Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 4337 ggr
MonisN
2/2/10, 2:44 PM

Sås till ångkokt lax

Jag ska ångkoka hel laxsida men har igen idé om vad jag ska ha för sås till. Finns det någon som har ett bra och gott recept? Kan tänka mig både varm och kall sås.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
idalotta
2/2/10, 4:53 PM
#1

Kall romsås:

Cremefraich

majonäs

finhackad rödlök

röd stenbitsrom

finhackat äpple

citronpeppar & salt

Syrlig gurksås:

Cremefraich

majonäs

bostongurka

hackat äpple

hackad purjo

salt & peppar

mangosås:

Cremefraich

mangochutney

salt & peppar

Örtagårdssås:

Cremefraich

majonäs

dill

gräslök

persilja

lite torkas körvel

salt & peppar

Ida

Medarbetare på Florist

Loucar
2/2/10, 6:39 PM
#2

Idas förslag är superbra utökar med en räkvariant

Creme fraiche

Majonäs om man gillar det

Grovt hackade räkor

Dill

Löjrom

lite cayennepeppar

eventuellt salt

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2/2/10, 6:49 PM
#3

Tack för era förslag! Alla låter goda, men kanske romsås och örtagård är den typ jag har tänkt om den ska vara kall.

Har ni förslag på varm sås också? Gärna någon vitvinssåsTungan ute

#2 Räkor tänkte jag garnera med.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


idalotta
2/2/10, 6:57 PM
#4

vanlig chablisås är ju gott..

fräs gul lök i smör, ska inte få färg, slå på ett gott vitt vin & låt detta koka ett bra tag,ska reducera till ungefär halva mängden. slå sedan på gräddmjölk, lite fiskfond  & redning.smaksätt med salt & vitpeppar. klart.

går att smaksätta med tex chili vilket också är riktigt gott, även olika örter funkar

Ida

Medarbetare på Florist

MaMaMade
2/2/10, 7:52 PM
#5

Sandefjordsmör sjukt enkel sås att göra, sjukt gott…man blir sjuk efter att ha ätit den för man kan inte sluta stoppa i sig!

Tror det var här på forumet som vi en gång fick tipset om Fiskbilens hemsida. Finns mkt gott att hämta där!

Puhlo
2/3/10, 4:15 PM
#6

Min favoritsås , kall variant just nu är att blanda creme fraiche, en liten skvätt grönsaksfond och sen på med rikligt med klippt gräslök (fryst går bra).

Funkar till både grillat på sommaren och lax på vintern. :)

Annons:
DesK
2/3/10, 4:19 PM
#7

Flera riktigt bra förslag här ja  Glad

Jag tycker även att en klassisk grön sås (sauce verte) eller vitvinssås kan vara gott till lax.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2/3/10, 5:48 PM
#8

Tack för alla goa tips! Jag har fortfarande svårt att bestämma migObestämd Allt är gott!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


idalotta
2/3/10, 6:53 PM
#9

Detta är också en supergod kall sås som passar lika bra till fisk som till grillat kött..

cremefraich

lite dijonsenap

skånsk senap

flytande honung

salt & peppar

supergod!

Ida

Medarbetare på Florist

Bergspuman
2/3/10, 9:36 PM
#10

Grönmögelostsås!

Ja faktiskt!

En kompis till mig ugnsstekte en gång lax fylld med grönmögelost. Otroligt gott!

Så varför inte en grönmögelostsås? Fast under förutsättning att man gillar sådant förstås!

MonisN
2/4/10, 5:30 PM
#11

Tack snälla för alla era goda förslag. Jag kommer att spara dom i min receptsamling för framtiden. Den här gången har jag äntligen bestämt att gör en liten variant av flera av era ingredienser på gräddfil, röd stenbitsrom, dill, citron och ev majonäs. Kall Crème fraiche är lite tjockt och mastigt i min smak därför väljer jag gräddfil.

#10 Jag älskar grönmögelost så jag är övertygad om att det går att använda till lax. Jag har inte provat själv, men ska absolut prova ditt förslag en annan gång. Var det något mer än osten?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


idalotta
2/4/10, 6:35 PM
#12

tänk på att ju mer du rör cremefraich ju tunnare blir den…

Ida

Medarbetare på Florist

MonisN
2/4/10, 8:22 PM
#13

#12 Det har du rätt i, det tänkte jag inte på! man kanske kan köra den i mixernGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
idalotta
2/4/10, 8:23 PM
#14

oftast räcker det att bara vispa runt den lite :)

Ida

Medarbetare på Florist

Bergspuman
2/4/10, 8:26 PM
#15

#11 Jag vet ju inte hur man ska göra just grönmögelostsås, men såklart går det att göra en sådan sås! Det är nog bara att göra en vanlig ostsås, baserat på grundsåsrecept men ha i grönmögelost istället för vanlig ost.

Tror kompisen gned in laxen med salt och peppar förutom grönmögelosten, det bör hon ha gjort i alla fall. Inga konstiga ingredienser liksom.

idalotta
2/4/10, 8:59 PM
#16

När jag jobbade på en restaurang gjorde vi grönmögelostsås på lika delar cremefraich & grädde sedan låter man osten smälta i, o kryddar med salt & peppar

smarrigt

Ida

Medarbetare på Florist

Upp till toppen
Annons: