastiskt julbord där i stort sett allt var hemlagat och så minns jag stekt salt sill med löksås.

Hos farmor var min favorit hennes köttfärssås så annorlunda mot den jag fick hemma och ska alltid ätas med pastasnäckor sen bakar hon underbara kakor och bakelser en favorit är halvmånar.


Martin
2013-12-14 11:38
#23

Farmors kåldolmar var något alldeles speciellt.

Min mormor lagade bland den starkaste maten jag någonsin ätit, ofta kryddad med hemodlad habanero. Saltlånga till jul introducerade hon också, mycket gott. Snart är det dags igen.

mvh Martin

Maria
2013-12-14 11:49
#24

#23 Vi åt också alltid saltlånga till jul istället för lutfisk när jag var barn.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Intehärutandär
2013-12-14 15:59
#25

Mormor gör de godaste våfflorna! Eller gjorde, nu kan hon inte vispa/röra mera. Sedan lärde hon mig den mesta maten jag kan. T ex potatisbullar, kalops eller kokt torsk i äggsås. 

Nu är det jag som får baka och laga mat till henne istället så hon får i sig mat. Och det gör jag så gärna, hon får ju dessutom det hon själv lärt ut en gång - så det blir i hennes smak.

DesK
2013-12-14 17:16
#26

#23 och 24 Låter spännande med saltlånga, var köper man den?

#25 så fint! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2013-12-14 17:27
#27

Man brukar få tag i den i fiskaffären/bilen annars kan de säkert ordna det. Det var ganska länge sedan jag köpte.

Det är attans salt men jättegott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
fridaas
2013-12-15 18:06
#28

Farmors mat är kassler i gräddsås och pressad potatis enligt mig, eller möjligtvis sambal oelekkycklingen.. Farfars mat är kalkon på juldagen! Fy va jag saknar deras mat. Mormors mat, ja vad ska man börja, spaghetti och köttfärssås, potatismos och köttbullar/köttfärsbiffar, panerad fläskkotlett pommes och beasås, smörgåstårta m.m m.m listan kan göras lång! Man får inte glömma pressgurkan. Pappas svärmor är det pannkakor och hemmagjord sylt, jordgubbssaft, inlagd gurka och en massa annat som är hur mumsigt som helst.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Bjornen
2013-12-16 07:26
#29

När jag behöver rådfråga en kokbok tittar jag först i Iduns kokbok från 1918.

Anterrabae
2013-12-16 19:30
#30

#29 den är bra den! 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sofy
2014-01-05 12:56
#31

Farmors finska julstjärnor, mums!
Mormor var väl ingen stjärna i köket så vi överlevde på snabbmakaroner och coca-cola hemma hos henne och farmor har jag aldrig ätit hos.

Däremot min bästa kompis mormor som ibland kändes mer som min egen mormor gorde fantastiskt goda rumänska kåldolmar och fyllda paprikor.🤤

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

oh-la
2014-01-05 19:45
#32

mormors pannbiff och fantastiska grytor. och hennes inlagda sill så klar. farmors kåldolmar med gräddsås. och lutfisk vid jul. och hennes fantastiska tårta med marängbotten. och hennes småkakor.

och morfars pannkakor :)

Upp till toppen
Annons: