Annons:
Etikettmatprat
Läst 1671 ggr
Jalking
3/27/10, 5:50 PM

Thaikäk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min sambo har nyss kommit hem från 2 veckor i Thailand. 1 vecka i Ao Nang, 1 vecka i Khao Lak.

Vi var med på massor av olika aktiviteter och utflykter. En av de absolut bästa var en halvdags matlagningskurs på Smart Cook Thai cookery school starx utanför Ao Nang.
Vi blev hämtade i bil av en thailändsk kvinna som pratade ganska bra engelska. Kvinnan var också vår lärare. Vi var de enda eleverna den dagen. "Skolsalen" var under tak men saknade väggar.
Efter att ha valt bland några maträtter satte kursen igång. Inga avancerade matlagningskonster alls, thaikäket verkar genomgånede vara lättlagat. Några få standardingredienser som varieras på olika sätt. Ostronsås, fisksås, socker verkar ingå i alla maträtter.
Vi hann med 10-12 maträtter. Sallader, soppor, fried rice, sticky rice, göra chilipasta från grunden mm. Allt naturligtvis tillrett i wokpanna.

Vi hade en mycket trevlig dag i skolan. Rekommenderas verkligen för alla thalandsresenärer!
Vi kanske inte kommer att göra speciellt mycket thaikäk här hemma, men kursen gjorde det mycket intressantare att äta thaimat.

På fotot visar vår lärarinna några typiska ingredienser.

Annons:
Jalking
3/27/10, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Några av de maträtter vi tillagade.

DesK
3/27/10, 5:59 PM
#2

Ser mycket fräscht och gott ut! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
3/28/10, 10:26 PM
#3

Låter riktigt kul :)

zissi
3/29/10, 12:25 AM
#4

Oh, den matlagningskursen skulle jag vilja varit med på. Låter mycket intressant. Älskar thaimat Skrattande

Upp till toppen
Annons: