Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 3550 ggr
Loucar
3/1/10, 4:41 PM

Påsken närmar sig

Nu är det cirka en månad kvar till påsken är här.

Hur firar ni påsk?

Vad serveras på påskbordet?

Brukar ni göra eget godis till påskägget?

Vilka drycker vill ni se på påskbordet?

Lägg gärna in recept på era favoritsillar och andra härliga rätter.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Basset1
3/1/10, 8:58 PM
#1

Matjesillsröra

  • 5 stycken gelantinblad

  • 8 stycken matjesillsfiléer

  • 2 stycken rödlökar

  • 3 stycken syrliga äpplen

  • 1 deciliter finhackad dill

  • 2 kryddmått krossad vitpeppar

  • 400 gram kesella gourmet

  • 2 deciliter creme fraiche

  • 2 matskedar riven pepparrot

Lägg gelantin bladen i kallt vatten.

Finhacka matjesillen.

Skala och hacka lök och äpplen,blanda sedan ihop matjesillen, lök, äpple, dill och vitpeppar.

Rör i kesellan, creme fraichen och pepparroten.

Krama ur gelantinbladen och smält dom på låg värme, rör sedan i gelantinen i röran och blanda ihop.

Ställ in matjesillsröran i en serveringsskål i ett par timmar i kylen och dekorera sedan med rädisor.

Johan

 

Medarbetare på matlust

Bergspuman
3/1/10, 9:22 PM
#2

Jag brukar köra mina ägghalvor med röd och svart stenbitsrom!

I sin enkelhet, urgott!

Man kan också, vilket jag lärde mig av brorsans förra flickvän, mosa de kokta äggulorna ihop med kaviar och dill, och klicka ut i ägghalvorna samt lägga på svart kaviar och dill. Oj oj mumsigt!

Mina två speciella påsktraditioner har också med ägg att göra. Först att måla dem. Det gjorde alltid mamma hemma hos oss, och det har jag fortsatt med, både när jag var gift - med exmakens familj - och nu med min nuvarande särbo.

Sedan att fylla godisägg och gömma dem, så att man får leta upp dem! Det är roligt!

Loucar
3/1/10, 9:25 PM
#3

När jag var mindre som min pappa brukar säga, då pickade vi de löskokta äggen, det vill säga att man pickade två ägg mot varandra. Den som förlorade genom att ägget gick sönder fick äta upp båda äggen.Skrattande Gissa om jag var trött på ägg efter påsk för jag var inte bra på detta.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Basset1
3/1/10, 9:38 PM
#4

Det var längesedan jag åt ett påskbord! blir mest ägg till frukost och en hel del godis.

Johan

 

Medarbetare på matlust

Loucar
3/1/10, 9:42 PM
#5

Oj hos oss är det sill, janssons frestelse, lax, ägghalvor med räkor, rökt kött, potatis och ägg såklart har säkert glömt nåt nu. På annandagen brukar det bli lammstek, gräddsås och potatis

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Basset1
3/1/10, 9:45 PM
#6

barnen är inte så förtjusta i sådan mat och själv står jag inte och lagar den.

Johan

 

Medarbetare på matlust

Annons:
Loucar
3/1/10, 11:39 PM
#7

Dryck till själva påskbordet blir helst mineralvatten, påskmust eller öl.

Men till lammsteken vill jag ha ett gott rödvin typ Brown Brothers en Shiraz från Australien eller varför inte prova någon av nyheterna som släpps lagom till påsk som Marques de Riscal Reserva ett Riojavin.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
3/2/10, 9:31 AM
#8

I år flyr jag från släkten och firar påsk i LondonSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
3/2/10, 9:38 AM
#9

Gud vad kul Monis får man följa med Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
3/2/10, 10:20 AM
#10

Ja, det ska bli riktigt roligt med lite vårshoppingSkrattande Jag älskar London. Tyvärr Loucar tog vi de sista platserna på flyget hem, men du kan ju alltid ta en annan flightFlört

Hum, undrar vad man äter för påskmat i England? Någon som har nåt bra förslag på restaurang med inhemsk mat? Skulle gärna gå på Gordons restauranger, men det är väl så svindyrt, så dom pengarna lägger jag hellre på shopping!!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
3/2/10, 10:23 AM
#11

Jag såg nåt program där man fick prova att äta i mörker som en blind för göra, en sådan restaurang ska finnas i London. Det var evigheter sen jag var i London så jag har inga bra förslag men att ta en tur utanför London och äta på en landsortspub borde vara ett bra alternativ.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
3/2/10, 10:31 AM
#12

Nu är äntligen dotter 18 år så då kommer vi in på pubenTungan ute Tidigare har vi inte ens kommit in för att äta lunchFörvånad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
3/2/10, 10:32 AM
#13

Loucar! En sån restaurang finns även i Sverige. Tror den ligger någonstans i Stockholm.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Loucar
3/2/10, 10:33 AM
#14

Det måste jag kolla upp skulle vara så häftigt att prova. Tack för tipset Monis.Skrattande

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Chestnut
3/2/10, 10:09 PM
#15

#12 Har fått höra att det är 16 år som gäller i London? Men kanske fått höra fel? Obestämd

Vi firar inte påsk något speciellt mer än mycket kokta ägg och godis samt lite påskmust. Funderar dock på att göra en örtbakad laxsida någon gång under påskhelgen med potatissallad till. Ger lite lagom mycket vårkänslor Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: