Annons:
Etiketterrådtips
Läst 4015 ggr
Solaika
2010-03-17 17:17

Tips önskas

Fet mat är ju så himla gott! Riktig grädde, smör o annat gojs. Meeen.. med en stor kroppshydda är det inte vad man bör äta.. Så, jag vore otroligt tacksam för tips på hur man får mat att smaka lika gott som fet mat utan att de ÄR just fet.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
KimE
2010-03-17 18:13
#1

Jag brukar använda shy så så långt det går stek gärna med ben så det blir mycket. Så gör jag såsen mest på maizena med mjölk eller yougurt(ej kokas). Det blir inte riktigt som gräddsåsen som  jag gör vid festligare tillfällen, men man vänjer sig. Yuogurt använder jag till kalla röror också.

[Tassy]
2010-03-17 20:05
#2

LCHF? Flört

Solaika
2010-03-17 20:43
#3

#1 Maizena använder jag oxå rätt mycket.. men jag tycker ändå inte man får den fylliga smaken som det feta ger.

#2 Men NEJ! Är du inte klok?? Pasta är mitt liv! Tungan ute

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
2010-03-17 20:57
#4

#3 Haha, jag misstänkte att det skulle bli liv i luckan Cool Jag bara retades lite med dig, hoppas du inte tog illa upp. Skrattande Men det där med stor kroppshydda vet jag inte riktigt om jag tror på längre, sist jag såg dig så höll du på att tyna bort som bäst Flört

Det enda tips jag har är väl egentligen att våga unna sig ibland, med måtta. Men det är det du som har lärt mig om jag inte minns fel så Tungan ute

KimE
2010-03-17 21:18
#5

Nej det blir inte samma som grädde Tungan ute

storost
2010-03-17 22:04
#6

Om din kropp förbrukar mycket eller din kropp inte ta upp allt energie från maten, då är det bra att minska med kolhydrater och öka med fett ibland. Man behöver inte lika mycket pasta när man har en fet sås. Om din energihushåll är i balans då är det - so vitt jag vet - ingen problem.

Jag äter enligt LCHF och mitt liv var också pasta tidigare. Men nuförtiden är det kött och fet som gäller.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Solaika
2010-03-17 23:27
#7

#4 Näe, jag tog inte illa upp. Det va länge sen du såg mig nu.. dessvärre har jag gått upp en del igen sen dess.. jag har lite för svårt att låta bli att ha i fett i maten.

#5 Näe, jag anade det :P

#6 Jag måste nog ta o läsa på lite mer om LCHF.. jag är lite skeptisk.. men det kanske inte är så dumt egentligen.. kött är ju gott :P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

KimE
2010-03-17 23:34
#8

Ät älg eller rådjur ca 3% fett.

[Tassy]
2010-03-18 01:45
#9

Sedan behöver man ju inte följa någon diet benhårt heller, Utan många dieter anser jag är sundast när de endast är riktlinjer som man formar utefter en själv. LCHF kan fungera, men jag vet inte riktigt hur väl det passar just dig.

storost
2010-03-18 09:04
#10

Problemet med LCHF för kvinnor är mest att de tröttnar på den ensidiga kosten, om de äter enligt Sten Sture Skaldemann. Jag personligen rekomenderar att äta låg GI-mat för kvinnor = mycket grönsaker med kött och fett. Viktigaste - så tycker jag - är att undvika socker, spannmål, nudlar, ris, bröd med siktat mjöl, altså snabba kolhydrater. På sajten gi-tabell.se finns 227 livsmedel med deras gi-värde. Sen har Maria Höglund en blogg Airmas matblogg som har mycket recept inom LCHF (hon skrev också en kokbok tillsammans med Annika Dahlkvist). Den typ LCHF är mycket moderatare än Sten Sture Skaldemanns. SSS är hårdast.

Det tråkigaste med deras kokbok är att det finns flera fel i.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Solaika
2010-03-18 11:42
#11

Det bästa är väl rent allmänt att äta lagom av allt egentligen.. det vet jag ju.

Ensidig kost är inget som stör mig.. jag är rätt kräsen så jag är van vid att inte variera så mycket Tungan ute

Jag ska kika lite, tack Glad

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Honestyisdead
2010-03-18 16:15
#12

storost; LCHF är inte ensidig? MAn kan ju variera stort..

storost
2010-03-18 17:03
#13

Det beror på vilken typ man kör - som jag skrev i första satsen på mitt inlägg #10.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Honestyisdead
2010-03-18 17:55
#14

oops, jag var för snabb där Glad Sorry

storost
2010-03-18 18:01
#15

Det är ingen fara!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anne
2010-03-19 09:33
#16

Ät mat som inte innehåller grädde - titta på t.ex. medelhavsköket och det asiatiska. Båda går bra att laga fettsnålt utan att man saknar det gräddiga.

Denna kommentar har tagits bort.
Solaika
2010-03-20 00:25
#18

#16 Problemet där är att det är mycket fisk o skaldjur i den maten.. o det tål jag inte

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

KimE
2010-03-20 01:00
#19

Laga på muurikka eller wok finskuret kött eller suovas asiatisk grönsaksblandning och ris till.

MonisN
2010-03-22 22:18
#20

Jag kan egentligen inget om dieter eftersom jag egentligen aldrig behövt banta. Men skulle jag vara tvungen hade jag nog provat LCHF. Men en sak undrar jag över, blir det inte väldigt dyrt med den dieten om man ska äta så mycket kött? Antar att det är mest nötkött man ska äta, eller går det lika bra med gris och fågel?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
2010-03-22 23:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nej, det är inte så dyrt. Egentligen ska man äta fram förallt fet mat. Det kan vara vilken kött som helst. Det finns ingen typ kött som man ska äta. Bilden till exempel är vanlig LCHF mat (fläskkött). Och där kan man ha saker till.

Sen kan man ju äta ägg med fett, en del grönsaker med fett, nötter om man tål det och andra levsmedel.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: