Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2694 ggr
Bergspuman
3/28/10, 11:15 PM

Baljväxter

Jag var laktovegetarian en period i tidiga 20åren och för att få i mig protein nog, läste jag på en del om baljväxter och hur man kunde utnyttja dem i matlagningen.

Fortfarande gillar jag olika sorters ärtor och bönor och använder dem gärna, särskilt kikärter.

Jag lärde mig att sojabönan är den enda baljväxt som i sig har ett fullvärdigt protein. De andra bönorna måste man alltid kombinera med ris, potatis, pasta eller bröd för att bilda den fullständiga aminosyran (hoppas jag inte säger fel nu, det var länge sedan!).

Gillar ni baljväxter? Hur ofta äter ni det isåfall? Vilka sorters rätter brukar ni göra på linser, ärter och bönor?

Annons:
[Tassy]
3/28/10, 11:17 PM
#1

Jag är tyvärr hemskt dålig på att äta baljväxter, magen klarar inte dem. Men för syns skull slinker det i lite haricots verts ibland.

zissi
3/29/10, 12:48 AM
#2

Sojabönan tål jag inte i naturellt tillstånd men kokar, fryser och bakar matbröd på dem. Jättegott!

Kikärtor är goda till hummus, kikärtssoppa, falafel eller bara kokta som de är.

Brytbönor och ibland vaxbönor odlar vi och fryser in. Kokar dem och har dem till kötträtter och fiskrätter m.m. Äter nog 1 gång i veckan hela sommaren, hösten och vintern. Sista påsen tog vi nu i februari. Gott!

Kidneybönor eller vilken böna som helst egentligen kokar jag och fryser in och har sedan mest till bönsallad (olja, vinäger, salt, peppar, lök, persilja).

Gröna linser, mungbönor, alfalfa groddar vi. Toppengott!

Röda linser kokar jag soppa på och pytsar i lite i köttfärssåsen och där det passar.

Vita bönor små eller stora kokar jag soppa på.

Vi tycker med andra ord om baljväxter av alla de slag.

Maria
3/29/10, 10:39 PM
#3

Jag älskar kikärtor och använder dem i sallader, chilli con carne, falafel.

Jag brukar koka rejäla satser med vita bönor, svarta och kidneybönor. Det är väldigt gott att blanda alla dessa sorter i chilli con carne också.

Jag gör även olika typer av "falafel" av dessa andra bönor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hustigern
3/31/10, 11:57 AM
#4

Kikärtscurry! Förutom hummus, har inte provat att göra falafel själv men det är också gott.

Alla typer av bönor i chili (con eller sin carne)

Bruna bönor med fläsk (åh, vad det var längesen nu!)

Ärtsoppa

Linser i köttfärssås och alla typer av grytor

Färska bönor (haricots verts, vaxbönor, purpurbönor) som tillbehör, både som de är, kalla eller varma, eller gräddstuvade med majs i en succotash (går hem även hos de som inte gillar gröna bönor)

Hausswolff
3/31/10, 12:56 PM
#5

Äter aldrig baljväxter. För mycket stärkelse (=socker).

dolfen
3/31/10, 4:19 PM
#6

Bondbönan ska visst vara närmast sojabönan då det gäller protein-innehåll.

Jag har gjort vita bönor i tomatsås några gånger.

Efter det tyckte jag inte att den på "burk" smakade gott.

Annons:
Honestyisdead
3/31/10, 5:08 PM
#7

Äter alldeles för lite baljväxter.

Upp till toppen
Annons: