Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 8378 ggr
Bergspuman
3/28/10, 10:52 PM

Skärbrädor

Jag antar att de flesta använder en slags skärbräda när de skär och förbereder grönsaker, kött och så vidare.

Vad för slags skärbräda använder ni? Den som dras ut under en bänk? Eller lösa? Vilket material föredrar ni? Plast eller trä?

Hur gör ni ren dem sedan?

Annons:
[Tassy]
3/28/10, 11:11 PM
#1

Aldrig någonsin de som dras ut ifrån bänk. De fungerar som extra yta hos mig bara. Jag tycker de är hutlöst äckliga.

Jag använder för tillfället plastskärbrädor eftersom de är lätta att stoppa i diskmaskinen när man är färdig, men målet är att skaffa en rejäl träbräda, ett sånt där stort block, helst i bambu eller annat ljust träslag. Sedan vill jag ha såna där smala tunna skärbräden, som man kan rulla ihop och smidigt tömma ner i byttor och vart man nu vill.

Jag brukar alltid spola av synlig smuts och sedan stoppa brädorna i diskmaskinen, men träbrädor får man väl skrubba eller något, får läsa på innan jag skaffar mig en.

zissi
3/29/10, 12:08 AM
#2

Jag har plastskärbrädor i olika storlekar men letar efter en bra träskärbräda som kan stå framme vid diskbänken för att skära bröd m.m. Jag kör mina i diskmaskinen eller ibland för hand om jag ändå har diskvatten i ordning.

Tittade på en ekskärbräda i en affär men fick se en ganska stor spricka i en av brädorna så jag avstod från köp då. Letar fortfarande efter en mellanstor bra träbräda.

Jag har ingen bräda under någon bänk längre. När vi satte in diskmaskin så fanns det inte plats för den längre. Saknar den till bröd och som extra avlastningsyta.

MonisN
3/29/10, 1:27 AM
#3

Jag skär ogärna på plastbrädor då dom slöar ner eggen på kniven. Nej, trä ska det vara! Jag är också hysteriskt noga med att skura brädorna i hett vatten och diskmedel när jag avänt dom, framför allt efter kött och fisk.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


KimE
3/29/10, 12:08 PM
#4

Trä är lätt antiseptiskt till skillnad mot plast.

MartinO
3/29/10, 1:19 PM
#5

Rejäl träbräda av stavar. Rengöres med diskmedl och smörjes in med matolja efter.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Chestnut
3/29/10, 7:21 PM
#6

Har både trä och plast. Föredrar plast till det mesta, lättare att göra rent.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Hustigern
3/29/10, 8:47 PM
#7

Träbrädor till allt utom fågel som jag använder en glasbräda till.

Maria
3/29/10, 10:32 PM
#8

Jag har en rejäl stor i trä som jag oftast använder till bröd.

Sedan har jag plastbrädor i olika storlek och färger som jag kör i diskmaskinen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
3/30/10, 3:03 PM
#9

Här blir det plast.

Bergspuman
3/30/10, 4:35 PM
#10

Själv kör jag två olika för plast, men jag har ingen diskmaskin så jag måste diska dem mycket noggrant, i rejält hett vatten och skrubba med diskmedel.

storost
3/30/10, 6:11 PM
#11

Vi använder bara skärbräddar i bok, bambu och furu. Träets egenskap är att de har ett ämne som dödar bakterier.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Honestyisdead
3/30/10, 6:25 PM
#12

Vad heter detta ämne?

storost
3/30/10, 10:57 PM
#13

Garvsyra heter ämnet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
dolfen
3/31/10, 4:37 PM
#14

Har hört att "proffs-kök" ibland skicka iväg sina skärbrädor för att få dem ned-hyvlade (eller ned-slipade?), så att skär-spåren, där bakterier kan samlas, försvinner.

Själv brukar jag "salta" mina träbrädor ibland.

Jag använder även böjliga, i plast. De har tyvärr en tendens att inte vilja ligga stilla.

Finns det någon som har ett bra tips på vad man skulle kunna lägga under dem för att de ska vara stilla?

Honestyisdead
3/31/10, 4:52 PM
#15

Dolfen; Fukta en bit papper och lägg under skärbrädan.

dolfen
3/31/10, 5:12 PM
#16

Jag ska testa ditt förslag, Hera.

Ska se om jag inte kan hitta någon sorts tunn gummiduk.

Undra om det är svårt (tillverkningsmässigt) att applicera ett tunnt, halkskyddande material på ena sidan på de böjliga skivorna!?

storost
4/2/10, 11:23 AM
#17

#14 eller en fuktig handduk går också mycket bra.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
4/5/10, 8:07 PM
#18

Eller en vanlig fuktad disktrasaGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


dolfen
4/5/10, 9:23 PM
#19

Fuktad handduk:
Jo. Fast då måste man hänga den på tork sedan.
(Tar utrymme. Inte så mycket men ändå).

Fuktad disktrasa:
Jo. Om man har den enbart till "glidskydd".
(De två största "bakteriehärdarna" i köket är ju skärbräda
och disktrasa. Vill inte kombinera två "bakteriehärdar".
Därför separat i så fall.)

Har testat fuktat papper. Funkade bra, men är liksom lite "slit och släng"-aktigt.

Jag kör med det tills vidare.

Tack för tipsen! Glad

MonisN
4/6/10, 12:19 AM
#20

Naturligtvis ska disktrasan vara ren och inte användas på den sidan man skär på. Ett enkelt sätt att hålla disktrasor fria från bakterier är att låta dem ligga i kokhett vatten cirka 15 minuter. Detta gör jag flera gånger i veckan. De blir som nya! Det är också viktigt att man vrider ur dem ordentligt efter varje användning så de torkar fortare.

Sen finns det ju speciella glidskydd man kan köpa som är väldans bra till mycketGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Jalking
4/6/10, 2:00 PM
#21

Slingerduk!

Används överallt och till allt till sjöss. Inget nytt, men har på senare år börjat säljas på land som "glidskydd", "antihalkmatta" med flera fyndiga namn. Bra till massor av användningsområden även på land. Maskintvättbart.

dolfen
4/6/10, 4:16 PM
#22

#21 - Det där låter som det jag är ute efter. Tackar!

Bergspuman
4/6/10, 4:21 PM
#23

Vilken respons på ett ämne som nog kan verka lite "futtigt"!

dolfen
5/13/12, 8:42 PM
#24

Gammal tråd, men alltid aktuellt det här med skärbrädor. Glad

Jag har köpt ny skärbräda och här (på Hemmet) har jag undrat lite angående inoljningen.

[Tassy]
5/13/12, 8:46 PM
#25

har använt en bambubräda en tid, nu tänker jag skaffa en ekbräda. Glad Bambun höll inte, den sprack fort i flera ändar.

dolfen
5/13/12, 8:55 PM
#26

Jag köpte en skärbräda av bok. (Liggande stavar.)

#25 - Jag antar att även en skärbräda av bambu behöver oljas in!?
Eller kan det ha varit någon annan anledning till att den sprack?

[Tassy]
5/13/12, 9:26 PM
#27

Den oljades och sköttes noga. Hela brädan bågnade och sprack. Urtrist, det var ändå en zvillingbräda..

Annons:
[Aquelegia]
5/13/12, 10:58 PM
#28

#27 körde du brädan i diskmaskin? Där har du nämligen svaret i så fall.

Jag använder den man drar ut för bröd och avställningsyta.

Annar är det plastskärbrädor billigaste sorten typ från ikea. Skall nästa omgång köpa okikfärgade för olika sorters mat. Blir paranoid över salmonella när man har skurit kyckling/fisk. Så skall bli skönt att få en för var sak.

Träskräbrädor önskar jag mig till jul och födelsedag men hittills har ingen vågat sig på att köpa en till migTungan ute

[Tassy]
5/14/12, 1:49 AM
#29

#28 Uj nej, den diskades ytterst varsamt för hand.

[Aquelegia]
5/14/12, 5:27 PM
#30

#29 vad synd då, har du kollat om du får tillbaka pengarna?

dolfen
5/14/12, 5:50 PM
#31

Några skärbrädsrelaterade länkar:

Skärbräda (Wikipedia)

Få kontroll över hemmets dolda bakterier

dolfen
11/30/13, 12:31 AM
#32

Läste i tidning, för någon dag sedan: Att man ska gnida in skärbrädan med citronsaft.
Saften är bakteriedödande, smörjer träet och tar bort dålig lukt.

Kanske skulle testa detta!? 🙂

(Annars så saltar jag min bräda för att mörda ihjäl alla bacillusker.)

Zureel
11/30/13, 7:21 PM
#33

Använder både  trä- och plastskärbrädor, oljar nog in mina träskärbrädor en gång om året kanske. Ifall jag skurit t.ex broccoli så brukar jag bara skölja av kött och liknande diska med diskmedel och varmt vatten.


DesK
11/30/13, 7:29 PM
#34

Det har varierat en hel del genom åren. Nu använder jag mest sånna där böjliga skärbrädor som säljs i flerpack, kött, fågel, fisk och grönsaker, bröd skär vi på en gammal tjock träskärbräda och så har vi en skärbräda i bambu som vi mest skär upp kött på, den suger en hel del olja, men vi kommer bra överens med den 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
dolfen
11/30/13, 7:35 PM
#35

Det som jag tänker är bra med att köpa flerpack av olikfärgade plastbrädor, är att man kan, genom färgkod, hålla reda på vad man skär på vilken skärbräda.

Var färgskärbräda har sitt användningsområde, typ. 🙂

DesK
11/30/13, 7:41 PM
#36

#35 Det var därför vi började använda sånna plastskärbrädor + att de har en gummiaktig baksida, så de ligger still på bänken 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: