Annons:
Etikettmatprat
Läst 1266 ggr
Honestyisdead
5/9/10, 10:32 PM

Recept på Potatissallader

Nu såhär inför sommaren tycker jag att alla kan dela med sig av sina potatissallad recept.

Finns ju så många varianter.

Annons:
DesK
5/9/10, 10:54 PM
#1

Min favorit är nog denna potatissallad:

Häll en väl smaksatt vinaigrette, gärna med senap i, över nykokt ännu varm nypotatis. Ställ åt sidan och låt svalna. Skär rödlök i tunna skivor och dela isär dem. Hacka färskt kryddgrönt från trädgården eller blomkrukan. Exempelvis persilja eller dill eller basilika eller timjan och gräslök. När potatisen kallnat strör man över det kryddgröna, löken, kapris (väl avrunnen) och fintärnad inlagd gurka.

Variera med rädisor i skivor, fetaost i små tärningar och soltorkade inlagda tomater skurna i strimlor, oliver, fintärnad paprika, färsk gurka istället för inlagd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
5/9/10, 11:03 PM
#2

Jag föredrar köpt potatissallad. Men förra året testade vi att göra baconpotatismajo som blev väldigt omtyckt så den ska serveras på studentmiddagen. Glad receptet räcker till 8-10 personer om den serveras på buffe.

Baconpotatismajo (receptet är ursprungligen från allt om mat men jag har modifierat det lite)

2 paket bacon (á 140 gram)
½ gul lök, hackad
700 gram kokt potatis
20 gram sockerärtor, förvällda
0,75 deciliter majonäs
1½ deciliter gräddfil
2 deciliter matlagningsyoughurt
2 teskedar cajunkrydda
1 kryddmått svartpeppar
½ tesked salt

Klipp baconen i bitar. Fräs bacon + lök i lite matfett. Låt därefter svalna på hushållspapper så baconet blir krispigt.
Strimla sockerärtorna och tärna potatisen. Lägg dessa i en serveringsskål.
Blanda ihop majonäs, gräddfil och youghurt med kryddorna. Smaka av och tillsätt mera cajunkrydda vid behov.
Blanda dressingen med potatis och sockerärtor, tillsätt bacon och lök precis innan serveringen.

Originalreceptet återfinns här.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: