Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1787 ggr
Faidra
2010-02-11 17:27

Bakverk till Alla hjärtans dag

Det här inlägget la jag upp på bakverk iFokus, men där fanns det ingen som kunde hjälpa mig, så jag testar här

Hej! Snart är det ju Alla Hjärtans Dag, och då har jag och min kompisar ett evenemang där bland annat kommer ha café öppet hela natten (nattäventyr).

Är det någon här som har bilder, idéer eller recept på kakor, bakverk, cupcakes, allt som har med Alla Hjärtans Dag att göra?

Det behöver absolut inte vara något avancerat, men hela evenemanget går typ ut på att allt ska vara rosa/rött/lila och jättesött med en massa hjärtan överallt och så.

Annons:
Loucar
2010-02-11 17:42
#1

Vaniljhjärtan

200 gram smör

1 äggula

5 deciliter vetemjöl

Vaniljkräm

3 deciliter grädde

2 äggulor

3 teskedar strösocker

1 matsked potatismjöl

1 matsked vaniljsocker

Blanda samman alla ingredienserna till mördegen till en blank och smidig deg. Vill ni att den ska bli rosa kan ni färga degen med röd karamellfärg. Låt degen vila medans ni gör vaniljkrämen.

Blanda alla ingredienserna till vaniljkrämen i en tjockbottnad kastrull och låt det sjuda (får absolut inte koka) under vispning tills den tjocknar. Ta av kastrullen och låt den svalna. Kavla ut mördegen och kläd små hjärtformar med degen. Lägg i en klick vaniljkräm och täck med ett mördegslock. Grädda i 200-225 grader cirka 12 minuter. Stjälp upp kakorna och låt de svalna pudra florsocker på.

Andra förslag är hjärtformad sockerkaka med rosa glasyr, mazarinhjärtan och hjärtformad princesstårta med rosa lock.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
2010-02-11 19:19
#2

Du kan också göra muffins eller sockerkaka och garnera med färgad glasyr. Som formar till garneringen kan du ta små pepparkaksformar och du kan också klippa formar i lite stadigt papper.

Det skulle vara kul om du vill dela med av någon bild på resultatet! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Highonbluetomorrows]
2011-11-09 13:44
#3

#2, oj nu var det jättelänge sedan du skrev (jag satt och kollade i arkiven) - men vet någon var man kan få tag i små hjärtformar?

DesK
2011-11-09 13:51
#4

Bland annat på Panduro Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: