Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 5260 ggr
sisal
2010-04-10 04:21

Mat från Somalia, Nigeria och Afghanistan!

Hej!

Är det någon här som råkar ha recept på mat från just dessa länder som rubriken antyder??? Söker febrilt på nätet men det är svårt att hitta. Eller så söker jag helt fel….Obestämd

Annons:
Bergspuman
2010-04-10 21:56
#1

Undrar om du inte ska kolla på somaliska föreningar. Kanske kontakta dem och höra efter.

sisal
2010-04-10 23:20
#2

Tack! Bra idé, bör ju gälla även afghanska och nigerianska föreningar!

Bergspuman
2010-04-10 23:26
#3

Jag hittade något på Wikipedia under Matkultur: Det afrikanska köket har delats upp i det nordafrikanska, det centralafrikanska, det östafrikanska, västafrikanska och sydafrikanska. Dock inga detaljerade recept, men däremot angivelser om vad rätterna heter, de olika basvarorna, osv.

sisal
2010-04-12 02:10
#4

Tack igen! Skrattande

Maria
2010-04-14 11:02
#5

Jag köpte en kryddblandning på en marknad för flera år sedan. Det var tre olika påsar med bl.a kanel, kardemumma, nejlikor men också en hel del kärnor och frön som jag inte har någon aning om vad det var. Det stod på påsen men jag har glömt.

Till detta medföljde recept på hur kryddorna skulle användas. Det skulle räcka till en gryta och den blev helt ljuvligt god men en mycket annorlunda smak.

Jag fick ett visitkort med en webadress men sidan var nedlagd så jag har aldrig senare hittat denna kryddblandning. Har även besökt marknaden flera gånger.

De sålde även Afrikanska fotomotiv och småprylar och jag minns inte ens vilken del av Afrika de representeradeSkäms

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

asvensso
2010-04-16 16:17
#6

När jag har varit i Nigeria har jag ätit Goat Pepper Soup (kan göras med annat kött ocksa). I andra västafrikanska länder så är Jollof populärt och smaskigt. Här är en länk med recept och tips på hur man kan byta ut pepparkryddan (som inte är vanlig svartpeppar). Borde gå att få tag på pepparmixen i etniska mataffärer eller på nätet.

Jollof Rice finns också på samma sajt.

http://www.congocookbook.com/soup_and_stew_recipes/pepper_soup.html

Annons:
sisal
2010-04-24 02:25
#7

Tackar, tackar!! Skrattande

Upp till toppen
Annons: