Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 4236 ggr
Loucar
2010-02-25 23:30

Ostbricka

Själv är jag en ostälskare hur är det med er andra?

Vad brukar finnas på ostbrickan och vilka tillbehör tycker ni är viktiga?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
[Tassy]
2010-02-25 23:58
#1

Jag älskar ostar, är dock inte så mycket för mögel förutom de milda vita ostarna, castello white tror jag den ena heter, och brie. Sedan är det svampost, räkost (inte de vanliga smörgåsostarna, utan de lite finare) och lite sånt småplock. Sen är det någon vitlöksost som jag inte minns namnet på, något på C, liten vit runt plastbytta med lilaaktigt vitlökstryck på. Hum.

Viktiga tillbehör är päron och vindruvor.

Kexen jag gillar är smörgåsrån, ritz, salinas och kornmo.

Loucar
2010-02-26 00:35
#2

Är det cantadou du tänkte på Tassy?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Tassy]
2010-02-26 00:40
#3

Det var visst cremé bonjour det hette Glad

Loucar
2010-02-26 00:47
#4

Ja den finns ju också.

Själv gillar jag de flesta ostar, även getost på sistone faktiskt, men precis som du är jag inte så förtjust i grönmögelost på kex men gärna i maten. Sen vill jag gärna ha nån god hårdost port salut brukar fungera bra på ostbricka.

Ritz, digestive och smörgåsrån hör hemma på brickan men gärna nåt grövre kex också.

Päron vill jag ha och ibland vindruvor.

Ett gott glas bourgogne sitter inte heller fel till osten.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

inisklo
2010-02-26 08:16
#5

SkrattandeTassy & Loucar. Ni har skrivit o nämnt alla ostar som jag gillar också o kex och så vidare. Kan till o med ha mögelost olika sorter o olika paprikor, bara för färgens skullFlört, paprikor.

Maria
2010-02-26 11:08
#6

Det beror lite på vad osthandlarn rekommenderar och har i lager men gärna en blandning från mjukt till hårt och strarkt till milt. Alltid någon form av mögelost dock.

Salta kex är ett måste likaså rå stjälkselleri i bitar, gärna något sött som bryter som till exempel fikonmarmelad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Loucar
2010-02-26 12:18
#7

Ja det finns ju massor med marmelader som man använder till ostbrickan numer, någon som har något kul recept att dela med sig?Tungan ute

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Tassy]
2010-02-26 12:19
#8

Gubben min är väldigt svag för kvibilles gräddädel (grönmögel). Viftar man med en sådan så gör han nästan vad som helst Skrattande Han vill också ha vindruvor, men päronen låter han bli om de inte är riktigt knallhårda.

Puhlo
2010-02-26 14:53
#9

Jag gillar ost, i de flesta former.. Jag föredrar dock vitmögelostar, utan kanten.

De enda ostar jag inte riktigt gillar är kittostar, för de luktar så jäkla illa.

storost
2010-02-26 16:44
#10

Jag gillar ostar, men de flesta som jag älskar finns inte här i Sverige - möjligtvis i en special affär, men inte här i Falun eller Borlänge.SkrikandesGråter

Fikon-Marmelad till ostGlad det är gott!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Loucar
2010-02-26 16:50
#11

Storost du får gärna berätta vilka ostar det är du saknar. Om du tar en tur uppåt jämtland kan jag rekommendera ett besök hos Skärvångens ost där finns det mycket gott.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

storost
2010-02-26 17:09
#12

De flesta ostar känner man inte till här i Sverige, därför de är gjorda av små tillverkare. När jag skriver upp de, då är det bara olika namn som står där men nästan ingen kan koppla de till osten själv. Så jag låter bli det. Men istället skriver jag upp de ostar som jag tycker om här i Sverige:

fransk brieost, Pecorino Romano, Appenzell, Gruyère, Morbier, Emmentaler, Västerbotten, Stureost, gräddost, Manchego, Tomme de chèvre och med flera.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Bergspuman
2010-02-27 18:00
#13

Jag gillar de nötaktiga och riktigt smakrika hårdostarna. Grevé är min favoritost vad gäller påläggsost. Västerbotten går bra, fast i mindre mängd. Ovanför nämndes Emmentaler, Gruyére och Appenzell - det är några av mina favoriter också.

Och en fin bit Gorgonzola sitter inte illa heller!

Till det digestivekex, vindruvor och en stark korv, som vitlökssalami eller liknande. Plus cider, eftersom jag inte är förtjust i vin.

Det var sån här mat som räddade mig från att magra för mycket när jag hade senaste deppåterfallet! Eftersom jag då tappar aptiten, kom jag på att det var riktigt smakrik mat som gick ner, sånt som fick gommen att chockas lätt.

Annons:
Honestyisdead
2010-02-28 21:55
#14

Älskar all ost. Kommer inte på någon som jag gillar mer än andra. Men starka hårostar går alltid hem.

Till vill jag ha paprika eller vindruvor.
Ibland apelsinmarmelad

Loucar
2010-03-01 19:58
#15

Ett vin som jag provade till getost och är fantastiskt gott ihop med Skärvångens getost är Stoneleighs Sauvignon Blanc, vinet bör hålla en 14 grader, vilken otroligt härlig smakkombination det var.

Likaså Cuvet Margot 2007 en bourgogne som passar utmärkt till ostbrickan.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Tisdag
2010-03-05 18:33
#16

Mmmm… Taleggio, Parmesan, Chevre, Manchego, Kvibille ädel. Tillbehör - rödvin, fikonmarmelad och lite honung till getosten.

Sheena
2010-03-06 00:38
#17

Gör tyvärr sällan en hel ostbricka men brie finns oftast hemma hos oss, med en dutt nypon- eller fikonmarmelad på så blir det underbart gott!

Älskar annars ost, men tycker att de riktigt goda sorterna är lite väl dyra för att man ska kunna köpa på sig allt för många på samma gång. Nån har kanske tips på goda "budgetostar"? Skrattande

Strumpa
2010-03-07 22:39
#18

Castellos Marquis är en favorit, liksom de flesta mögelostar :) Gillar också fikonmarmelad som #17.

#1 Läste här på sajten att du har en extremt svår äggallergi och inte kan gå förbi ett bageri utan att må dåligt, hur går det att äta bl.a Ritzkex som innehåller ägg? Undrar bara, en bekant fick en allergisk reaktion av dem.

Digestivekex och ost passar ju jättebra ihop, men jag köper nästan aldrig dem av någon anledning, utan oftast blir det det där "stor-packet" med olika kex till ostbrickan.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

[Tassy]
2010-03-08 01:45
#19

#18 Det är inte ägg i mina ritzkex iallfall Glad länk till innehållsförteckning

Strumpa
2010-03-08 02:06
#20

#19 Nu vet jag hur det kunde hända i alla fall, det står att det kunde innehålla spår av bland annat ägg. Var försiktig bara då Tungan ute Länk

Någon som ätit Stilton förresten?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
[Tassy]
2010-03-08 02:11
#21

Aha, tack för varningen. Spår är lurigt. Ibland går det, ibland blir det katastrof.

DesK
2010-03-08 09:42
#22

#20 Stilton är jättegott tycker jag gärna med ett glas Portvin till Glad

Om man vill göra ostbricka med många olika ostar är det oftast bäst att köpa små bitar i manuell disk, så att det mesta går åt på en gång.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2010-03-08 12:17
#23

Urk, stilton gillar jag inte alls

idalotta
2010-03-09 18:49
#24

Ni som inte gillar grönmögelost, har ni testat KVIBILLE GRÄDDÄDEL?

helt ljuuuvlig!! inte så mycket mögel & inte så stark, väldigt krämig & mild

Ida

Medarbetare på Florist

[Tassy]
2010-03-09 21:31
#25

#24 Usha ja, den har jag provat då det är killens favvis. Smakar … möglig ost Tungan ute haha

DesK
2010-03-09 21:35
#26

Tassy du verkar ha samma smak som min käre sambo Glad

Kvibille Gräddädel finns ju nu i flera varianter och de är jättegoda Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2010-03-09 22:55
#27

Ja dom är goda Glad

Annons:
Strumpa
2010-03-09 23:17
#28

Jag gillar också dem Glad

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

storost
2010-03-10 10:09
#29

Jag gillar mer en väl lagrad Gorgonzola istället av en Kvibille. Är inte så saltig i smakenGlad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: