Matprat

Recept på Potatissallader

2010-05-09 22:32 #0 av: Hera

Nu såhär inför sommaren tycker jag att alla kan dela med sig av sina potatissallad recept.

Finns ju så många varianter.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2010-05-09 22:54 #1 av: DesK

Min favorit är nog denna potatissallad:

Häll en väl smaksatt vinaigrette, gärna med senap i, över nykokt ännu varm nypotatis. Ställ åt sidan och låt svalna. Skär rödlök i tunna skivor och dela isär dem. Hacka färskt kryddgrönt från trädgården eller blomkrukan. Exempelvis persilja eller dill eller basilika eller timjan och gräslök. När potatisen kallnat strör man över det kryddgröna, löken, kapris (väl avrunnen) och fintärnad inlagd gurka.

Variera med rädisor i skivor, fetaost i små tärningar och soltorkade inlagda tomater skurna i strimlor, oliver, fintärnad paprika, färsk gurka istället för inlagd.

Anmäl
2010-05-09 23:03 #2 av: Chestnut

Jag föredrar köpt potatissallad. Men förra året testade vi att göra baconpotatismajo som blev väldigt omtyckt så den ska serveras på studentmiddagen. Glad receptet räcker till 8-10 personer om den serveras på buffe.

Baconpotatismajo (receptet är ursprungligen från allt om mat men jag har modifierat det lite)

2 paket bacon (á 140 gram)
½ gul lök, hackad
700 gram kokt potatis
20 gram sockerärtor, förvällda
0,75 deciliter majonäs
1½ deciliter gräddfil
2 deciliter matlagningsyoughurt
2 teskedar cajunkrydda
1 kryddmått svartpeppar
½ tesked salt

Klipp baconen i bitar. Fräs bacon + lök i lite matfett. Låt därefter svalna på hushållspapper så baconet blir krispigt.
Strimla sockerärtorna och tärna potatisen. Lägg dessa i en serveringsskål.
Blanda ihop majonäs, gräddfil och youghurt med kryddorna. Smaka av och tillsätt mera cajunkrydda vid behov.
Blanda dressingen med potatis och sockerärtor, tillsätt bacon och lök precis innan serveringen.

Originalreceptet återfinns här.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.