Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1215 ggr
Honestyisdead
2010-02-19 23:46

Jobbar du med mat?

Jobbar du som kock, servitris eller något annat inom matindustrin?

Berätta gärna om din väg dit, och vad du tycker om ditt jobb.

Annons:
Honestyisdead
2010-02-20 00:18
#1

Jag har jobbat i kök. Och det är det jag vill i framtiden.
Så just nu studerar jag restaurang på Lernia.

Loucar
2010-02-20 00:25
#2

Jag har också jobbat i kök men kan tyvärr inte göra det längre på grund av artros. Jag gick en utbildning som heter Matproduktion och Catering som var ett-årig tror inte den finns längre.

Sedan jobbade jag i många år i kök på servicehus vilket var både utmanande och roligt. Där lagar man ju många varianter på en och samma rätt, eftersom man måste göra ett flertal olika konsistenser. Nåt som var roligt med att jobba där var också den glädje man kände från de gamla när man tog sig nån minut o prata med dom vid matborden. För dom betyder det oerhört mycket att man minns deras namn och om de fyller år, bara att man säger hej till en människa som är ensam kan göra att de lever upp i flera dagar. Sedan hade vi ofta beställningar på bufféer och annat utöver det vanliga vilket gav en inspiration på många sätt.

Sen jobbade jag extra på vanliga restauranger ibland eller på privata tillställningar vilket också var roligt.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Honestyisdead
2010-02-20 00:31
#3

Det jag älskar med kundkontakt är just det att kunna ge ett leende, bry sig och bara finnas där. Man ser hur de lyser upp Glad

Ett leende kan göra så mycket, både för en själv och för den man ler åt Glad

Loucar
2010-02-20 00:53
#4

Precis det jag menar att jag sedan kanske fick jobba 5 minuter längre den dagen, det tog jag bara för att det betyder så mycket att se den otroliga glädje man får tillbaka.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Tassy]
2010-02-20 12:28
#5

Här jobbas det endast med smakprov till bords Tungan ute det vill säga vanlig besökare som äter ute ibland. Jag är nog tyvärr alldeles för långsam och omständig för att platsa inom restaurangbranchen. Klumpig och sölig är jag också, och definitivt inte bra på kundbemötande Cool

Basset1
2010-02-20 14:00
#6

Jobbar inte alls med mat det har blivit ett stort intresse därför att man jagar och vill kunna ta hand om råvaran själv.

Johan

 

Medarbetare på matlust

Annons:
Bergspuman
2010-02-20 16:48
#7

Har endast motvilligt närmat mig matlagning senaste åren, men till min glädje upptäckt att jag faktiskt är bra på det, trots min lite bohemiska glömska (musiker), som gör att jag inte har det där riktiga tålamodet att koncentrera mig helhjärtat på maten.

Däremot har jag flera gånger funderat på att på något sätt försöka sälja mina bakalster Glad.

DesK
2010-02-21 12:48
#8

Jag har tidigare jobbat med mat i manuell kött-chark-ost och delikatessdisk. Dessa jobb fick jag tack vare mitt stora intresse för matlagning och är nog bland det roligaste jag har gjort Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: