Veggo Vegetariskt

Varma grönsaksgrytor

2010-02-22 11:30 #0 av: Loucar

Vad har ni för favoriter bland grönsaksgrytor, skriv gärna ner receptet också och bilder ifall ni har.

Anmäl
2010-02-23 08:04 #1 av: Bergspuman

Ratatouille förstås!

Aubergine, squash, paprika, lök, hela tomater. Någon god consommé, buljong eller fond. Vitlök i mängder. Örtkryddor och lagerblad. Sjudes sakta tills grönsakerna är mjuka. Oerhört gott till exampelvis lammstek eller brynta fläskkotletter.

Anmäl
2010-02-23 09:58 #2 av: Loucar

Jag har en kikärtsgryta som jag brukar göra med kikärtor, krossade tomater, lök, curry, sambal oelek. Den är supergod att äta med såna där arabiska bröd man kan köpa i affären.

Anmäl
2010-02-23 19:32 #3 av: DesK

Loucar menar du så kallat Libabröd? Det kan man lätt baka själv av samma deg som till exempelvis pitabröd, men kavla ut dem jättetunnt. Det var en arabisk kvinna som tipsade mig om detta för länge sedan  Glad

I många år gjorde jag en grönsaksgryta på morötter, kålrot, squash, burktomat, lök och kanske någon fryst grönsaksblandning. Denna använde jag också som pastasås men då skar jag allt i mycket små tärningar.

Anmäl
2010-02-23 23:11 #4 av: Loucar

Desk jag kommer aldrig ihåg vad det heter pinsamt nog men det är mycket möjligt att det heter så.Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.