Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 6299 ggr
Basset1
2010-02-06 21:01

Inälvsmat

Äter ni inälvsmat, min uppfattning är att man äter mindre och mindre med sådan mat ?

Johan

 

Medarbetare på matlust

Annons:
Loucar
2010-02-06 21:04
#1

Hör inte till något jag gillar, men nog äts det inälvsmat fortfarande eller?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

SaraC
2010-02-07 00:53
#2

Äter jag icke. Men jag är extremt pjälunn också, så vet inte om det minskar eller ej.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Basset1
2010-02-07 01:16
#3

När vi jagar och skjuter så är det ingen som vill ha inkromet så det blir hundmat

Johan

 

Medarbetare på matlust

[mingdie]
2010-02-07 02:18
#4

Lever och hjärta äts gärna. Lammhjärna är också gott men svårare att få tag i. Njure och kalvbräss kan jag äta men är inga favoriter.

Maria
2010-02-07 09:38
#5

Jag älskar lever

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

storost
2010-02-07 11:20
#6

Oh jaaaaa, jag älskar lever, hjärta och tunga(?). När jag har lagat tunga för första gången här i Sverige, har tagit med en del för luchen vid arbete och mina arbetskamerater har fått svar att det är tunga, då ville de nästan lämna bordet. "Fy, vad äcklig" hörde jag eller "jag äter ingenting som en annan redan hade i munnen". En kvinna frågade mig om inte jag kunde gå till ett annat bord.Obestämd Mitt svar var, "titta i din tallrik och inte i min".

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Loucar
2010-02-07 11:22
#7

Är det inte lite så att det är vanligare utomlands att äta detta än här hemma fast egentligen äter vi ju det utan o tänka på det för hur många här inne äter inte korv.

Kul att du hittat hit mingdie. Skrattande

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

storost
2010-02-07 11:31
#8

Jag vet faktist inte, men jag tror att utomlands på landet finns fler som äter inälvsmat. I städerna är det färre.

Att inte äta Svensk korv, det förstår jag. För mycket mjöl och stärkelse i och kött av mindre kvalitet eller nästan slaktavfall som man kallar en del av köttet. Det var det samma i de södra länderna. När K-Tipp (det är en typ Testfakta) upptäckte vilken dålig kvalitet av kött de använde för Ravioli och korvar, då vart det ett stort uppror i hela landet. Ett år efter testade de samma livsmedel igen och deras kvalitet hade ökat extremt. Sen var befolkningen nöjd.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Basset1
2010-02-07 11:36
#9

Jag vet att min farmor var väldigt noga med att ingenting fick gå till spillo när vi slaktade allt skulle tas till vara!

Johan

 

Medarbetare på matlust

[Tassy]
2010-02-07 19:40
#10

Jag äter leverpastej och pölsa (lungmos), har aldrig fått tillfälle att smaka på något annat.

MartinO
2010-02-07 22:06
#11

Min favoriträtt e-lever. Tyst

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Cristine
2010-02-08 00:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

I frankrike och spanien äts mycket inälvsmat, där tas allt till vara och jag älskar

Njure i sherrysås

Lever i vitvinsås eller currysås

men Callos är min favoriträtt

(komagar)

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Loucar
2010-02-08 00:13
#13

Spännande Cristine även om jag inte äter sådant själv är det nog många andra som är nyfiken på recepten.Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Cristine
2010-02-08 00:21
#14

Ja komagar kan man kanske inte laga här dem får man köpa på burk när man är i Spanien men det är inte alls detsamma.Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

MaMaMade
2010-02-08 09:45
#15

Leverbiff blir det en del av o pastej. Gillar stekt lever men då det bara är jag i en familj av 5 som äter det. Blodpalt är en favorit, blodkorv, blodpudding är uppfödd på blodmat o fisk från älven. Glad

Mamma gjorde alltid pölsa av "restbitarna" från julgrisen. När jag var liten ingick alltid lungorna (lungmos) men så tror jag det blev restriktioner med inälvor o de gick inte att få tag i längre. Gjorde själv pölsa mycket som yngre men blev lat när ungarna blev fler.

#6 Det fanns rimmad kokt nöttunga som pålägg när jag var barn. Oj vad jag saknar den! Har själv försökt att koka älgtunga men det är svårt att få den sådär saftig o mör. Så löjligt att sitta o tjöjves över en annans tallrik, som du säger behöver man ju inte titta! Tungan rör sig i alla fall inte, kunde ju ha varit levande larver! Rökt älghjärta blir det efter jakten. Håller med om att svensk korv är äcklig. Det finns att hitta lite grövre, "riktig" korv men om jag hittar den här uppe hos oss (norrländska bushen) så är den hur dyr som helst, tyvärr. Måste våga testa att göra egen!

Bergspuman
2010-02-08 11:29
#16

Tycker om både lever och njure och äter det gärna!

Men däremot avskyr jag blodmat, som palt och svartsoppa och blodpudding.

Då jag fick järnbrist för ca 1 år sedan borde jag ju äta just blodmat, men urrk - kan inte.

MartinO
2010-02-08 11:34
#17

Vi har tagit oss an en Värmländsk rätt som kallas färskmat. Den består av kokt fläsk, kokt svinlever och kokt svinhjärta. Ätes med potatis, salt&vitpeppar och dopp i grytan.

För ett par år sedan när jag inhandlade ingedienser till måltiden träffade jag en kompis i butiken. Han tittade ner i korgen och säger -Vad har du för hund?

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MaMaMade
2010-02-08 12:23
#18

Borde inte hjärta bli bra att mala ner i korv?

MartinO
2010-02-08 12:28
#19

#18 Korv brukar ju innehålla allt ospecifiserat, så det går nog bra. Hjärtat är en muskel med rejält tuggmotstånd, så det måste nog vara ganska finmalt.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Loucar
2010-02-08 13:00
#20

Rota lite i pärmen med gamla recept jag ärvt efter min mamma där hitta jag ett recept på stuvad kalvbräss det kanske kan vara nåt för er som gillar denna typ av mat. Skrattande

Stuvad kalvbräss

4 personer

300-400 gram kalvbräss

250 gram champinjoner

cirka 300 gram kycklingbröst

25 gram smör

50 gram mjöl

2 deciliter grädde

2 äggulor

1 glas vitt vin

1 kryddbukett

6 hela svartpepparkorn

saft av en halv citron

8-12 vol-au-vents

Låt kalvbrässen ligga i kallt vatten med 1 matsked ättika i några timmar. Därefter läggs den i en sil och man häller häftigt kokande vatten över. Koka ihop 3-4 deciliter vaten med ett glas vin, kryddbuketten och pepparkornen. Lägg i kalvbrässen och det råa kycklingköttet i vatten/vinblandningen och låt koka upp igen, sänk värmen och puttra under lock 15-20 minuter. Lägg kalvbrässen i press mellan två tallrikar. Blanda smör och mjöl med den silade buljongen och grädden, låt småkoka ett par minuter. Under tiden får champinjonerna småputtra i citron och smör. Skär kalvbrässen och kycklingen i små tärningar och värm dessa tillsammams med champinjonerna i såsen. Precis innan servering blandas 2 äggulor ner i såsen. Stuvningen fördelas i värmda vol-au-vents.

Servera gärna ett glas svalt torrt vin till.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
MaMaMade
2010-02-08 20:33
#21

#19 Tänkta att man kunde blanda älgfärs (vi maler den ganska grovt) o sedan finmala hjärtat + lite rejälare späcktärningar. Kanske öka på späckmängden ngt då älgköttet är "torrt"…el blanda ut med lite fläskfärs kanske?

Upp till toppen
Annons: