Annons:
Etikettfågel
Läst 1838 ggr
Chestnut
2/11/10, 9:53 PM

Apelsin- och örtkyckling i crème fraiche - Recept

Apelsin- & örtkyckling, 4 portioner (beräknat på en barnfamilj)

350 gram kycklingfilé
1 liten klyfta apelsin
1 matsked matfett
1 kryddmått torkad rosmarin
1 matsked fryst eller färsk basilika (hackad)
1 kryddmått torkad timjan
3 matskedar finhackad gul lök
1 matsked gräslök (hackad)
2 deciliter Crème Fraiche
Salt
Svartpeppar

  1. Skär kycklingen i stora kuber. Hetta upp matfettet i en stekpanna och bryn kycklingen runt om. Sänk värmen till svag-medelstark värme.
  2. Tag bort hinnorna från apelsinklyftan. Fruktköttet består av små "kapslar", plocka försiktigt isär dem och tillsätt dem till kycklingen. (Det ska inte vara stora bitar av apelsin). Tillsätt även örterna och löken.
  3. När kycklingen är igenom, tillsätt crème fraiche och låt koka ihop. Salta och peppra efter avsmakning.

Serveras med pasta, ris eller potatis.

Tror att mozzarella kan vara jättegott i, ska prova det nästa gång! Skrattande

Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Loucar
2/11/10, 9:55 PM
#1

Det här lätt ju supergott ska jag prova nästa gång.Tungan ute

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MaMaMade
2/12/10, 11:29 AM
#2

Det där lät inte dumt, skall noteras! Tungan ute 

Tack!Glad

Loucar
2/12/10, 11:31 AM
#3

En liten fråga är det inte väldigt lite kyckling man brukar beräkna 150 gram per person och då borde det vara 600 gram inte 350 gram till 4 personer.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MaMaMade
2/12/10, 12:15 PM
#4

Beror kanske på hur mycket var o en äter, vi är fem i familjen o här går det alltid 1 kilo kött till middagen. Fast vi äter ju väldigt lite tillbehör förstås, har en tonåring som äter kopiöst eller ingenting + en 5-åring som *älskar* mat. Glad

Loucar
2/12/10, 12:20 PM
#5

Jo det håller jag med om att det beror på hur mycket man äter. Men när man skriver recept så brukar man ange normalportion och jag tror det är få som blir mätta på mindre än 100 gram kyckling/kött.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Chestnut
2/12/10, 12:24 PM
#6

Vi är faktiskt fem personer (varav två barn) som blir mätta på 350 g. Glad Är nog väldigt olika helt enkelt!

Men självklart går det att ha mera kyckling, kanske att man får ha i någon matsked extra med creme fraiche då.

Skrev in receptet som jag tillagade det, blir så när jag komponerar själv och lagar hemma. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Loucar
2/12/10, 12:41 PM
#7

Nyfiken som jag är äter ni en större mängd pasta eller ris till? Tycker det är lite intressant detta med hur olika man äter.Glad

Ett litet tips när ni skriver egna recept, skriv gärna att det är beräknat för barnfamilj, för kommer det en som är ovan vid att laga mat och ska laga till 4 vuxna kan det bli väldigt tokigt. (Jag skriver till det i receptet ovan)Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Chestnut
2/12/10, 12:55 PM
#8

#7 Ska skriva in det i fortsättningen Glad

Kan inte direkt påstå att vi gör någon större mängd pasta till. Kokade 400 gram pasta och då blev det endel pasta över till hunden.. Till det 200 gram fryst broccoli och 5-6 blad romansallad.

Vi kanske är små i maten bara? Flört 

Jag äter modifierad tallriksmodell (55 % grönt, 20 % kolhydrater och 25 % protein/sås), de två yngsta (9 & 11) äter mest pasta och lite kyckling (någon enstaka grönsak kan slinka ner), sen syster och mamma äter vanlig tallriksmodell (vuxna).

Med vänliga hälsningar
Chess

Loucar
2/12/10, 1:33 PM
#9

Chestnut bra beskrivet fick faktiskt en idé till en ny tråd här, den kommer när jag är tillbaka från doktorn med dottern.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: