Annons:
Etikettmatprat
Läst 3561 ggr
MonisN
2010-02-10 11:33

Köttklister

Såg på nyheterna i går att EU röstat JA på förslaget att använda köttklister för att limma ihop mindre köttbitar till en större. Detta klister kallas Trombin och är gjort av blod.

Klister tillverkat av blod

  • Det är den nederländska tillverkaren Sonac som vill lansera det nya köttklistret i Europa.
  • Produkten kallas Fibrimex och är tillverkad av blod från gris eller ko. Den består av två olika proteiner som finns i blod:
  • Trombin, som är ett nyckelenzym i blodets koagulation.
  • Fibrinogen, ett lösligt protein i blodplasma, som vid koagulation omvandlas till olösliga trådar av fibrin.
  • Tillverkaren framhåller på sin hemsida att köttklistret gör det lättare att tillverka köttprodukter med jämna former och storlekar. Andra fördelar för producenterna är att det blir mindre spill i produktionen.

Källa: DN

Ett vidrigt sätt att vilseleda oss konsumenter genom att tillåta ytterligare matsmink. Går förslaget igenom kommer jag att sluta äta kött.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Honestyisdead
2010-02-10 13:47
#1

Jag gillar det inte. Är ju fusk.

Äter hellre riktigt kött.

MonisN
2010-02-10 14:12
#2

Efter all uppståndelse som varit kring matfusket trodde jag vi hade kommit längre. Det här är stora kliv tillbaka anser jag. Jag vill inte ha blod i min mat, jag vill ha rent kött. Kommer aldrig att köpa kött med blodklisterSkrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2010-02-10 14:49
#3

Det jag har läst är att de kommer att vara mycket noga med att vara ärliga med dessa produkter, så konsumenterna själv får välja. Sen hur det blir i praktiken äterstår väl att se, men jag tror nog man tämligen lätt kommer att se om man råkar på "den perfekta formen".

Det vanliga köttet kommer inte att försvinna ifrån marknaden.

MonisN
2010-02-10 15:05
#4

Jag litar inte ett dugg på deras "ärlighet". Det ordet finns inte i den världen. Kan köttindustrin tjäna pengar på oss konsumenter så mörkas det så mycket det går. Se på hur man bland annat behandlar grisarna. Hur mycket går dom ut och informerar oss om det? Nä, jag har varit med förlänge för att leva i den ljusblåa världen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2010-02-10 15:10
#5

Detta var inga positiva nyheter trodde vi var på väg mot rätt håll men icke sa nicke.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Maria
2010-02-10 15:21
#6

Fast visst klistras det kött redan. Titta bara på allt ihoplimmat smörgåspålägg, olika skinkor osv…Obestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Loucar
2010-02-10 15:25
#7

Det har du rätt i bumbleboo Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MaMaMade
2010-02-10 16:22
#8

Nu är ju blod en mkt naturlig del av kroppen som redan finns i köttet. Varken fibrinogen eller trombin är hälsovådligt…däremot kan man ju fundera på *hur* det är tillverkat; vad är det behandlat med, vad är ytterligare tillsatt? Dessutom kan man ställa sig frågan *varför* små köttbitar skall limmas ihop till en större bit?

MonisN
2010-02-10 18:02
#9

Även om det inte är hälsovådligt är det inte natuligt och sunt. Varför klistra överhuvudtaget?

#8 Det är inte blod i köttet. Djuret är tappat på blod när det slaktas. Även om man säger blodig biff så är det inget blod, det är köttsaft. Inte samma sak.

Och visst är vissa saker redan limmade, till exempel julskinkan, men att limma ihop köttbitar för att göra dem större och därmed lura konsumenten är inte ärligt. Jag kommer aldrig att äta det köttet. Aldrig aldrig…

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


HasseH
2010-02-10 20:13
#10

Läste också om den nyheten imorse. Helt sjukt faktiskt, med tanke på hela "äkta vara-trenden" som vi är många som hakat på. Jag tyckte vi var på väg åt andra hållet. Jag kan inte se någon som helst fördel med köttklister.

[Tassy]
2010-02-10 22:16
#11

#9 Förlåt mig nu, detta är inget påhopp, men jag vet inte vad du äter för skosulor om köttet inte är blodigt när det är rått? Köttsaft är genomskinligt/ljusrött. Menar absolut inget illa men blir smått sagt förbryllad? Tungan ute

[Anega]
2010-02-10 22:32
#12

Jag förstår verkligen inte all uppståndelse om detta. Det är ju inte farligt och om man kan ta tillvara mindre attraktiva delar av djuret så att de med lite sämre ställt kan äta "biff" så ser jag inga problem med det. Hellre en klistrad KRAVbiff än en äkta filé från traditionellt kött.

Aftonbladet fick verkligen till det den här gången. Köttklister. Undrar om dom hittade på det ordet på redaktionen för att väcka uppståndelse…

MonisN
2010-02-10 23:54
#13

#11 Jag vet inte, men jag tror inte jag äter några skosulor. Som jag sa så tappas djuret på blod vid slakt. Vätskan som finns i köttet är rött (men är inte blod) när köttet är rått, och rosa/genomskinligt när det är tillagat. Inget att bli förbryllad över!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Tassy]
2010-02-11 00:15
#14

#13 Jo men även om djuret tappas på blod finns en viss del kvar i köttet. Även om man hänger upp och snittar djuret på halalvis så finns ändå vissa små mängder kvar i själva köttet. Man kan inte få bort allt helt enkelt. Man tömmer de stora ådrorna bara, alla småkärl vore ett evighetsjobb att rensa, så det du ser är både blod och köttsaft. Flört

MonisN
2010-02-11 08:51
#15

#14 Visst, det kan finnas rester kvar av blod på köttet, men det var inte det jag pratade om. Om man skär i en ren köttbitt så är där inget blod. Om man äter en köttbit som är rå innuti så sipprar det inte ut blod på tallriken. Många säger att biffen är blodig, men det är ett talesätt som inte är sant i ordets bemärkelseGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2010-02-11 12:11
#16

#15 Jag vill nog hävda att det är sant, men vi låter det vara så, inte lönt att argumentera för/emot Glad

jossehhh
2010-02-14 16:47
#17

Jag jobbar i köttaffär, och jag tror limmat kött kommer bli populärt efter ettag!

Det är ju tillverkat av blod och inte något onaturligt, och det är galet många människor som gnäller på att köttet har den formen det har, och med limmet verkar det ju som att alla dom kan få den formen dom vill?

Den jag tänker på är bara om man kommer kunna köpa exempelvis oxfilé i dubbla storleken och så vidare, eller om det bara är billigt kött? Och om det är dyrt, kommer man limma ihop det kontrollerat, så att fibrerna i alla bitar är åt samma håll?

Basset1
2010-02-14 16:49
#18

Är glad att jag har fördelen att få skjuta mitt kött själv .

Johan

 

Medarbetare på matlust

jossehhh
2010-02-14 16:55
#19

Ja, fast då är det mest vilt?

Tyvärr tror jag inte kossor grisar och kycklingar kan ha det så bra som dom borde på grund av mängden vi äter och priset vi vill betala.

Basset1
2010-02-14 17:39
#20

Det är ju tyvär så,jag önskar att det skulle finnas mindre och lokala slakterier men då blir nog priset annorlunda på kött men samtidigt skulle nog kvaliten öka och jag tror man skulle må bättre om man viste att djuren som gått till slakt hade haft ett bra liv .

Johan

 

Medarbetare på matlust

Annons:
jossehhh
2010-02-14 17:47
#21

Jamen precis, köttet hade nog blivit mycket godare.

Men när svensson tycker 199 kronor för ryggiff är dyrt så ja.. finns inte mycket att göra.

Loucar
2010-02-14 17:49
#22

199 kronor för ryggbiff låter väldigt billigt, möjligen att man kan få det till det priset vid extrapris i alla fall där jag bor.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

jossehhh
2010-02-14 17:52
#23

Ja, vi har det till orginal pris på vanlig ryggbiff, och hängmörad skåneryggbiff kostar 249, jag tycker det är billigt, men det är ändå många som "kommer tillbaka" eller "kollar på lite andra ställen också"

Loucar
2010-02-14 18:01
#24

Ja men att man kollar på andra ställen betyder ju inte alltid att man tycker det är för dyrt, det tycker jag mer låter som sunt att man kollar överallt om det ligger fler affärer nära.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2010-02-14 21:37
#25

Jag tycker då inte att det är naturligt att limma ihop köttet med blod, blandat med vadå??Skrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


jossehhh
2010-02-14 22:02
#26

#24

Oftast, så är det något dom säger för att dom ska gå och leta efter något billigare :P

[Tassy]
2010-02-14 23:08
#27

#25 Inget annat, de har tagit två beståndsdelar ifrån blod bara om jag förstått det hela rätt. Det är alltså inte ens hela "blodmassan" utan bara två proteiner som utvinns ur blodet.

Annons:
MonisN
2010-02-14 23:28
#28

#27 Jag kommer ändå inte att äta det. Förstår inte vitsen med det hela. Låt köttet var som det är, naturligt. Vi behöver inte sminka och göra om det.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2010-02-14 23:31
#29

#28 Absolut, det är upp till var och en att avgöra vad man vill äta och inte, ville bara förklara att det verkar inte vara annat än delar av blod man har nyttjat, vilket jag personligen tycker känns bra, så därför kommer jag nog att prova det själv. Kemikalier hade jag dock ratat lika hårt som du Glad

Det ska bli spännande att se kvalitén på köttet sen, om dessa fina bitar tänker förbli fina eller om de kommer att bli slams kvar i stekpannan Tungan ute

MonisN
2010-02-14 23:44
#30

#29 Då får du rapportera när du provat så vi får veta hur det smakar och uppför sig i stekpannanFlört

Idag bestämde jag ialla fall att sluta köpa dansk fläskfilé för alltid! Köpte svensk (höglandskött) som vi hade idag för att jämföra kvalitén, och det var som natt och dag. Inget försvann i stekpannan. Den danska är fullproppad av vatten, precis som det danska fläsket från Tulip. Usch säger jag vilket lurendrejeri. Även om svensk filé är dyrare så tjänar man ändå på det eftersom det inte krymper i pannan. Smaken var också mycket bättre. Jag köper alltid svenskt kött i vanliga fall, men fläskfilén har jag ofta köpt dansk, och kan konstatera, snålheten bedrar visheten.

Hejdå, danskt köttTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2010-02-15 14:13
#31

#30 Absolut, det ska jag göra Glad

Angående det danska köttet så säger jag håhå jaja, när jag bodde där så pratades det så varmt om just deras fläskkött, det var så fint sa dom Tungan ute Jag håller med dig, det försvinner i pannan!

Loucar
2010-02-15 23:46
#32

Danskt kött har jag inte köpt på många år. De där bitarna ni säger blir över köper jag ibland då jag älskar att steka exempelvis fläskben och rotsaker i ugnen. Spillbitar kan man ju använda på många sätt.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: