Annons:
Etikettmatprat
Läst 4875 ggr
Bergspuman
2010-02-06 14:33

Måltidsfördelning över dagen

Hej alla matglada!

Vi är alla olika och har olika dygnsrytm, preferenser i form av mat, olika typer av arbeten, olika arbetstider, olika familjebildningar, och mycket mer.

Hur fördelar DU dina måltider över dagen!

Vilket är dagens största mål?

När har du som bäst aptit?

Vill du ha lagad / varm mat fler än 1 gång om dagen?

Äter du lunch på lunchrestaurang eller har du matlåda?

Berätta!

Annons:
Bergspuman
2010-02-06 14:43
#1

Jag får väl börja! Skrattande

Frukosten, när jag jobbar, blir för det mesta ett smörgåspaket hemifrån och varm dryck som te eller mjölkchoklad, som äts på jobbet när jag kommit fram.

Lunchen är antingen matlåda hemifrån - en rest från helgen eller något ur frysen - eller en varmrätt från cateringen vi har på jobbet.

Brukar oftast vilja ha ett mellanmål ungefär 15.30. Skam till sägandes är det inte alltid så sunt, kan bli chokladdryck och några Digestivekex! Men är jag sund blir det ett äpple eller några kiwi.

Middagen är min akilleshäl tyvärr! Lagar ytterst sällan mat när jag kommit hem från jobbet, vilket oftast blir mellan 19 och 19.30. Utan det kan bli en upprepning av frukosten, det vill säga te / mjölkchoklad och smörgåsar, men oftast kombinerar jag med ett par frukter eller ett par grönsaker för att få i mig lite mer nyttigheter.

Ibland orkar jag inte ens göra det, för mina långa arbetsdagar ihop med resorna (3 timmar dagligen) suger verkligen musten ur mig. Ibland har jag tryckt i mig en massa godis istället Skäms.

Summa summarum behöver jag mest mat mitt på dagen och fram till runt 16-tiden på eftermiddagen, sedan avtar energibehovet. Mina middagar blir ofta mindre än lunchen.

Det här kan naturligtvis variera, beroende på vad jag tar mig för!

Men så här ser det ut för det mesta.

Loucar
2010-02-06 15:37
#2

Jag är ordentlig ibland och ibland inte.

Jag äter oftast frukost men ibland glömmer jag bort det. Men det blir mackor, te, fil eller yougurt ibland gröt.

Lunch blir oftast gårdagens middag men jag försöker äta två varma mål om dagen utom på sommaren när det är för varmt för detta.

Mellanmål är jag dålig på men om det händer är det allt från frukt, glass, macka eller nån grönsak.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Åsa S
2010-02-06 15:42
#3

kl. 6 naturell yoghurt + hemgjord müsli + kaffe

ca. kl.10 kaffe + en skiva surdegsbröd med pålägg

ca kl. 12 mikrar medhavd matlåda ofta samma som var middagsmat dagen innan.

ca. kl. 15 frukt

kl. 18-19 middag (alltid hemlagat från grunden)

Jag tycker alla mål är viktiga + för mig är det bra att inte ha med sockrade produkter + vetemjölsprodukter (=snabba kolhydrater). Alltid när jag äter sånt blir jag supertrött under dagen, man blir pigg direkt efter man ätit men sedan åker energinivån längre ner än i botten.

Hoppfull
2010-02-06 16:14
#4

Jag äter frukost (smoothie) vid strax innan eller efter sju.

Är jag väldigt hungrig blir det ett glutenfritt knäckebröd med rökt skinka vid ca 9.30

Kl. 12.00 äter jag varm hemlagad mat (gårdagens rester).

Strax innan 15 dricker jag en kopp kaffe, ofta med något litet till, ibland frukt ibland något annat inbland inget alls.

Ca 18.00 varm lagad mat.

Är jag väldigt hungrig kan det bli några nötter eller liknande vid 21-tiden.

Jag har fått påbackning av dietist att jag åt för lite och för sällan så jag försöker äta lite oftare. Hon sa även att ett kvällsmål är oerhört viktigt om man äter middag tidigt (innan 19-19.30) för att annars går kroppen tom alldeles för många timmar innan frukost. Och jag som har lågt blodsocker blir rent dålig av att det går för länge mellan måltiderna.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Basset1
2010-02-06 17:56
#5

Håller på och lägger om mina matvanor just nu ,förut  åt jag alltid en matlåda kl 9 på morgonen och sedan blev det inget fören man kom hem,nu blir det smörgås,kaffe och en yougurt kl 9 .

halv ett äter jag matlåda men med mindre mat och frukt mellan måltiderna och sen äter vi mat lite senare på kvällen .

Johan

 

Medarbetare på matlust

DesK
2010-02-06 18:50
#6

Vanligen äter jag 2 gånger om dagen. Frukost mellan klockan 6 och 8 och middag mellan klockan 16 och 18. Mellanmål är sällsynt, däremot förekommer det att vi har en delikatess- och osttallrik till gott vin på fredag- eller lördagkvällen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Sovgott
2010-02-06 20:12
#7

Jag äter alltid frukost. Oftast ett kokt ägg, en tallrik yoghurt med müsli och en smörgås. Brukar bli runt kl 8.

Sedan äter jag lunch kl 12-13. Alltid matlåda. Har ingen möjlighet att gå ifrån jobbet för att äta lunch ute.

Sen äter jag middag när jag kommit hem från jobbet, oftast runt kl 19-20.

Ibland äter jag någon frukt på eftermiddagen. Oftast inte. Är väl som mest hungrig när jag kommer hem efter jobbet. Men jag är lika hungrig på morgonen och vid lunchtid också, så jag har alltid aptit.

Jag måste äta på någorlunda bestämda tider och regelbundet. Annars blir jag skakis, illamående och fruktansvärt tjurig.

Basset1
2010-02-06 20:16
#8

Företaget har börjat med att dela ut frukt till alla .

Johan

 

Medarbetare på matlust

Upp till toppen
Annons: