Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 8824 ggr
Loucar
2010-02-23 11:55

Köpa köksredskap

Alla har vi ju nån gång kommit hem med någon pryl att använda i köket som inte motsvarar våra förväntningar. Det har ju även hänt att de inte är lika lätta att använda som när dom demonstrerades. Vilka är era erfarenheter på den fronten?

Mina är lökhackare och en sån där mojäng som man skivar, strimlar och river med. Väldigt onödiga köp som snabbt kasserades.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Bergspuman
2010-02-23 16:14
#1

Ja, det var när exet, som var prylgalen, kom hem med en stavmixer. Jag bara suckade. Har inte använt den en enda gång. Han fick den i bodelningen. Jag tror inte HAN använt den en enda gång heller! Förvånad

Maria
2010-02-23 16:30
#2

Har också gått på en nit med grönsakshackare/skivare.

Har gjort mig av med popcornmaskin, bakmaskin, mixer/blender och den stora kaffekokaren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-02-23 16:57
#3

Nu kommer ni förmodligen att drutta på ändan, men här for gjutjärnet all världens väg, vilket skräp! Skrattande

Maria
2010-02-23 17:00
#4

Japp, jag druttade på ändanFörvånad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2010-02-23 19:12
#5

Även jag drattar på ändan! Förvånad Väl instekta gjutjärnspannor slår det mesta! Glad Kommer just nu inte på någon sådan där riktig nit som jag har köpt. Kanske kommer på något senare.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2010-02-23 19:32
#6

Har provat flera instekta pannor med +20 år på nacken, jag står fast vid att det är skräp Tungan ute det bränns, fastnar och framförallt måste man ju ha typ 10 kilo fett att steka i *rysa*

Annons:
Bergspuman
2010-02-23 21:26
#7

#6 Sticker ut hakan (hahaha) och håller med dig Tassy! Plus att de är TUNGA, jag kan inte hålla en sådan mer än kanske 10 sekunder, sen viker sig handleden!

Tacka vet jag teflon och de moderna materialen!

[Tassy]
2010-02-23 22:23
#8

#7 JA! Dom duger inte ens att jaga karln i huset med… då dom är så tunga Tungan ute

Bergspuman
2010-02-23 22:31
#9

#8 Ta du brödkaveln istället ha ha Skrattande

[Tassy]
2010-02-23 22:37
#10

#9 Den våfflade modellen Cool

Bergspuman
2010-02-23 22:44
#11

#10 Skrattande

MonisN
2010-02-24 09:09
#12

#10 Kruskavel kan man ha till mycket. Den är effektiv..Skrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2010-02-24 09:12
#13

#3 Om du inte hade slängt din gjutjärnsgryta kunde du bakat bröd i den och fått smaken av stenugnsbakat. SyndGråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Loucar
2010-02-24 09:16
#14

Säger som de andra gjutjärn som är så himla bra, kan däremot hålla med om att det är tungt. Tassy det var inte så att järnet hade diskats med diskmedel eller i maskin och sedan inte oljats in då fastnar det lätt i pannan.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2010-02-24 09:17
#15

Bumbleboo håller med dig om att popcornmaskinen inte är någon hit den bränner ofta popcornen och det blir inte alls samma goda smak som när man poppar i kastrull.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Tassy]
2010-02-24 10:55
#16

#14 Ingen fara, jag provade mammas järn innan jag köpte, lovar att hon har vårdat det som en liten baby med olja hit och dit och skött det efter konstens alla regler Flört Hon såg till att tempenm var bra och allting, men icke, gjutjärn är inget för mig helt enkelt.

#13 Ingen fara, järnet kom aldrig så långt, pojkvännen gol i högan sky så det ska jag nog kunna testa, tack för bra tips Skrattande

MonisN
2010-02-24 11:26
#17

#16 Så skönt att höra att du sparade den! Du kan baka många goda och olika bröd i den. Titta gärna in på matbröd, där finns tipsTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2010-02-24 13:51
#18

#17 Tack, det ska jag göra Glad Har inte haft en tanke på att baka i det.

Maria
2010-02-24 13:52
#19

Jag bakade jättegoda tunnbröd i gjutjärnspannan när vi hade sommarstuga och saknade ugnGlad

Vad som är fiffigt med en sådan panna är ju att man kan eftergratinera i ugn. Dvs. sätta in hela pannan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-02-24 13:55
#20

#19 Hihi, jag får väl steka i mina teflonpannor och hålla gjutjärnet i ugnen Cool

Annons:
Maria
2010-02-24 13:56
#21

#20Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa
2010-02-24 14:37
#22

Jag köpte en Jamie Oliver kryddshaker (eller vad de heter) och den användes inte länge. Låter förfärligt när man skakar den och det fastnar mycket som går till spillo. Tack vet jag morteln.

Loucar
2010-02-24 15:07
#23

#22 den har jag missat däremot har jag en kryddvagga tror jag de kallas den använder jag flitigt till örter framför allt dillen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sovgott
2010-02-24 20:55
#24

Jansson-maskin. Helt värdelös! Har även köpt en blender som fortfarande står kvar i sin kartong. Men jag får väl ta och börja använda den snart.

Maria
2010-02-24 20:56
#25

Vad är en Jansson-maskin?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sovgott
2010-02-24 21:01
#26

Den skulle typ göra perfekta potatisstavar att ha i janssons frestelse.

Maria
2010-02-24 21:55
#27

AhaGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Loucar
2010-02-24 22:10
#28

Sovgott är det en sån som nästan ser ut som en gammal juicepress med hävhandtag och sen är det en fyrkant med rutor man sätter dit?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sovgott
2010-02-25 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Den ser ut såhär:

Maria
2010-02-25 21:50
#30

Jamen en sådan har jag ju också haftSkäms (för 100 år sedan)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loucar
2010-02-25 21:52
#31

#29 den jag tänkte på heter pommes frites skärare

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2010-02-25 22:22
#32

#29 Den där månlandaren är numera kult och hett eftertrakad!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Maria
2010-02-25 22:24
#33

#32 Sonen fick ta över min gamla som var orange och låg i sin kartong.

Han älskar allt retro.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-02-25 22:24
#34

#29 En sån har min mor som hon nyttjar flitigt stup i kvarten Skrattande

Annons:
Loucar
2010-02-25 23:09
#35

Kul vi får starta en tråd med bilder på gamla köksredskap. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sovgott
2010-03-01 21:03
#36

Jag kanske skulle hänga ut den på blocket då? Flört Fast tyvärr är det ingen "antik" manick. Den är köpt på Jula och är plastig och smäckig.

Jag är inte så mycket för köksmanicker. Jag tycker faktiskt det är kul att hacka, skiva, riva och knåda deg för hand. Äger ingen hushållsassistent heller som så många inte kan vara utan.

Vi har förresten en potatispress som vi bara har använt en enda gång. Också ett onödigt köp. Glad

Basset1
2010-03-01 21:30
#37

Jag köpte en wookpanna från tv-shop i början av 90-talet och var överlycklig när den kom hem, dyr var den kommer jag ihåg men det var det värt. problemet började vid första matlagningstillfället? vad lustigt han står på plattan den här wooken, och så märklig den är utformad i botten ? suck den är ju gjord för att passa gasspisar. vad jag minns så hade barnen den i sandlådan till slut.Glad

Johan

 

Medarbetare på matlust

Sovgott
2010-03-01 21:37
#38

#37. Men barnen hade säkert roligt med den i sandlådan! Glad

Basset1
2010-03-01 21:42
#39

Det hade dom säkert ,när jag ändå skriver så kan jag väl erkänna att jag köpte en gång en fantastisk manick som kunde göra tomater stjärnformade och en specialspiral sak som kunde göra gurkspiraler .suck vad man var lättlurad på den tiden .

Johan

 

Medarbetare på matlust

Loucar
2010-03-01 21:44
#40

Johan en sån minns jag att jag köpte också men jag fick den att fungera. Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Sephrenia]
2010-03-01 22:59
#41

Tummen upp var en sånt där multirivjärn från gubbdagis (claes Ohlsson) hört mycket ris om dessa men jag tyckte dom var perfekta för att skiva potatis, paprika, lök och så vidare enkelt, snabbt och behändigt när man ska göra långpannor, gratänger och grova sallader.
Andra tummen upp är ju självklart stavmixer, den använder vi flitigt.
Tummen upp för gamla hederliga lergrytor de är guld.

  • Tummen NED för blenders, hacka is och göra en mix? ja det snurrar lite längst ned men sen händer inte mycket annat, ej värt pengarna eller tiden man lägger på att försöka få till det
  • Tummen NED för muffins plåtar.
  • Tummen NED för höga paj formar utan hakar så man inte kan gänga ur sidorna.

Kasserade också gjutjärn och vill bara ha teflon, vi oljade den där saken, försökte att aldrig på fettlösande medel i den (trots att jag tycker det känns lite vidrigt) men den jävlades iallafall, mest pga att de blir mer distinkt stekyta så man måste vara på hugget om man inte vill simma i fett

Annons:
Loucar
2010-03-01 23:03
#42

Kul med denna tråd och se hur olika vi tycker om vissa köksredskap.

Muffinsplåtarna i teflon tycker jag personligen är superbra till både muffins men även att baka scones i.

Blenders håller jag med om att de inte gör så stor nytta föredrar stavmixern.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sovgott
2010-03-02 15:22
#43

En muffinsplåt äger jag också. Men jag kan inte påstå att jag har använt den så många gånger. Bakar inte muffins så ofta.

Äggskivaren känns också lite onödig, men när man väl ska äta räkmackor så är den ju smidig.

Vi har dock haft stor nytta av köttkvarnen och skärmaskinen eftersom min sambo jagar. Tunt skivad älg på mackan istället för de e-ämne-preparerade köpeköttpåläggen! Glad

En annan köksgrej vi använder regelbundet är en sån där "skakare". En plastbehållare med tillhörande lock som vi använder när vi ska reda såser med mjöl.

Våffeljärnet var också ett onödigt köp. Min sambo tycker inte om våfflor, och jag står inte och gräddar våfflor till bara mig själv. Dock har våffeljärnet kommit till användning då jag har lånat ut det till mina föräldrar som har lånat det i flera år nu. Deras gamla våffeljärn med tygsladd brann nämligen upp.

Brödrosten skulle jag också klara mig utan.

[Tassy]
2010-03-02 15:25
#44

Jag får nog slå ett slag för äggkokaren, helt värdelös när man är äggallergisk Tungan ute

Loucar
2010-03-02 15:27
#45

Haha Tassy den var bra.Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Tassy]
2010-03-02 15:31
#46

japp, den var ungefär på samma nivå som när jag fick örhängen i julklapp, trots att jag inte har hål i öronen. Men det var OT Cool

[Sephrenia]
2010-03-02 19:41
#47

#46 HAHA, gud va dum personen måste känt sig Skrattande

För övrigt så har jag ej teflon i min muffinsform. så därav suger den Skrattande Äggfällan (mitt ord för äggskivare) är guld, älskar äggskivor med kaviar på macka Glad

Chestnut
2010-03-02 21:11
#48

Vattenkokare och fritös är aldrig användna - de står i skåpet och samlar damm.. Däremot är elvispen från -93 (lika gammal som jag med andra ord) guld värd! Glad Fast snart behöver vi nog byta ut den, motorn är inte så effektiv längre…

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Basset1
2010-03-02 21:58
#49

Vattenkokaren är toppen helt suverän tycker vi Glad

Johan

 

Medarbetare på matlust

DesK
2010-03-02 22:05
#50

Vattenkokaren är överlägsen vad beträffar energiförbrukning och snabbhet, så den vill jag inte vara utan. Fritösen är en bra-att-ha-sak eftersom det är säkrare att fritera i den än i gryta på spisen + att man kan använda den utomhus på altan eller balkong.. Månlandaren är en föregångare till matberedaren, som många av oss har haft glädje av och den drar väsentligen mindre ström och är mer lättdiskad Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
2010-03-02 22:11
#51

#49+50 ALLA säger verkligen att vattenkokare är toppen till det ena och det andra Tungan ute men här hemma har vi inte behov av den..

Med vänliga hälsningar
Chess

[Sephrenia]
2010-03-02 22:18
#52

Vattenkokare är bäst men det kanske är för att allt vi ska tina snabbt kokar vi vatten till, tea kokar vi vatten till, när vi ska koka grönsaker kör vi varm vatten till uppkoket och så vidare, vi har ingen mikro (som sambon skriker efter) jag är av någon anledning väldigt anti mikrovågsugnar och klarar mig mer än väl utan Glad Så därav så använder vi mycket uppvärmt vatten.

storost
2010-03-04 09:21
#53

Vi har olika köksmaskiner, men vi använder mest vattenkokare, lergrytan, micron och Börner V-slicer.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

tdexa
2010-09-03 13:16
#54

Lite off topic kanske men om man har en gjutjärnsgryta det börjat bränna fast i kan man gnugga ur den med salt och därefter olja in den. Då blir den som ny!

[Tassy]
2010-09-04 12:23
#55

#54 Det ska genast provas!

Annons:
Cougar52
2010-09-05 22:26
#56

#54 Jättebra tips. Gick in i den här tråden just för att jag har problem med min järngryta. Jag älskar att laga mat i den men det fastnar och bränner vid. Min man tror att det beror på att köttproteiner brännts fast i gjutgodset och då klistrar det ihop sig med nytt kött som man lägger ned i grytan. Har faktiskt funderat på att skura ur den med svinto och sedan olja in den igen men skall absolut testa saltmetoden först.

DesK
2010-09-05 22:32
#57

#56 Använd inte något skurmedel eller diskmedel i gjutjärnsgrytor eller lergrytor, då kommer maten du lagar i dem att smaka av skurmedlet. Salt är det som gäller och sedan olja in den ordentligt igen. Det kan eventuellt behövas lite extra olja de första gångerna du använder gjutjärnsgrytan eller pannan men sen när den väl är ordentligt instekt igen så funkar den hur bra som helst.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

pyromanen
2010-09-05 23:33
#58

Roligt att vi är så olika Glad Flera av sakerna ni nänt ovan som helt värdelösa är bland mina favoriter. Till exempel stavmixern, den är ju suverän att mixa soppor med och att göra smoothies med Glad.  Och gjutjärnsgrytan är ju suverän när man gör grytor där det ska brynas först och långputtra sen..

Har länge haft väldigt få pryttlar, men köpte ifjol en "rivare" för till exempel rivna morötter med mera och den tycker jag är suverän när man gör stora portioner råkost (blir så trött i armen annars).  Även en saftcentrifug blev det och den har vi inte använt lika mycket , men ganska ändå.  Fastnade i fjol höst för lingonjuice.  Altså bara färska nyplockade lingon körda i saftcentrifug utan annat i.  Starkt och stärkande och helt underbart enligt mig Glad

DesK
2010-09-08 20:16
#59

#58 Ja visst är det roligt att vi är så olika Glad Fast jag instämmer i det du säger om dina favoriter Glad Lingonjuice låter jättegott, det ska jag prova att göra Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2010-09-10 10:24
#60

Råsaftcentrifugen åkte iväg till en kompis som tack för kassvis med kläder till våra töser. Kunde aldrig få i mig den där skummiga sörjan som kom ut ur den och numer äter/dricker jag inte så mycket frukt/grönsaker.

En sådan där mojäng som i #53 köpte jag för 100 år sedan på en mässa. Något enklare än den i filmen dock. Den är jättebra! Men som 95% köttätare används den väl inte sådär jättemycket nuförtiden, men bra är den!

Steker nästan aldrig kött, kör mest i ugnen eller på grillen så vi använder mest teflon för ägg och så. Har en Creuset som jag älskar + en gjutjärnsgryta som får husera köttgrytor emellanåt. Tyvärr är järnpannor lite för tunga för mina leder dessutom. Men jag håller med om att det blir en helt annan känsla på maten när man gjort den i järnpanna, nyttigt är det också.

DesK
2010-09-10 15:38
#61

#60 Creuset är väl en emaljerad gjutjärnsgryta?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2010-09-10 15:42
#62

Jepp! Tycker att den är snäppet trevligare när det gäller fastbränningsgraden, snygg dessutom. Tyvärr lika tung om inte lite mer tack vare emaljen…överlämnar dock diskningen till Guben. Flört Tyvärr tjyvkör han den i diskmaskinen…emaljen har blivit lite matt. Rynkar på näsan

Annons:
DesK
2010-09-10 15:46
#63

Då kom jag ihåg rätt Glad Aj aj aj inga gjutjärnsgrytor i diskmaskinen! Hälsa Guben din det.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Elshira
2010-09-11 10:49
#64

#43 Själv gillar jag våfflor, men jag älskar toast i våffeljärn ännu mer! Så det har resulterat i två våffeljärn här hemma!

Vanliga "toasters blir inte lika goda, det är den taggiga ytan på våffeljärnet som gör att hela mackan får en krispig yta <3

På med ost, tomat skinka och eventuellt lite pizzakrydda på insidan och använd smöret på utsidan! Ett tipps är att breda den andra sidan när mackan redan ligger i järnet Glad

Hakuna matata!

MaMaMade
2010-09-11 10:52
#65

Jag tycker nog att vårt mackjärn krispar till hela mackan rätt så bra, eller så kör vi lite hårdare än vad du gör, Elshira! Skrattande Ska dock testa med våffeljärnet också.

Elshira
2010-09-11 10:58
#66

#65 Har haft diverse toasts och visst blir det gott. Men av någon anledning så blir det bara mycket godare med våffeljärnet Oskyldig Det tar i alla fall betydligt kortare tid att få dem färdiga (och lika krispiga) än i en toast Glad

Hakuna matata!

Cougar52
2010-09-11 14:33
#67

Bra tips att göra varma mackor i våffeljärnet. Vi har ett som blivit stående på grund av det inte blir varmt nog och det tar en evighet att grädda våfflor i det. Vi köpte billigt och det är ju då det brukar bli oanvänt = dyrt.

Upp till toppen
Annons: