Annons:
Etikettmatprat
Läst 5512 ggr
DesK
3/28/10, 5:34 PM

Vilka är dina favoritkryddor?

Alla har vi väl några kryddor som vi använder mer än andra kryddor.

Mina är: Svartpeppar, Chef de Provence, Santa Marias Vitlök/Örter, färsk vitlök, Tabasco och flingsalt.

Vilka är dina favoriter?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
dolfen
3/28/10, 9:10 PM
#1

En av mina favoriter är min egen-gjorda persilade.

Bergspuman
3/28/10, 9:20 PM
#2

Å. Det är örtsaltet, Trocomare eller Herbamare. Citronpeppar. Vitlök, persilja, dragon. Curry. Och så sambal oelek.

DesK
3/28/10, 9:32 PM
#3

Hur kunde jag glömma örtsalt? ja ja bara att inse att man börjar bli senil Gråter
dolfen vill du dela med dig av ditt recept på persillade? Som är en annan kryddblandning jag glömde ovan Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
3/28/10, 9:53 PM
#4

#3

Persilade:

Mortla salt, persilja och vitlök.

Bred ut geggan på ugnspapper och kör på ca 70 grader tills det är torrt.

(Har skrivit ned proportionerna "någonstans". Skäms )

Jag hade aldrig hört talas om persilade, förrän jag läste ordet här i Matlust.

Jag googlade på det, fick reda på ingredienserna, och gjorde ett försök som lyckades. Cool

Så… Tack Matlust! Guld i mun

DesK
3/28/10, 9:59 PM
#5

Vad kul! Skrattande Det ska väl främst tidigare värdar och medisar ta åt sig äran för.

Hum nu gav du mig idéer till en ny artikel, tackar tackar! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
3/28/10, 11:16 PM
#6

Trocomares örtsalt i ur och skur! Herbamares går absolut inte hem dock Obestämd

Annons:
Tarja
3/30/10, 10:57 PM
#7

Vitlök, curry, kryddpaprika, grillkrydda, salt & chilipeppar använder jag mest.

Maria
3/30/10, 11:17 PM
#8

Favoritkryddor är väldigt svårt att svara på då det varierar med maträtternaFlört

Salt ingår i all min mat, någon form av peppar och ganska ofta honung.

Resten beror som sagt på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hustigern
3/31/10, 11:51 AM
#9

Salt, vit- och svartpeppar, paprika, timjan och oregano!

Honestyisdead
3/31/10, 5:06 PM
#10
  • Habanero Tabasco
  • Färsk vitlök
  • Färsk basilika
  • Vitpeppar
  • Aromat (vet att det innehåller en massa dåligt)
  • Buljong
  • Cayennepeppar
  • Färsk chilipeppar/habanero
SannaLainen
3/31/10, 10:01 PM
#11

Nummer ett är Cayenne peppar !Tungan ute

Tarja
3/31/10, 10:08 PM
#12

#11 Juste, Cayennepeppar använder jag med! Cool

Katarina2
3/31/10, 10:59 PM
#13

Färsk basilika, skulle inte klara 1 vecka utan  Glad

Annons:
storost
4/2/10, 11:18 AM
#14

Hos oss är det

svartpeppar, vanligt salt och kryddsalt, paprika (stark eller söt) och masala.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Strumpa
4/3/10, 11:48 PM
#15

Salt, svartpeppar, vitlök, olika fonder, cayennepeppar och sambal oelek.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Blanksteg
1/8/16, 12:40 PM
#16

Garam masala är min favorit! :) Och örtsalt.

tlover
1/8/16, 9:58 PM
#17

Färsk vitlök, timjan, basilika, vitpeppar, min egengjorda curryblandning och sambal oelek tror jag hamnar högst.

Örtsalt har jag inte, jag brukar däremot blanda örter och salt ibland 🙂

l'm back

cookies1994
1/9/16, 12:58 AM
#18

Cayennepeppar chill vitpeppar salt örtsalt peppar curry paprika m.m

[WickedAlly]
1/9/16, 11:52 PM
#19

Curry, kryddpeppar, svartpeppar och vitpeppar är nog de som används mest.

fridaas
1/11/16, 10:13 AM
#20

Örtsalt, pepparmix (svart- och vitpeppar) som vi maler själva, dragon, timjan, paprika, vitlök och bruschettakrydda från oil&vinäger är nog det som används mest

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Scorpio97
1/12/16, 4:07 PM
#21

Vitlök (främst färsk), chili och peppar av olika slag är nog det jag använder mest. På sommaren blir det även mycket örtkryddor som gräslök, persilja och citronmeliss.
När jag var liten hade jag örtsalt på exakt allting (var inte så matglad, så det var enda sättet att få mig att äta), så det blev lite för mycket, haha. Så det använder jag i princip aldrig numera.


//Jessie

[Túrwen]
1/12/16, 10:35 PM
#22

Örtsalt, cayennepeppar, habanero och kanel.

Anterrabae
1/12/16, 10:44 PM
#23

Örtsalt, peppar, vitlök… Sen även lagerblad, oregano, paprika kanel och kardemumma som används ofta. Salvia och rosmarin är favoriter, men inte till allt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Devya]
1/13/16, 4:52 PM
#24

Vitlök 
Rosépeppar
Olika örtkryddor
Rosmarin
Basilika (färsk)
Persilja (färsk)
Kanel

amandatherese
1/13/16, 9:31 PM
#25

Svartpeppar, salt och färsk vitlök :)

Intehärutandär
1/13/16, 10:08 PM
#26

Det jag får fylla på mest är vitpeppar och muskot. Chili, cayenne, paprikakrydda och vitlökspulver för/åt sonen.

Annielle
1/13/16, 10:19 PM
#27

Vitlökspulver, svartpeppar, havssalt, färsk persilja och grönsaksbuljongtärningar av märket Gustav Bong.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
GotTreats?
1/15/16, 10:13 PM
#28

Grillkrydda, vitlök, citronpeppar, svart & vitpeppar, salt och oregano är måsten här hemma 😃

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar


Solanum
1/18/16, 2:56 AM
#29

Kryddpeppar ger en mustig touch.

Ria74
1/24/16, 4:51 PM
#30

Vitpeppar, kryddpeppar, lökpulver, oregano, paprikapulver och örtsalt är mina favoriter :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Sabina]
1/24/16, 5:26 PM
#31

Vitlök, lök, svartpeppar, paprikapulver, örtkrydda och salt är det jag använder mest. Mina grundkryddor, helt enkelt

Sisselie
1/28/16, 6:57 AM
#32

Gurkmeja, koriander och svartpeppar, men även spiskummin och ingefära.

Temmy
2/4/16, 12:23 AM
#33

Salt, vitpeppar, svartpeppar, curry, och grillkrydda använder jag ofta.

Achatina
2/4/16, 12:52 AM
#34

Äter rätt mkt (spis)kummin, ibland fänkålsfrön… För det är gasreducerande och äter rätt mycket kål.

Annons:
skruttelutt
2/15/16, 6:39 PM
#35

Svartpeppar, salt och vitlök går åt mest här.

Halvdansken
2/16/16, 2:40 PM
#36

Salt
Svartpeppar
Piri-piri
Vitlök
Timjan
Rosmarin
Gurkmeja
Senap (inkl frö och pulver)
Paprika

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[TanatosNyx]
2/16/16, 10:16 PM
#37

salt, svartpeppar, timjan, vitlök

[WickedAlly]
2/16/16, 10:37 PM
#38

Har en ny favorit, urtekrams Söt paprika. Ljuvlig :)

JazzBass
2/16/16, 11:44 PM
#39

Svårt, men: Cayennepeppar, spiskummin, ingefära, timjan (helst färsk), salvia (färsk), rosmarin, libbsticka, rökt paprikapulver, vitlök (om det nu klassas som en krydda), chipotletabasco, kanel, adjika (intressant georgisk kryddblandning), vanilj (för efterrätter)…

Salt räknar jag inte som krydda utan som en mycket viktig basingrediens. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Halvdansken
2/17/16, 9:14 AM
#40

Hur använder man Libbsticka? Det har jag aldrig provat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anterrabae
2/17/16, 10:24 AM
#41

#40 som buljong. Den har massor med umamismak, och kan ersätta buljong om man tex är glutamatkänslig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
JazzBass
2/17/16, 11:25 AM
#42

#40 - Smaken och doften påminner rätt mycket om selleri, och så länge man inte överdoserar så bidrar den med mycket umami-smak. Den är lite svåranvänd i det avseendet, och sambon gillar inte om det råkar slinka i för mycket. Men i somras kokade jag lammlägg men en rejält stor knippe färsk libbsticka med utmärkt resultat. Sellerismaken verkar minska ju längre man kokar, och istället får man en bättre och kraftigare grundsmak i buljongen.

Libbsticka är för övrigt en av huvudingredienserna i Herbamare örtsalt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Halvdansken
2/17/16, 5:11 PM
#43

#41 o #42. Tack för svar!
Då jag avskyr umami och speciellt selleri så ska jag hålla mig borta från det. Klarar inte ens av parmaskinka. Göörk. Luktar o smakar våt hund.

Buljong gör jag själv på märgben och vad som nu finns hemma. Märgben finns alltid hemma. 🙂

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JazzBass
2/17/16, 11:19 PM
#44

#43 - Jag avskydde också selleri väldigt länge, men jag har på sistone märkt vilka underverk denna växt kan få till stånd i maträtter under lite längre tillagningstider, samtidigt som den skarpa sellerismaken försvinner långt bort i bakgrunden. Samma sak med libbsticka. Jag kan inte påstå att jag är överförtjust i den råa smaken, tvärtom, men jag är överförtjust i hur den livar upp maten och får den att smaka mer. Det verkar lite som att du missuppfattat vad umami är. Tycker du t.ex. att aromat eller parmesanost smakar illa? Eller tomat? När du kokar buljong på märgben så odlar du också i praktiken umami i maten. Umami är det som ger maten fyllig och god smak. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Halvdansken
2/18/16, 9:29 AM
#45

Parmesan har jag stora problem med, men inte tomat (äta är ok, gillar inte lukten). Aromat vet jag inte hur det luktar eller smakar. Har jag aldrig använt.
Ruccola kan jag heller inte äta.

Nån beskrev umami just som "torkad italiensk skinka", så jag utgick från att det var så. Svårt att beskriva smaker.

Edit.
Nu blev jag nyfiken och var tvungen att googla. Hittade det här
"Men umami finns traditionellt även i västerländsk mat. Här är umami vanligast i tomater, men även lagrad ost och vissa lagrade köttprodukter, exempelvis parmaskinka, innehåller mycket umami, mer ju mer lagrad produkten är. "
Så helt fel har jag inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2/18/16, 9:33 AM
#46

Jag minns att jag för många år sedan (nästan 30) köpte glutamat i någon "asienbutik" Det såg ut som flingsalt ungefär och jag hade det när jag gjorde typiska asiatiska rätter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
2/18/16, 11:31 AM
#47

#45 - Du har nog delvis rätt, men jag tror inte det är unkenheten direkt som är umami utan snarare nånting som uppstår samtidigt av andra orsaker. Tomater smakar ju inte unket. Så det är nog snarare fråga om nånting mer subtilt, som ökar fylligheten i maten. Unkenheten råkar bara uppstå samtidigt, tror jag, som en följd av lagringen.

Aromat är för övrigt en produkt jag undviker på grund av att det innehåller så mycket konstgjort natriumglutamat, mer känt som smakförstärkare E621 eller MSG, som har varit väldigt omdebatterat. Det höjer nog smaken på maten, men jag vill få bra smak på mer naturlig väg istället.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jalking
2/22/16, 12:20 PM
#48

Beror lite på vad jag gör, men mest använt hos mig är färsk chili (thai eller Hot Lemon), svartpeppar, sechuanpeppar och Maggisås.

Annons:
Em_
2/23/16, 11:09 PM
#49

VITLÖK! Har det i i princip allt som inte är sött, haha


Silent_Hill
4/5/16, 9:19 AM
#50

Paprika
Chili
Vitlök
Curry
Vitpeppar
Rosmarin
Citronpeppar

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

JazzBass
4/5/16, 1:00 PM
#51

#49 - Har du testat vitlök och jordgubbar? Intressant och oväntat lyckad kombination. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: