Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 26231 ggr
[Tassy]
2010-01-30 16:45

Efterlyser mat som är snäll mot magen

Har dragit på mig ett blödande magsår, och behöver tips på snäll mat, dvs, inte massor av krydda, inte stekt, inte friterat, inte lök i och så vidare, ja ni fattar.

Soppor, grytor etc, kom med förslag.

Blir lite långrandigt med kokt fisk och ris.

Om det är ägg i måste det gå att använda äggersättning då jag har mycket svår äggallergi.

Annons:
[Tassy]
2010-01-30 16:48
#1

Tillägg: min äggallergi är såpass allvarlig att jag inte kan äta fågel heller, så kyckling t.ex. går bort. Annars är det ju snällt kött.

Chestnut
2010-01-30 16:50
#2

Sånt är inget kul :( Har själv ett sår i tolvfingertarmen som nu börjat läka såpass att ajg kan äta normalt om jag tar PPI daglgien.

Kokt potatis funkade bra för mig. Kokt blandfärs blandat med kokt ris. Drickyoughurt. Sen räddaren i alla lägen - smörgåsrån! Glad

Skrev en tråd på kost.ifokus som heter "skonkost", där fick jag en hel del bra tips.

Men det blir tråkig mat tyvärr när magen krånglar.

Med vänliga hälsningar
Chess

Loucar
2010-01-30 17:44
#3

Prova att göra lax i ugnen om du kör den på låg temperatur och lite längre så blir den ju i alla falla lite roligare i färgen än kokt lax.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Tassy]
2010-01-30 17:52
#4

Tack för tips!

Lax i ugnen med wokgrönsaker och kokt potatis är en klar favoriträtt här hemma, fast nu får det bli utan grönsakerna ett tag.

Maria
2010-01-30 19:48
#5

Det är väl lättare att säga vad man ska undvika men det vet du säkert.Flört

Stekt mat, fet mat, starka kryddor och för mycket fibrer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-01-30 20:34
#6

#5 Visst, det är ju precis så. Det är hur lätt som helst att komma på vad man inte ska äta Tungan ute Det är därför jag behöver hjälp, jag ser bara vad jag inte får äta typ Cool

Och jo, jag känner till vad jag inte bör äta Glad men tack ändå!

Annons:
Maria
2010-01-30 20:38
#7

Jag älskar frikadeller av olika kött.

Kycklingfrikadeller i mild currysås med ris. (kör kycklingfilé i matberedare till färs och koka i bulljong)

Även köttfärsfrikadeller och fiskfrikadeller är gott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-01-30 20:39
#8

Vad är frikadeller? Skäms

Loucar
2010-01-30 20:40
#9

Kokta köttbullar Tassy eller som bumbleboo säger av fisk eller kyckling.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Tassy]
2010-01-30 20:57
#10

Har ni missat #1? Kyckling skulle riskera att ta livet utav mig Flört

Kokta köttbullar? den var ny, det ska provas! Gör man dom som vanligt och steker upp dem och sen kokar eller kokar man bara?

Maria
2010-01-30 21:00
#11

#10 Man kokar bara…i buljong och så kan man göra någon sås av buljongen om man vill.

Fick du inga råd på sjukhuset på lämplig kost? De brukar skicka med en massa tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-01-30 22:10
#12

Sjukhus? Nänä, dit går jag inte med min mage igen. Var in för samma besvär för något år sedan, fick dricka flytande xylocain, tugga två novalucid och sen gå hem med ett recept på omeprazol…

Chestnut
2010-01-30 22:39
#13

#12 Av ren nyfikenhet, vad hade du väntat dig för någon behandling? För mig veterligen så är det den behandling som finns mot magsår. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
storost
2010-01-30 22:47
#14

När vi hade magsår, då kokade min mor en buljong med havreflingor i. Havre avsöndrade en "slem" som var mycket bra för magen. Vi åt soppan gärna.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Maria
2010-01-30 22:50
#15

#12 Blödande magsår är ett akut tillstånd som kräver omedelbar sjukhusvård. Då har det gått hål i magslemhinnan och är inte längre ett sår bara…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-01-30 23:10
#16

#15 Det är inte ett akut blödande magsår, det småsipprar. Dessutom kommer det inte ifrån magsäcken, så ingen fara på taket :)

#13 Jag hade den gången väntat mig en undersökning eller något iallafall. De gjorde ingenting, bara medicinerade direkt. Jag kräktes inte och jag blödde inte tillräckligt mycket utefter min beskrivning tydligen.

#14 Har du något recept, det låter intressant :)

Loucar
2010-01-30 23:21
#17

Proviva hade för ett tag sedan i alla fall en youghurt som jag tyckte var god den kanske skulle funka Tassy.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

storost
2010-01-30 23:27
#18

#16 Here it isGlad

Havreslemsoppa

5 dl buljong (grönsaks- eller kött- eller blandad buljong)

75 gram små havreflingor - icke rostade

salt och peppar efter smak

Koka upp buljong. Häll i havreflingor och koka de i ca 1 till 3 minuter. Vispa lite då och då.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Tassy]
2010-01-31 00:47
#19

#17 Jag äter nog alla nyttiga "bassiluskprodukter" som finns i mataffären känns det som Skrattande

#18 Tack, måste provas! Det blir nog gott, jag gillar både buljong och gryn.

storost
2010-01-31 00:52
#20

#19 Det är så lite såGlad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Chestnut
2010-01-31 01:14
#21

#16 Okej. Glad Kräktes inte heller. För min del blev det bara lite blodprover tagna för att utesluta bakterieinfektion som orsak. Läkaren sa det att han ville skona mig från gastroskopi så långt som det gick. Omeprazolen hjälper så jag klagar inte.. En gastroskopi känns inte som världens roligaste direkt Obestämd

En annan sak som funkade ganska så lindrande för mig var glass. Lenade lite i mun och svalg med mot halsbrännan och "spykänslan".

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2010-01-31 01:20
#22

#21 Äter omeprazol 40mg + dimetikon då magen strular, vilket är ofta. Men jag upplever att jag inte blir hjälpt av det. Omeprazolen ger mig snarare mer smärtor då den är hemskt gasbildande, vilket är en tortyr för mina tarmar. Fick prova nexium en gång av en kompis, då kände jag tydlig effekt. Men dels är det alldeles för dyrt då jag är helt pank, och läkaren vill inte skriva ut den. :(

Glass har jag också provat idag, det hjälpte ganska bra, känns inte som om jag har fulla halsen/magen i tandkräm längre, men det börjar dock bli värre igen.

Loucar
2010-01-31 01:30
#23

Är det inte alger som tar bort gaser om man har problem med det?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Chestnut
2010-01-31 01:31
#24

#22 Usch då! Rynkar på näsan Fick en del gaser av omeprazolen när jag låg på 40 mg men tar bara 20 mg nu och gaserna har minskat.

Med vänliga hälsningar
Chess

Maria
2010-01-31 11:08
#25

#16 Blev lite orolig där….

Magsår och särskilt blödande sådana är livsfarligtRynkar på näsan

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-01-31 15:22
#26

#25 Jo det har jag full pejl på, ursäkta missförståndet. Jag är hypokondriker så misstänker jag att det är någon fara på taket så lovar jag att jag kommer att se till att få vård Cool

MartinO
2010-02-02 11:25
#27

Gratänger har vi som mild mat. Bägge grundar sig med potatismos runt om i en gratängform. Då du inte tål ägg, så ta lite ströbröd över moset, så det får färg.

1. Skinkgratäng med sparrisstuvning. Förbered formen med mos enl. ovan. Fyll hålet med skivad eller strimlad konserverad burkskinka och fyll upp med sparrisstuvning. Riv över ost och gratinera i ugn.

2. Fiskbullsgratäng. (Vet ej om fiskbullar innehåller ägg) Förbered formen enl. ovan. Fyll på med fiskbullar med den sås du gillar. Själv föredrar jag örtagårdssås. Strö på rikligt med riven ost och gratinera i ugn.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Annons:
[Tassy]
2010-02-02 13:16
#28

#27 Tack! Det låter verklien jättegott, det ska provas. Smart där med ströbrödet!

Loucar
2010-02-02 13:17
#29

Tänk på att ströbrödet kan innehålla äggFlört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Tassy]
2010-02-02 13:20
#30

#29 Japp, har äggfritt hemma Flört

Chestnut
2010-10-24 16:41
#31

Puttar upp denna tråd igen.

Har väldigt grava problem med mitt mag-tarm system för tillfället och vet inte längre vad jag ska stoppa i mig. Rynkar på näsan

Youghurt funkar, likaså smörgåsrån med lite ost på.

Allt kött jag har testat hittills som kan tänkas vara snällt (torsk, kokt blandfärs, kyckling, skinka) försvinner, det funkar inte alls. Grönsaker överlag funkar inte och likaså ris.

Har blivit tipsad om mannagrynsgröt och ska testa det så fort jag har tagit mig in i en affär och kunnat köpa det..

Några idéer om vad som kan funka? (är urless på smörgåsrån och youghurt!)

Med vänliga hälsningar
Chess

storost
2010-10-24 22:10
#32

Tidigare - när vi hade problem med mag-tarm då åt vi havregryn eller havresoppa. Nyförtiden använder vi homöopatiska medel.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2010-10-24 22:11
#33

Chestnut usch usch så tråkigt för dig! Mina råd just nu är att testa om du klarar vissa grönsaker bättre när det är tillagade. Med tanke på att du tål yoghurt och smörgåsrån så kanske en fiberfattig kost kan funka för dig. Du skriver blandfärs ovan och jag råder dig att tetsa exempelvis antingen fläskfärs eller nötfärs. Detta kan inte vara trevligt för dig så jag känner varmt med dig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Elshira
2010-10-29 15:36
#34

Har en mamma som hade stora problem med magen. Det som räddade henne var vanlig grädde.

Hon fick helt enkelt alltid blanda i grädde alternativt dricka det till för att kunna äta mat.

Bland det enda som gick att äta ett tag var potatismos (eller ja kokt potatis) med mycket smör och grädde i.

Av någon anledning gick stekt kött bra, men inte fisk och så vidare.

Knasigt men sant!

Du får helt enkelt bara prova dig fram och se vad din mage gillar. Ät en sak i taget och börja experimentera.

Hakuna matata!

Annons:
[Tassy]
2010-10-29 18:40
#35

jag blir jättesjuk på grädde Flört allt fett och fibrer går bort.

Upp till toppen
Annons: