Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 3119 ggr
Loucar
2010-01-18 17:55

Soppor

Soppa är både billigt och gott så bidra gärna med era tips och recept på soppor.

Själv bidrar jag med 2 soppor jag fått recept på från min granne som är sambo med en portugis.

Portugisisk grönkålsoppa

4 personer

400 gram grönkål

4 medelstora potatisar

1 liter vatten

1 kapsyl grönsaksfond

4 chorizokorvar

salt, peppar

Skala potatisen, dela den i mindre bitar och lägg i kokande vatten tillsammans med grönkål som sköljts och delats i mindre bitar. Tillsätt fond och den skivade korven. Krydda med salt och peppar om det behövs, låt koka tills potatisen är klar.

Portugisisk grönsakssoppa

4 personer

8 medelstora potatisar

4 morötter

2 gula lökar

1 liter vatten

1 kapsyl grönsaksfond

salt, peppar

Koka upp vatten med fond och kryddor. Skala och dela potatis, lök och morötter i mindre bitar. Ha i potatis, morötter och koka i 10 minuter. Tillsätt sedan pasta och lök och koka tills allt är klart.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Honestyisdead
2010-01-18 21:51
#1

Mitt bidrag

Ninas Thai Kycklingsoppa.

Till kokningen av kyckling:

1 hel kyckling
3 lagerblad
6 kryddpepparkorn
3 vitlöksklyftor (krossade)
2-3 hönsbuljongtärningar (beror på hur mycket vätska ni har) ½ tärning per halvliter vatten
1 kryddmått malen vitpeppar
1 grovt hackad lök
1 slantad morot
**
Till såsen**:

2-3 klyftor vitlök (finhackad)
½ röd chilifrukt (finhackad)
1 paprika, valfri färg (finhackad)
1 gul lök (hackad)
1 matsked matolja
1 burk kokosmjölk
2 koppar av buljongen
1-2 citrongräs (krossade)
½ - 2 matsked Röd currypasta
1-2 tesked fisksås eller soya (glöm inte smaka av så det inte blir för salt)
2 deciliter frysta gröna ärtor
1 kruka koriander
Och kycklingköttet som du plockat bort från skrovet.

_Koka en hel kyckling med lagerblad, kryddpeppar, vitlök, hönsbuljong, vitpeppar, morot och rödlök.
Koka cirka 40 minuter, eller om du styckar kycklingen tar det lite kortare tid.

Lägg sedan kycklingen åt sidan och låt den svalna. Häll av buljongen och sila den. Spara.

Finhacka vitlök, chili och paprika. Hacka en gul lök.
Fräs detta i lite olja så det blir mjukt, häll sedan på kokosmjölken och 2 koppar av buljongen.
Krossa citrongräset och lägg i. Dessa ska bara vara med under kokningen, sedan tar man bort dem.
Nu ska även den röda currypastan in i såsen. Om ni inte vill ha det starkt behövs ytterst lite av detta. Råkar det bli för starkt kan ni blanda ut med lite mjölk eller mer buljong.
Sedan ska fisksås_ _i, eller soja. Det kan ni ta lite i taget av och smaka av så det blir lagom salt för er.

Koka detta under 10-15 minuter. Under tiden som detta kokar plockar du av köttet på kycklingen och delar det i munsstora bitar.
Sedan lägger du i köttet i såsen och häller i frysta gröna ärtor. Låt det koka upp så att köttet och ärtorna blir varma, sedan är det klart.

Innan servering river man lite koriander över som pricken över i:et._

zissi
2010-04-23 14:39
#2

Årets första kirskål är plockad Skrattande och

kirkålssoppan är både tillagad och nyss uppäten. Mums! Nässlor fanns det inga än annars brukar jag blanda kirskål och nässlor.

Receptet är samma som till nässelsoppa. Jag använder Renée Valtaires Lantbuljong (utan natriumglutamant) och en gräddskvätt till sist. Lite smör och vetemjöl till en redning först förstås. Ibland river vi lite parmesanost så den som vill kan strö lite över sin soppa.

zissi
2010-04-23 14:49
#3

(Detta inlägg skulle kommit före det ovan och bilderna skulle bytt plats,  men Förvånad skit samma Skäms)

När jag och hunden gick skogspromenaden vid 10-tiden funderade jag just på vad lunchen skulle bestå av. Storhandlingen sker i kväll så det är onekligen lite tomt i skåpen.

Men vad glad jag blev när kirskålen precis hade börjat komma upp så den var plockbar  Skrattande. Godast med små fräscha blad.

zissi
2010-04-23 15:27
#4

Vet ni, nu som först kom jag på att jag alltid brukar ha ägghalvor i soppan. Glömde precis bort det i dag och gubben sa inte något heller om det utan bara att han tyckte soppan var god.

Hjälp, är det åldern eller  Obestämd

dolfen
2010-04-24 19:51
#5

#4 - Hur smakar kirskålen i sig?

zissi
2010-04-25 00:27
#6

Ja du, det var en bra fråga Glad. Kirskål luktar ju inte så gott tycker jag men tillagat smakar den väl som en blandning mellan spenat, nässlor och mangold kanske Obestämd

En del säger att den luktar lite åt selleri-hållet men det känner inte jag. Kanske när den är färsk i så fall.

Prova, det är nog bästa sättet att få svar på din fråga.

Annons:
Maria
2010-04-25 10:41
#7

Här kommer en favorit som jag gjort MÅNGA gångerGlad

Fransk Bondsoppa

2 gula lökar

2 morötter

1 bit rotselleri (ca 100 g)

ca 200  rökt sidfläsk

1 l hönsbuljong

1 1/2 dl röda linser

2 tsk franska örter

svartpeppar, salt

2 dl creme fraiche

Persilja

Skär lök, morötter och selleri i små tärningar, även sidfläsket.

Fräs detta tillsammans i en gryta en liten stund. Späd med buljong och låt det koka upp. Tillsätt kryddor och de röda linserna. Låt soppan puttra i 10 minuter. Rör till sist i creme fraiche och gör ett uppkok. Strö över persilja.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: