Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 1430 ggr
Loucar
2/4/10, 6:40 PM

Era godaste pastasåser!

Blev lite inspirerad av tråden med ågnkokt lax och alla goda såser.

Vilka favoriter har ni bland pastasåser, berätta gärna och skriv gärna ner receptet så vi andra kan prova.Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
idalotta
2/4/10, 7:06 PM
#1

alltså, jag har aldrig såsen brevid utan rör alltid ihop allting.

En favorit är strimlad rökt lax, arlas skagenpanna, rödlök, lite pressad citron samt massor av dill

en annan är min medelhavspasta med tonfisk, oliver, rödlök, champinjoner, soltorkade tomater, fetaost, cremefraich, mycket basilika & vitlök

Ida

Medarbetare på Florist

Loucar
2/4/10, 7:14 PM
#2

Blandar man inte alltid ihop allt när man gör pastasåser det gör i alla fall jag på tallriken, men det finns kanske undantag.Glad

En av mina favoriter är att fräsa bladspenat, hälla på lite grädde eller creme fraiche och i med räkor eller kräftstjärtar. Krydda med salt och peppar om det behövs.

En annan är soltorkade tomater i örtolja (använd gärna lite av oljan), ädelost, färskt basilika och grädde.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

idalotta
2/4/10, 7:22 PM
#3

jag blandar det i pannan eller grytan.  alltså inte såsen försig & pastan försig..

Ida

Medarbetare på Florist

Loucar
2/4/10, 7:38 PM
#4

Så gör jag ibland men har man barn funkar det inte alltid Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Bergspuman
2/4/10, 8:37 PM
#5

Jag kom på en grymt god pastasås i helgen, den är framexperimenterad genom ett från början Viktväktarrecept som jag gjort om en smula!

Heta räkor med ost - 2 personer

Så mycket räkor man vill ha

2 medelstora gula lökar

5 vitlöksklyftor

400 gram krossad tomat

olja

2 kryddmått curry, 2 kryddmått ingefära, 2 kryddmått salt, 2 kryddmått paprikapulver

3 matskedar fiskfond + 3 matskedar vatten eller 6 matskedar fiskbuljong

50 gram riven ost, inte alltför stark

klippt persilja

Häll olja i stekpannan. Pannan ska vara ganska stor. Fräs den hackade löken och vitlöken tills den är mjuk. Ös på de krossade tomaterna och alla kryddor. Låt puttra på medelvärme tills såsen kokat ihop. Dra pannan från plattan och lägg i de skalade räkorna. De ska bara värmas, får INTE koka.

Avsluta med att strö över persilja och låt den rivna osten smälta ner i tomat- och räkröran. Servera med nykokt pasta.

MUMS!

Jag gjorde 4 portioner och tänkte mig få en rest till matlådan, men det var tji. Särbon åt upp varenda smula!

Skrattande

Upp till toppen
Annons: