Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 4468 ggr
Bergspuman
4/2/10, 10:36 PM

Era godaste äggrätter

Nu är det dags att dela med sig av goda äggrecept.

Jag inleder med att sända en tanke till er som är äggallergiker, och beklaga att ni inte kan äta det.

Någon nämnde i en annan tråd, ägg med smör och tabasco. Därför blev jag inspirerad Glad

Fler tips?

Annons:
DesK
4/2/10, 11:00 PM
#1

Ägghalvor med en liten klick ansjovisröra
Många av rörorna i min artikel passar också på ägg
Äggsmörgås med sallat, skivat hårdkokt ägg, majonnäs och caviar eller räkor

Det finns mycket gott man kan göra med ägg. Nu får någon annan berätta om sina favoriter Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
4/2/10, 11:02 PM
#2

Jag är fullkomligt besatt av ägghalvor med rom. Jag vet att det är "banalt" och "vanligt" men jag tycker det är såååå gott.

Idag har jag ätit tre ägg, alltså sex halvor, med vit ishavsrom och svart stenbitsrom! Samt 8 pilgrimsmusslor som jag halstrade på svag värme i stekpannan ihop med lite olja. Ned i detta lade jag en näve haricots verts. Aktare vad goda de bönorna blev. Detta måste jag göra om!

DesK
4/2/10, 11:06 PM
#3

Himmel vad gott det låter, måste jag testa snarast Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
4/2/10, 11:15 PM
#4

Kryddade bara med lite Trocomare och citronpeppar. Bönorna hade jag snabbtinat i varmt vatten, lade bara ner dem som de var.

storost
4/2/10, 11:17 PM
#5

Crêpes med ägglikör som dessert eller

Kokosomlett med kräfttjärtar eller räkor

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Maria
4/2/10, 11:28 PM
#6

#0 Haha, jag visste att tråden skulle kommaSkrattande

Jag älskar kokta ägg med tabasco och även tabasco på omelett.

En annan god äggrätt är "Ägg Florentine".

Jag gör en variant med förlorade ägg på en skiva rostat bröd med spenat och smörsås över

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Martin
4/4/10, 12:17 AM
#7

Gjorde påskmiddag till tjejen igår, som stod (nästan) helt färdig när hon kom hem från jobb.

Ägghalvor var en del av påskmiddagen. Två fyllningar/röror.

1. Fint hackad kallrökt lax, creme bonjour oliv och dill som blandades ihop till en god röra. Lite hemgjord aioli och räkor serverades sidan om som man kunde piffa ägghalvan med när man tagit den.

2. En variant på en medelhavsfyllning jag hittade men där jag plockade bort bland annat musslor eftersom att jag inte äter det. En fint hackad chorizokorv som först stekts med champinjoner. Blandades ner med tärnad tomat och creme fraiche getost/honung/rosmarin.

Båda fungerade fint!

mvh Martin

MaMaMade
4/4/10, 2:09 AM
#8

Jag älskar en "låda" med krabba, från Buffé tror jag, suveränt god varm som kall. Gärna som pålägg på macka dagen efter.

Över huvud taget äggstanning i mat är gott, bland annat en färslåda från Kolhydrater iFokus. Fläskfärs (jag blandar  med 50% älgfärs), crème fraîche, en skvätt grädde, massor av någon god och smakrik ost samt smaksättning efter behag. Ibland blir det chili, vitlök och gurkmeja, ibland svamp + några droppar tryffelolja. Saftig och god, alla barnen älskar den!

[Tassy]
4/4/10, 6:59 PM
#9

Jag slår ett slag för varm toast, hemgjord skaldjursröra (nåt mellan ishav och skagen), skivade lättsaltade ägg och kräftstjärtar toppat med rom och så sallad förstås.

Annars bara kokta ägg rätt upp och ner, med salt, mums!

Åt väldigt mycket ägg innan allergin slog till, men nu fick jag hjärnsläpp på den fronten, kommer inte på nåt mer.

Honestyisdead
4/4/10, 7:41 PM
#10

Ägghalvor med rom,räkor, dill och majonäs :)

MartinO
4/5/10, 8:57 PM
#11

Mina Äggamadar är populära.

Lägg ihop två skivor formfranska och stansa ett hål med ett snapsglas.

Lägg brödet i en het välsmörad stekpanna och häll i ett rått ägg i det stansade hålet. Vänd brödet om och stek på andra sidan också. Som kryddning brukar jag bara ha svartpeppar.

Enkelt, billigt och gott.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Maria
4/5/10, 9:11 PM
#12

#11 Åh, det låter gott och jag kommer genast att tänka på Fattiga riddareFlört

Jag brukar blötlägga vitt bröd i omelettsmet tills allt har sugits in och sedan steka med lite salt och peppar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: