Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 5223 ggr
Bergspuman
3/28/10, 10:54 PM

Consommé, eller mer vardagligt - buljong

Hur gör du buljong?

Om du nu gör egen buljong?

Använder du det spad som blir över från kokning av fisk / fågel / kött?

Annons:
DesK
3/28/10, 11:55 PM
#1

Jag använder kokspadet efter kött och fågel som buljong.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
3/29/10, 12:47 AM
#2

Jag gör inte egen buljong, är helnöjd med vanliga hederliga buljongtärningar.

Chestnut
3/29/10, 7:24 PM
#3

Brukar använda vanliga buljongtärningar men har gjort egen buljong några gånger efter kött/fisk-kok. Reducerar bara kokspadet, silar bort kryddor (typ hela pepparkorn) och fryser sedan in i istärningsfack. Dock krävs det en ganska kraftig reducering för att få en bra smak.

Med vänliga hälsningar
Chess

zissi
3/29/10, 7:44 PM
#4

Använder Lantbuljong från Renée Voltaire just nu eller annan buljong utan natriumglutamat i.

Maria
3/29/10, 10:34 PM
#5

Ibland gör jag enbart buljong. Brukar få rens av fiskhandlaren och passar då påFlört

Köttbuljong tar jag tillvara om jag kokat kött men gör oftast ingen buljong separat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
3/31/10, 12:46 PM
#6

På tal om buljong och consommé. Är det någon som köper färdig consommé på burk? Jag vill minnas att min mamma och mormor gjorde det. Kanske finns den inte ens kvar längre?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
storost
4/2/10, 11:30 AM
#7

Vi använder främst buljongtärningar utan smakförstärkare, men när jag har kokat tunga, då brukar jag ta en del av kokvattnet och gör en soppa med.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: