Annons:
Etikettmatprat
Läst 2525 ggr
Bergspuman
3/9/10, 9:08 PM

En ovanlig grönsak som du vill testa

Vad skulle det kunna vara?

Har du lagat kålrabbi någon gång?

Eller provat stuvade svartrötter?

Eller majrova eller persiljerot?

Tycker du att det är roligt med de olika kålsorter man kan få se - t ex den ljusgröna blomkålen och den lila blomkålen?

Har du testat Blå kongo-potatis?

Själv skulle jag vilja göra en sprudlande färgglad grönsaksmiddag någon gång med hela spektrat från röd-lila-blå-grön-gul-ljusgrön-vit, och gärna lägga upp grönsakerna i den "ordning" de kommer i regnbågesspektrumet. Vilken syn va!

Finns det någon grönsak du är särskilt nyfiken på?

Annons:
idalotta
3/9/10, 9:45 PM
#1

blå kongo har jag ätit i mosform, det var lite spännande..

tror jag tryckt i mig de flesta grönsaker då jag gått en kockutbildning, men samtidigt så kommer det ju nya hybrider på allting hela tiden…

Ida

Medarbetare på Florist

storost
3/10/10, 10:14 AM
#2

Kålrabbi ovanlig? Förvånad Förlåt, men jag känner i såfall inte riktig matvanor av Mellansvensson.Skäms

Det finns svartrot som smakar mycket bra eller grönkål. Färskt sparris - inte de torra delar vi får här. Svarta tomater, gula morötter.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Maria
3/10/10, 10:36 AM
#3

Kålrabbi använder vi stundom. Svartrötter är underbart gott, likaså persiljerot.

Däremot kan jag inte riktigt minnas om jag använt majrova faktiskt.

När sonen var liten gjorde jag ibland potatismos på Blå Kongo och det blev lite annorlunda.

En annan underskattad grönsak är Rättika tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
3/10/10, 10:56 AM
#4

#2 Vet att kålrabbi är mycket vanligare nere på kontinenten! Men här i Norden är den sorgligt underskattad tycker jag. Själv älskar jag den.

storost
3/10/10, 12:27 PM
#5

OK, då lär jag mig nya sakerGlad

Rättika - oh ja det är gott, tunnt skivat och saltat. Och sen palstarnacka eller persiljerot - yapp.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Åsa S
3/10/10, 5:46 PM
#6

Eftersom jag gillar att odla udda grönsaker har jag ju provat det mesta chorogi, jordmandel, good king henry, malabarspenat, sparrisärt, korila, trädgårdsmålla, div. asiatiska bladväxter m fl.

Men det finns säkert något jag inte testat så skulle jag hitta utsäde till något sådant skulle jag ju vilja testa det.

Annons:
Maria
3/10/10, 5:47 PM
#7

#6 Har inte provat något av det du räknar uppSkäms

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
3/10/10, 5:52 PM
#8

#6 Jag har över huvud taget aldrig hört talas om något av det du räknar upp!

Upp till toppen
Annons: