Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2227 ggr
DesK
2010-03-06 15:31

Ditt bästa kökstips

Alla har vi väl något litet tips om hur man kan göra något enklare eller bättre. Här tänkte jag att vi kunde dela med oss av våra små knep, tips och tricks.

Några frågor som vägledning:
Hur skalar och skär du lök utan att gråta?
Hur gör du när du vill skiva kött riktigt tunnt?
Hur öppnar du glasburkar?

Fyll på med dina frågor och svar! Vet du inte själv kanske någon annan här har en fiffig lösning på ditt problem. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Bergspuman
2010-03-06 20:18
#1

Lökskalningen har jag ett supertips på: Använd simglasögon! Alltså sådana där som simmarna har. Sluter tätt, precis som under simning så att kloret inte slinker igenom och irriterar.

Öppna burkar: Tipset som vi alla förmodligen fått från vår mamma eller så - spola den med riktigt hett vatten, vänta en stund - sedan öppna.

DesK
2010-03-06 20:28
#2

#1 Simglasögon är ju ett kanonbra tips Glad Själv har jag kontaktlinser så jag klarar mig bra ändå.
Öppna burkar efter att man sköljt dem i varmt vatten är ett gammalt hederligt tips. Min käre sambo ger istället locket en smäll med handloven, vilket han har lärt sig av sin mamma.

Fyll nu gärna på här med era knep och trix Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Basset1
2010-03-06 21:53
#3

tips inför grillningen ,fast det känns långt dit ,men att koka revben och marinera efteråt och sedan grilla är bra .samma sak med kyckling.

Johan

 

Medarbetare på matlust

Maria
2010-03-07 09:53
#4

Matlådor i plast som blivit färgade av  tomatsås eller liknande ska efteråt diskas i kallt vatten med diskmedel så försvinner det missfärgade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
2010-03-07 11:14
#5

#4 Du det där var ett kanontips! Det har jag ofta svurit över!

Numera hackar jag inte lök manuellt utan kör den i matberedaren!

På det viset hinner inte ögonen tåras lika mycket. Nej jag äger inga simglasögon ha ha Glad.

Maria
2010-03-07 11:18
#6

#5 Jag lärde mig det ganska nyligen av en arbetskamrat och det funkar verkligen. Fast inte på de gamla som redan är missfärgade.

Haha, jag såg dig framför mig i simglasögonSkrattande vid arbetsbänken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Bergspuman
2010-03-07 11:31
#7

#6 Ja, ha ha, det blir en syn! Men det är effektivt som bara den!

Ett tips till, det handlar om att skära tomater. Det gör jag på Mellanösternvis, dvs. i små tärningar. Lärde mig ett effektivt sätt i Israel. Man delar tomaten i två halvor. Vänder varje halva med snittytan nedåt mot skärbrädan, skär dem först längsgående, sedan tvärgående. Då får man fina tärningar med minimal ansträngning.

Deklol
2010-03-07 21:47
#8

När man skalar potatis så kan man istället för att använda en kniv köpa en sån där potatisskalare.

Deklol
2010-03-07 21:48
#9

har ett till: Om du steker kötbullarna i en kastrull med lock på smakar de grillat.

Sovgott
2010-03-08 13:10
#10

Jag lägger en bit ugnsfolie på botten i ugnen så potatisgratängen (eller vad jag nu lagar) kan rinna över (för det händer ju) utan att jag behöver städa hela ugnen efteråt.

Tom-B
2010-03-08 20:52
#11

Jag klipper gräsmattan, så slipper jag köket.

Det var väl ett bra tips så här på Kvinnodagen?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

DesK
2010-03-08 20:54
#12

#11 Klipper du gäsmattan redan? Flört Tyst

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tom-B
2010-03-08 21:04
#13

Service av maskinen inför inställning.

Nu har iordningsställandet påbörjats inför klippningssäsongen.

Men jag brukar vänta rätt länge på våren, så gräset tar sig riktigt ordentligt. Och då går tiden åt till inspektioner.

Sedan hjälps vi åt. Gumman springer och tömmer grässamlaren.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
storost
2010-03-09 09:54
#14

När vi brukar skära lökar, då använder vi V-slicer. Super snabb och ingen tårar.

Att skäre kött mycket tunn, lägger vi köttet ett tag i frysen (till det är "halv frysen" och sen skär jag med en japanskt kniv tunna skivor.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: