Annons:
Etikettmatprat
Läst 5801 ggr
Elshira
2010-04-13 21:22

Och så var det margarin

Jag tillhör den gruppen som gärna undersöker saker för att veta vad det verkligen är man proppar i sig.

De mesta saker idag innehåller ju mer eller mindre dåliga ämnen och gifter, men lite dör man ju inte av så man får ta allt med måtta (det finns ju annat farligt i livet med).

Men jag har två saker som är "standard" hemma hos mig:

Det ena är gammaldags mjölk som inte är homogeniserad (fettparticklarna är ej sönderslagna), och därmed lättare för kroppen att hantera.

Det andra är riktigt smör!

Efter att verkligen ha tagit reda på vad margarin innehåller (drygt 2 A4 med ämnen) så kommer jag aldrig köpa margarin igen i alla fall!

Här kan ni läsa om hur man tillverkar margarin!

Alla får ju givetvis ha sina åsikter, men jag tycker i alla fall att det är mer än måttligt onyttigt. Så tänk på detta nästa gång ni köper vanligt margarin!

Hakuna matata!

Annons:
DesK
2010-04-13 22:00
#1

Självklart ska var och en göra som han eller hon tycker är bäst Glad Personligen använder jag endast smör och Bregott. Det finns någon annan tråd här om smör contra margarin men jag hittar den inte just nu Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
2010-04-13 22:25
#2

Personligen misstror jag smör eftersom det är sådana skyhöga mängder mättat / animaliskt fett i det. Förr i världen gjorde det mindre att man åt sådant, då man oftast hade tungt kroppsarbete. Men idag, med vår allt mer stillasittande livsstil - nej. Mig får ingen peta i smör i alla fall, om jag kan undvika det. Jag föredrar oljor.

Dessutom tänker jag fortsätta köpa margarin. Ser ingen anledning att ändra på det. Kommer så många larm om än det ena, än det andra. Det är totalen som räknas.

Elshira
2010-04-13 22:35
#3

Det är fetare, men å andra sidan så smakar det ju mer Glad Själv har jag "endast" cirka halva mängden smör jämfört med margarin på mackan.

Allt ska ju ätas med måtta, och jag rör hellre lite på mig om det skulle behövas i alla fall. Men är man redan överviktig är det ju givetvis något man kanske skulle undvika!

Hakuna matata!

storost
2010-04-13 22:35
#4

Tyvärr är det med bensinextraktion så. Det är billigaste sätt att få ut oljan ur frön.Obestämd

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Tassy]
2010-04-15 18:33
#5

Jag är en sån som "hattar emellan" och kan aldrig bestämma mig. Så jag kör smör ibland, margarin ibland men mest olja. Helst extra virgin olivolja Glad

Maria
2010-04-15 20:22
#6

Smör eller olja beroende på vad jag ska göra. Gärna en blandning vid stekning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2010-04-15 20:31
#7

Använder margarin. Smör ibland. Olja ibland.

DesK
2010-04-15 20:46
#8

Inte är detta med att margarin är olämpligt som föda någon direkt nyhet. Jag blev redan i barnaåren informerad av en biokemist att absolut inte använda margarin utan alltid smör eller olja. I och för sig har jag syndat ibland genom åren, men sedan jag fick egna barn har det alltid varit smör, olja och bregott hemma hos mig. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2010-04-15 20:50
#9

Jag försöker att äta så naturligt som möjligt och då faller margarin "fetbort"Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

storost
2010-04-15 23:16
#10

Vi har och använer bara osaltat smör och olja.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

KimE
2010-04-16 11:25
#11

Låt smör stå framme och bli mjukt kör i mixer häll i olja så har ni eget margarin.

storost
2010-04-16 13:21
#12

#11 Det är ingen margarin men "Bregott".Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

vinteralvan
2010-04-17 13:12
#13

Hos oss använder vi bara smör och kokosfett. Det är konstaterat i flera studier de senaste åren att mättat fett inte alls ökar risken för hjärt-kärlsjukdom, det är bara livsmedelsverket som är sega och inte ändrar sina rekommendationer. Det var en artikel i Dagens medicin för några månader sedan där flera läkare tyckte att livsmedelsverket inte skulle få ge rekommendationer ang kost efter som dom inte tar till sig nya rön.

Annons:
MaMaMade
2010-04-17 18:34
#14

Smör, Bregott på mackor (av ren lathet) och lite rapsolja i stekpannan tillsammans med smör och vid inläggningar av till exempel torkade tomater och dylikt.

Chestnut
2010-04-17 18:38
#15

Varierar mellan margarin (milda), smör, rapsolja och olivolja.

Med vänliga hälsningar
Chess

MonisN
2010-04-17 21:02
#16

Margarin är det mest hårdprocessade livsmedel som finns så jag anser inte det vara värt namnet livsmedel. Det borde förbjudas.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-04-17 21:22
#17

#16 Jag håller absolut med dig och sen att tillverkaren från Becel kan göra reklam att det är nyttigt för kroppen det är en oförskämdhet!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-04-17 22:50
#18

#17 Är det inte straffbart med falsk marknadsföring? Jag förstår faktiskt inte varför dom här produkterna finns över huvud taget.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-04-17 22:55
#19

#18 Jo, det är det faktiskt, men om det inte finns någon som tar upp ett åtal, då kan de göra vad de vill.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sovgott
2010-04-18 20:44
#20

Använder endast smör, bregott och äkta grädde i mitt hem. Varför? För att det är godare, och för att det känns mer naturligt.

Annons:
Hausswolff
2010-04-21 15:02
#21

Jag blir lite rädd när der visar sig hur många människor som är helt felunderrättade när det gäller det här med olika typer av fett. Och som med dårars envishet håller fast vid dumheterna.

Jag skulle aldrig äta margarin, och aldrig ge det till mina barn. Margarin är inte ett bättre livsmedel än skokräm. Det är klart att man får välja själv vad man vill stoppa i sig. Det gör ju folk som röker och dricker hemkört brännvin också…

Jag menar, de är ju bara en massa skrämselpropaganda att det skulle vara farligt, eller hur?

Honestyisdead
2010-04-21 16:30
#22

#21 Det finns precis lika mycket info om hur dåligt smör är som hur dåligt margarin är.

Tur att du har så lätt att veta vilket som är rätt ;)
Andra människor har det svårare.

Elshira
2010-04-21 16:45
#23

#22 Smör är fortfarande naturligt, och även om det skulle ge mycket kolesterol tvivlar jag på att endast smör skulle ställa till det. Det är när folk äter gräddsås var och varannan dag eller om man "knarkar" mackor då förståss.

Hakuna matata!

Honestyisdead
2010-04-21 16:49
#24

#23 Grädde är naturligt det med.

MonisN
2010-04-21 16:55
#25

Det finns mycket som inte är bra även om det är helt naturliga råvaror, men #23 har en sund inställning angående margarinet. För mig är det en gåta att det får säljas över huvud taget.

Mer om margarin kan läsas på aktavara.org

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Elshira
2010-04-21 16:59
#26

#24 Ja det är ju samma sak Glad Men jag menar att de finns dom som alltid har grädde som "redning" till såser, de som alltid har grädde till kladdkakan eller de som har 3-4 millimeter tjock lager smör på mackan.

Då lär inte smör och grädde vara bra i det långa loppet, men äter man med måtta så kan ju kroppen ta hand om det.

Hakuna matata!

storost
2010-04-21 17:47
#27

Eller när man äter LCHF, då skall man äta mycket fett men ingen kolhydrater. Jag äter minst 40 gram smör (och 4 ägg) per dag. Ingen problem med blodvärden.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
DesK
2010-04-21 18:25
#28

#21 Det finns en viss skillnad både smör och margarin är godkända som livsmedel, men det är inte hemkört och cigaretter. Att många av oss ifrågasätter om margarin verkligen borde vara godkännt som födoämne är ju en lite annan sak. Sedan finns det faktiskt en hel del människor som tyvärr inte kan äta smör, utan som måste välja margarin eller olja.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2010-04-21 18:27
#29

#28 Då skulle jag personligen välja olja som ändå är ett naturligt preparatFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonisN
2010-04-21 18:50
#30

Att steka kött i olja är inte speciellt gott. Däremot om man har både smör och olja är gott till vissa köttbitar, till exempel en schnitzel som ska stekas i både och.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


KimE
2010-04-21 21:44
#31

28 Jag byter gärna margarin mot hemkört:)

Elshira
2010-04-21 21:49
#32

Ja hemkört kan man blanda ner bäst man vill i maten… Steker eller kokar man så försvinner det ändå! Oskyldig

Hakuna matata!

KimE
2010-04-21 21:53
#33

Passar både till kött och fisk.

keptak
2010-04-22 11:52
#34

Jag har endast smör och bregott hemma, mest för att det smakar mycket mer och mycket bättre. Men det är ju en smaksak Glad


Annons:
Hausswolff
2010-04-22 16:30
#35

#22 - Nej det gör det inte. Inte om man skiljer på lösryckta teorier och empiriskt underbyggd fakta. Men det är ju det folk i regel inte gör. Tyvärr.

#28 - Det fanns en tid då cigaretter ansågs helt ofarligt… Och för inte alltför länge sedan tyckte man att vi borde äta 6-8 skivor bröd om dagen - och då var det vitt bröd och sirapslimpa som var vanligast i hushållen. Förstår du vart jag vill komma? Det som anses vara farligt idag, var helt ofarligt förr. Margarin är förvisso ett godkänt livsmedel, men det innebär ju knappast att det är ett BRA livsmedel. Och om du kollar upp margarinets tillverkningsprocess så förstår du snart min liknelse med skokräm. I Sverige tillåter vi också transfetter i många livsmedel, trots att Livsmedelsverket väl känner till dess skadliga effekter. I Danmark förbjöds transfetterna 2003.

Vilka människor kan inte äta smör, men tål margarin?

[Tassy]
2010-04-22 16:53
#36

#35 Det finns något som kallas mjölkfritt margarin, för de som är komjölksproteinallergiker till exempel.

Men jag förstår din jämförelse både med cigaretter och skokräm. Det finns ju massor med saker som är tveksamma men godkända, som glutamat, aspartam och sådär också.

Hausswolff
2010-04-22 16:58
#37

#36 Precis. Och det jag blir mest oroad över är det faktum att folk inte ens är intresserade av att ha koll på vad de stoppar i sig, och i sina ungar. De litar blint på att allt som går att köpa på ICA är bra att äta.

MonisN
2010-04-22 17:06
#38

#37 Om man synar Icas produkter så innehåller de ofta mer tillsatser än andra. Icas egna produkter är billigare, så talesättet stämmer här att man får vad man betalar för.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Honestyisdead
2010-04-22 17:45
#39

#35 Det finns riktig fakta om margarin också. Som säger att den inte är dålig.

Är ganska insatt i det själv då jag faktiskt jobbat med produktion av margarin. Och pappa var chef på företaget.

Men jag bryr mig inte om vad folk äter och inte äter. Alla gör sina egna val utifrån det de tror på.

Sedan är jag rökare, äter en massa salt, så jag kan lika gärna äta margarin Flört

[Tassy]
2010-04-22 17:55
#40

#37 Jag håller med om att folk borde förstå att man behöver hålla koll själv ibland också. Är man själv hyffsat insatt och gör aktiva val så är det helt okej med mig om man äter margarin till exempel. Men jag tycker inte att det okej att bara anta att det är bra utan att ha kikat närmre på det.

Sen är det ju skillnad på margarin och margarin, inte allt är botten. Jag personligen kallar bregott för margarin till exempel, vilket jag äter. Men de hårdprocesserade "super light" kalorireducerade margarinsorterna, dom lämnar jag i hyllan. Jag tycker inte att de känns okej att stoppa i sig. Men jag nekar inte någon annan att tycka bra om dem, någon annan kanske är i en situation som jag inte kan sätta mig in i, och faktiskt behöver den produkten?

Men som jag nämnde nyss, att bara välja i blindo och tro att det är bra, det gillar jag inte riktigt. Vi är alla bara människor, och vi har alla olika behov, och vi kan alla göra mänskliga fel, så gäller även de som forskar inom livsmedelsbranchen.

Hausswolff
2010-04-22 18:16
#41

#39 - Du vet hur det framställs och äter det ändå??!! Förvånad

#40 - Tja, Becel är sämre margarin än sämst, men Bregott är inte margarin alls, det är smör. Och det är stor skillnad på margarin och smör.

Annons:
Honestyisdead
2010-04-22 18:24
#42

#41 Haha ja :) Hemskt av mig va Flört

Hausswolff
2010-04-22 18:40
#43

#42 Eller modigt… Flört

[Tassy]
2010-04-22 19:15
#44

#41 Jahapp, då äter jag mest smör då, utom om jag är borta och inget annat finns. Men handlar jag själv så blir det bregott.

Jag trodde att bregott var margarinet som var undantaget som bekräftar regeln så att säga Tungan ute

Men jag blandar margarin i maten, för då använder jag milda Tungan ute jag har provat äkta smör, men jag kantyvärr inte alls med smaken. Så jag kör oftast med olivolja och en klick milda (inte flytande) för smakens skull Cool

MonisN
2010-04-22 19:25
#45

Jag har också ätit margarin innan jag visste vad det egentligen var och hur det tillverkades. Jag var blåögd och oinsatt precis som de flesta andra innan det blev debatt i medierna. När man fick veta sanningen kände jag mig både lurad och bedragen av livsmedelsindustrin. Jag skämdes att jag gått på det och att jag inte varit mer kritisk. Jag förstår inte människor som känner till processen och ändå äter det. Det är totalt obegripligt. Detta är ju inte mat.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2010-04-22 19:45
#46

Det kanske inte är mat, men det går att äta Flört Sen är det ju en smaksak. I min värld är fettkanten på kött inte mat, men fråga vilken LCHFare som helst så kommer de förmodligen att säga att det är mat.

MonisN
2010-04-22 19:52
#47

Fettranden är ju i alla fall en naturlig produkt, sen är det ju en smaksak om man tycker det är gott. Själv äter jag aldrig fettet på kött för jag tycker det är äckligt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


KimE
2010-04-22 23:21
#48

Lägg i svålen i stekpannan så slipper ni använda något stekfett.

Annons:
storost
2010-04-22 23:26
#49

#46 Yapp, det är matSkrattande Men också det med margarin är en smaksak. Varför inte använda kokosfettet istället för margarin? Inte de billiga sorterna, därför de är också tillverkade på Skrikandes sättet. Det skall vara kallpressat och ekologiskt.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Hausswolff
2010-04-23 18:40
#50

Bra tips, kokosfett tål hög värme och är helt smaklöst. Skrattande

Elshira
2010-04-23 18:44
#51

#50 Cocosfett smakar cocos, och det luktar i hela huset om man stekt med cocosfett! xD

Hakuna matata!

Hausswolff
2010-04-23 18:48
#52

Nej, inte om du köper vanligt kokosfett, eller kokosolja som det egentligen är. Man kan köpa med cocossmak, men den vanliga är smaklös. Cocosa heter den jag använder och den finns att köpa på hälsokosten.

Elshira
2010-04-23 20:42
#53

#52 Jag har haft den som du nämnde från hälsokosten Glad Och jag tycker ändå det smakar, inte mycket men tillräckligt för att jag ska märka det direkt. Tungan ute

Hakuna matata!

Hausswolff
2010-04-30 14:33
#54

#53 - Märkligt. Den ska vara helt smaklös… Nåja, jag har däremot märkt att den lätt tar smak av annat. Jag har en burk i kylen nu, med en lätt bismak av lök. Det blir inget vidare när man har oljan i till exempel té.

DesK
2011-01-14 09:21
#55

Även kokosfettet man köper i vanlig livsmedelsbutik ska vara helt smaklöst, men jag känner också en viss kokossmak när jag använder det. Tyvärr är ju många produkter i hälsokostaffärerna hiskeligt dyra Obestämd

Mina tjejer och jag kom att snacka om smör, bregott och mjölkprodukter. Båda säger att de hellre låter bli smör på mackan än använder bordsfetterna som ofta erbjuds. Båda säger att de mår lite småilla om de av misstag råkar äta margarin. Den yngre får ont i magen av homogeniserad mjölk men inte av gammaldags icke homogeniserad mjölk. Observera jag tjatar inte här hemma om sånt här, utan svarar bara på frågor om varför jag väljer vissa produkter framför andra. En sak till har tjejerna berättat för mig och det är att de ser att jag använder betydligt mindre mängd smör och olja i matlagning än deras kompisars föräldrar som använder margarin, så vad jag fattar är smör drygt att använda. Det behövshelt enkelt inte så mycket smör att steka i alltså är smör både klimatsmart och plånboksvänligt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Elshira
2011-01-14 09:32
#56

#55 Åh, en till med gammaldags mjölk! Själv är den mjölken den enda jag köper ^^

Hakuna matata!

Denna kommentar har tagits bort.
Bergspuman
2011-01-14 11:14
#58

I den här debatten vill jag komma med en reflektion. Jag köpte smör till jul, för jag skulle baka. Men - smöret är stenhårt när det förvaras i kylen. Det tog evigheter att få det så mjukt att det kunde användas för att göra en deg. Då fick jag mig en tankeställare. Kan fett, som är så hårt, vara nyttigt att tillföra kroppen?

Till de som propagerar att smör och grädde är så naturligt och riktigt: ta er en titt på hur smör processas numera. Det är ingen uppbygglig läsning. Smör framställs industriellt och så himla naturligt är det faktiskt inte. Ska man ha rejält naturligt fett, får man typ köpa en kossa, mjölka den varje dag, skumma av grädden och kärna eget smör!

Jag kör med rapsolja till stekning och matlagning. Den är neutral och färgar inte av sig på matsmakerna.

Margarin använder jag gladeligen och tänker så fortsätta göra hela mitt liv. Jag tittar på min kropps värden och så länge de är bra (och det är de), vill jag äta det jag har lust med. Punkt. Sedan kan folk få förfasa sig bäst de vill, över att jag äter Becel, margarin, sötningsmedel och lättmjölk. Det har jag gjort i drygt 15 år, och jag är en mycket frisk människa.

Mättade fetter är inget för mig, det tål inte min hy och mage. Får hudproblem och magproblem.

Emaljoh4
2011-01-14 13:23
#59

Vad är den där mjölken för något? Alltså hur ser den ut? Är det den med 3 % fett?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Elshira
2011-01-14 13:58
#60

#59 Den är lite fetare bara, och fettet är inte sönderlaget (homogeniserat). Det innebär att fettparticklarna inte är så extremt finfödelade och bidrar till att det inte kommer ut i blodet lika lätt. Detta medför dock att precis som med "riktig" mjölk så kan en del av fettet flyta, så det kan vara en god idé att skaka den innan man öppnar den. Men det är absolut ingaq "klumpar" när man dricker. Det är som det kan bli med grädden bara.

Och vad det gäller smaken så smakar den givetvis lite mer ^^ (Nom nom tycker jag!)

Hakuna matata!

Emaljoh4
2011-01-14 15:30
#61

#80 Aha. Glad Undrar om den mjölken finns i min affär också

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Maria
2011-01-14 16:21
#62

Sedan tycker jag att smör liksom grädde är en form av krydda. Det finns inget annat alternativ t.ex att steka Makrill i än äkta smör. Då skulle jag vanhedra Makrillen tror jagSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Tassy]
2011-01-14 16:28
#63

Här har vi gammaldags mjölk på 2L dunk med skruvkork i affärerna Tungan ute så man kan ruska om ordentligt innan man tar ett glas.

pyromanen
2011-01-15 16:39
#64

Vi har smör, bregott, rapsolja och olivolja.  Tycker det är olika vad som är bäst till vad.  Köper alldrig margarin, tycker inte om smaken och inte om principen. Förr köpte jag ibland milda margarin när jag skulle baka bullar, för att det var hälften då dyrt som smör och de bullarn blev ju goda, men senaste många åren blir det bara riktigt smör.  Lätta och "lättolagom" tycker jag är direkt äckligt, då äter jag hällre mackan torr.

[TrevorS]
2011-01-16 16:35
#65

Jag använder också mycket olja här hemma. Jag har mest margarin i bakning och gjorde mycket förr egen margarin av olja. Skrattande

[YlvaP]
2011-01-16 17:17
#66

Bara margarin här hemma. Jag har läst om framställningen och jag vet inte om jag skall tro på det faktiskt.

Det är mjukare och framförallt billigare att köpa. Det kan skilja flera euro mellan smör och margarin.

Jag har inte tid att vänta på att smöret skall bli "mjukare" på morgonen för jag värderar längre sovtid mer än att vänta på att smör skall bli mjuk innan man kan bre. Vill att mackorna skall vara hela när jag äter och inte innehålla ett tjock lager med smör som man inte kan bre.

[TrevorS]
2011-01-16 17:41
#67

#66. Nu har jag bara skummläst här så jag har missat lite, tror inte det är så farligt heller, kan tänka mig att det finns vissa som gör margarin som har i lite lustiga saker. Har varit med om att man blekt margarin för att få den vit med citronsyra, men det är ju inte något konstigt, kan man ha i vin för att mindska att få vinsjukdommar. Skrattande

[YlvaP]
2011-01-16 17:52
#68

Precis. Man måste ju vara kritisk till såna saker med och inte stirra blint på att det är så. Då är man inte opartisk fast det är ju dom inte ändå. Dom ser bara en sak och så är det. Dom har bara valt att kritisk granska en sak och inte den andra.

Elshira
2011-01-16 17:52
#69

#67 Nej direkt livsfarligt är det ju inte precis!

Personlige tycker jag bara det ärr bättre med något som är betydligt godare, tas hand om av kroppen bättre och inte innehåller gifter (även om det är ganska så lite i margarin).

När sakerna ligger bredvid varandra i kyldisken och det bara skiljer någon krona så tar jag absolut det godaste alternativet i.af! Skrattande

Hakuna matata!

Annons:
[YlvaP]
2011-01-16 18:10
#70

Nu är det inte "nån" krona utan flera EURO. För oss är det mycket. Kan få ett paket (600g) Lätt och Lagom mini för 1:99€ medan ett paket i samma storlek (Bregott) Kostar 4:20€. Skillnaden är 2:21€ vilket är 20 kr. Så "Nån" krona är det inte och köper man f2-3 paket i månaden så är det 60 kr. Kan låta lite men för oss är det mycket.

Elshira
2011-01-16 18:12
#71

#70 Ja så mycket är det då här i.af!

Hakuna matata!

[YlvaP]
2011-01-16 18:16
#72

Mmm jag vet. Sverige har bättre priser än här. :(

pyromanen
2011-01-16 18:19
#73

#70 Men hur stor del av lättolagom är då vatten som du betalar för?

[TrevorS]
2011-01-16 18:22
#74

Jag tycker margarin är rätt billigt här också, i alla fall våran by 10 kr billigare än smör (nu tål jag inte smör men endå.)

#73. Det är mycket vatten i smör, samma med mjölk, men det finns vatten i allt. Tungan ute

pyromanen
2011-01-16 18:30
#75

#74  Lättolagom består av nästan 60% vatten, 40%fett.  Jämfört med smör som består av 80% fett och knappt 20% vätska.

Finns ju annan margarin som inte är "lätt" och som inehåller lika mycket fett som smör, men just lätta och lättolagom och den typen är faktiskt mest vatten (och E-nummer för att dölja detta)

DesK
2011-01-16 18:39
#76

I all vänlighet vill jag bara säga att det finns många olika anledningar till varför en del människor väljer smör framför margarin eller tvärt om och jag vill att vi som skriver här respekterar varandras val och argument. Det som är bra för mig kanske är helt förkastligt för någon annan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
2011-01-16 18:41
#77

#76. Jag håller med, alla delar olika uppfattningar och tur är det. Skrattande

[YlvaP]
2011-01-16 19:15
#78

#76 Men skriver någon om detta ämne som berör många så är det alltid någon som argumenterar emot det som TS och många andra verkar hålla med. Vissa männsikor kan inte ta emot sånt utan blir tvärilsk för att man inte är/gör som dom tycker.

DesK
2011-01-16 19:23
#79

YlvaP ja tyvärr är det så och det var därför jag skrev #76 för att påminna om att vi kan ha olika åsikter och behov, utan att för den skull klanka ned på varandra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
2011-01-17 09:17
#80

Men varför har ni fett på mackorna?

Ni som har det vill säga.

Är det för att det är gott, eller för att osten / pålägget glider av annars? Skrattande

Elshira
2011-01-17 09:32
#81

#80 Jag har det för att jag tycker om smörsmaken Skrattande När vi får mackor i skolan och det bara finns "Lätta" kvar så äter jag knäckebrödet torrt istället. xD

Ett litet "extra bevis" på att det är för att det är gott är att jag äter mina mackor (med bara smör) upp och ner - dvs med smörsidan neråt. Det för att jag vill känna så mycket av smörsmaken som möjligt mot tungan Oskyldig

Hakuna matata!

pyromanen
2011-01-17 10:36
#82

#80 Om jag har smör på brödet är det för att jag tycker det är gott och för att det på nåt trevligt sätt framhäver brödsmaken också (enligt mina smakslökar).  Om brödet är torrt hälper det till att smörja lite.

Självklart tycker man olika, både om smak och kring "vad som är hälsosamt/bra".  Så vill det alltid vara.

[TrevorS]
2011-01-17 10:41
#83

Tror tidigare ni pratade om Bregott vs Becel-tråden?

Jag tror alla delar olika uppfattningar, finns skrivet mycket om varför man inte ska äta smör för det är farligt, samma som det visas här att det står om margarin. Personligen tror jag inget direkt i matväg är farligt om man äter det med måtta och varierar kosten. Flera i vår familj har ätit margarin varje dag i hela sitt liv och är över 90 år och sluppit undan att bli så sjuk med åren. Flört

#80. Jag har på margarin för att det inte ska bli så torrt (fast det är skillnad på margarin och margarin, tycker inte alla är goda heller), annars brukar jag göra hummus eller någon pastej och ha på. Skrattande

Annons:
pyromanen
2011-01-17 11:01
#84

#83 Visst är det så.  Under många år bombades man av info om att smör var onyttigt och det var poppis med lätta, sen blev det tvärtom. Och oavsett vad så är det I-landsproblem. Att lägga sin energi på att gräla om vem som har mest rätt i vilka produkter som är nyttigare än andra att bre på sitt bröd… när massa människor varken har bröd eller nåt att lägga på..  och vi äter så mycket annat och ändrar vår livsstil på så många andra sätt…

Bergspuman
2011-01-17 11:03
#85

Själv har jag löst problemet med torrhet genom att ibland, skiva över tunna skivor av gurka och lägga dem UNDER pålägget. Kan testas. Gott och matigt och saftigt.

Någon gång kör jag matfett på mackorna men för det mesta inte. Tar mitt fett som olja i maten och lite solrosfrön och nötter istället.

MonisN
2011-01-17 11:06
#86

Om margarin är farligt för hälsan i långa loppet är det kanske ingen som vet, men om man ser det ideologiskt är det knappast en bra produkt. Varför äta så hårdprocessat margarin när det finns mer äkta råvaror? Konsistensen på bords- och stekmargariner är ju ganska äcklig och onaturlig.

Det är också stor skillnad att baka på margarin än äkta smör. Kakor till exempel blir inte alls lika frasiga och goda med margarin.

Visst är smör dyrare, men jag gör inte åt hälften så mycket smör som när jag köpte margarin. Så summa sumarum så blir kostnaden nog ungefär densamma.

Om man inte tål något annat än margarin är det en helt annan sak.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-01-17 11:33
#87

84, jag fick höra hela min uppväxt om hur farligt och onyttigt det är med all fom/typ av fett inte bara smör utan margarin och oljor så vi försökte äta så fettfritt som möjligt. Men så har de ändrat synen hela tiden.

#85. Däremot knäckebröd kan jag äta med lite gurka på, det är gott så. Sedan äter jag bröd utan någonting på rätt ofta också, men då äter jag det till mat som till exempel soppa.

#86, Något jag reagerar på är att jag läste någonstans att man inte kunde göra utredningar på margarin då produkten inte funnits så länge och inte många hunnit leva ett helt liv och ätit produkten. Men, margarin kom man på under 1800-talet?

Det där med kakorna delar vi olika tankar, vill påpeka att det är skillnad på margarin och margarin. Vi köper ett speciellt märke bakmargarin som vi har på smörgås eftersom den är så pass mjuk och har väldigt god smak. Sedan har vi ett annat margarin som är lite hårdare och lite starkare smak som vi har i bakning eftersom kakor och bakelser blir lite saftigare. Skrattande

MonisN
2011-01-17 11:47
#88

#87 Jag har bakat på flera olika margarinsorter för längesedan, men inget slår äkta smör i konsistensen på småkakor.

Undrar varför så många bakar på smör bara till julObestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Bergspuman
2011-01-17 11:54
#89

För egen del måste jag säga att jag tycker smör är såååå svårhanterligt i och med att det är så hårt. Därför bakar jag helst med margarin.

[TrevorS]
2011-01-17 12:02
#90

#88. Men det mesta brukar vara fett till jul. Var med om en fettfri jul ett år, det var ingen höjdare. Fast är det värkligen så stor skillnad på kakor?

#89. Nu har jag inte bakat med smör på länge, har faktiskt hjälpt till även om jag inte ätit. Men det finns väl mjukt smör också? Margarin har jag varit med om kan ha varit riktigt hårt och andra som är riktigt mjuka.

Annons:
MonisN
2011-01-17 12:24
#91

Smör är hårt när det kommer ur kylen, men mjuknar väldigt fort i rumstemeratur. Precis som riktigt glass är stenhård och inte tillsatt mjukmedel och stabiliseringsmedel.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Bergspuman
2011-01-17 12:34
#92

Min uppfattning är att smör tar mycket lång tid på sig för att mjukna när det kommer ut ur kylen. Jag tog fram det och det stod framme i 2 timmar innan det öht gick att bryta till mindre bitar. Så inget mer smör för mig. Ever.

Elshira
2011-01-17 12:40
#93

Har man inte tid/ork/lust att vänta på smöret så kan man faktiskt göra sitt eget. Och ska man göra bullbak på eftermiddagen så kan man gott och väl ställa fram det innan man åker. Det tar låång tid innan riktigt smör härsknar.

Men vill man göra eget nyttigt margarin så kan man ta mjukt smör och mixa det med olja till önskad konsistens!

Hakuna matata!

MonisN
2011-01-17 12:46
#94

#92 Det var ett konstigt smör du haft. Jag använder smör varje dag och har aldrig dom problemen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Bergspuman
2011-01-17 12:48
#95

Jag använder margarin.

Som det är, i affären.

Jag köper nytt och färskt margarin varje gång det är storbak för att vara säker på att det är av god kvalitet.

Så gör jag.

Alla andra gör självfallet exakt hur de vill.

Punkt slut. Flört

pyromanen
2011-01-17 13:13
#96

Har smöret i skafferiet (gammeldags kallt skafferi, tempen varierar men även när det kanske är +15 ärinne så håller smöret lätt så länge som det behöver, eftersom vi är 5 i familjen går det år rätt fort). I riktigt varma perioder på sommaren kan det dock bli för varmt i skafferiet för smöret, då åker det in i kylen.

Mitralis
2011-01-19 02:13
#97

Jag kör med Smör och Bregott. Tycker att det är godast Glad



Annons:
vinteralvan
2011-01-21 12:51
#98

Om man tycker smör är för hårt så kan man skiva det med osthyvel, funkar utmärkt.

Upp till toppen
Annons: