Annons:
Etikettmatprat
Läst 1777 ggr
halludu
2010-02-10 22:45

Snabbmat för studerande!

Hejsan! Jag är ny här och hoppas på att få lite hjälp.Glad

Det är så här att jag går i skolan till halv fyra varje dag, tar bussen hem och är inte hemma förrän halv fem. Då vill jag äta något smidigt och snabbt! För att sedan åka till stallet.

Så jag behöver tips på mat, det brukar vanligt vis bli pasta eller nudlar med något till. Snitzel, hamburgar, köttbullar eller jag något som går snabbt.

Jag vill verkligen ha något annat nu jag är så trött på halvfabrikat. Men hinner inte stå allvärldens tid i köket.

Så vill ha tips och kanske recept för snabba och enkla middagar. Bör tilläggas att jag inte äter fisk, kyckling eller korv.

Tacksam för svar!

Annons:
Loucar
2010-02-10 22:50
#1

Hej och välkommen hit i  snabblagat kan du säkert finna massor med tips.

Men mitt råd till dig är att du sätter av lite tid på helgen och gör storkok som du fryser in på det sättet behöver du bara ta fram en låda och värma i micron.

Bra rätter för detta är:

Lasagne

Pannbiff, sås och potatis

Broccoligratäng

Pasta med olika såser

Skinksås och ris

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

halludu
2010-02-10 22:53
#2

#1 Okej, det ska göras! Blir till att laga mat i helgen då!Skrattande

Mer tips och recept mottages gärna! Glad

DesK
2010-02-11 19:24
#3

Varma mackor kan du göra antingen i ugnen eller i våffeljärn.

Tycker du om soppa så är till exempel potatis- och purjolökssoppa, köttsoppa på färs och broccoli och ostsoppa rätt kvickt fixade.
Matiga sallader med kött, fetaost, bönor och annat gott kanske passar framåt våren.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

halludu
2010-02-11 19:52
#4

Toast brukar jag göra men potatis och purjolökssoppa lät mumsigt. Har inte ätit det sen jag var liten. Något bra recept?

Chestnut
2010-02-11 19:56
#5

#4 Jag brukar bara hacka lite purjolök och skära potatis i tärningar, koka i vatten+hönsbuljongtärning tills potatisen är mjuk. Sedan kan lite matlagninggrädde slinka ner för att göra det krämigare + salt och peppar. Glad Vet att andra mixar soppan men jag föredrar när det är bitar i.

Med vänliga hälsningar
Chess

halludu
2010-02-11 19:58
#6

Ohh tack! Det ska provas!

Annons:
DesK
2010-02-11 20:00
#7

Till en person kan du ta 2-3 potatisar, någon decimeter purjolök, 4-5 deciliter buljong (lös upp en buljongtärning i 4 deciliter vatten) 1-2 deciliter crème fraîche, 1 pressad vitlöksklyfta, någon örtkrydda, salt och peppar. Eller så gör du ett storkok men hoppar över crème  fraîchen och fryser i lagom portioner. Då får du blanda i crème fraîchen när du värmer soppan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: