Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 9701 ggr
dolfen
2010-04-09 19:52

Sambal oelek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingredienser i den köpta är:

Chillifrukt, salt, citronsyra och konserveringsmedel.

Jag får inte den rätta smaken när jag nu testat att göra egen.

Någon som har ingrediens-idéer?

Bilden: Vänstra är köpe och högra egen.

(Jag hade tänkt att lägga denna i en bildtråd, men orkade inte leta upp den.) Skäms

Annons:
DesK
2010-04-09 20:06
#1

Det kan bero på att du inte har använt samma chilisort som de använder i den köpta Sambal oelek. På bilden ser det också ut som att den köpta har chilifrön, medan den hemgjorda ser slät ut.

Vi har en grupp som heter 20. Bilder där det är tänkt att vi ska samla rena bildtrådar.

Eftersom kryddor väl närmast kan betecknas som tillbehör flyttar jag denna tråd till gruppen 01. För- & smårätter & tillbehör.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2010-04-09 20:35
#2

Jo. Har ju tänkt på att det finns ett antal sorter. Är det bara styrkan som varierar, eller är det även själva smaken?

(Min är kärnlös.)

 (Av de fem köpta, jag har smakat, är det endast två stycken som har smakat någorlunda lika. En hade t.ex enbart styrkan och saknade den där "goa" smaken"…)

 Bra det där med 20an!

DesK
2010-04-09 20:50
#3

Smaken skiljer allt en hel del på de olika chillisorterna. Kan kanske jämföras med att paprika, tomat och gurka smakar olika beroende av sort. Sedan finns ju även rökta chillisorter som exempelvis chipotle.
Tillverkarna av olika kryddblandningar skriver så klart så lite de bara kan om vad kryddan ifråga innehåller Flört

Kul att du gillar 20:an! Den är en del av vårt samarbete med Foto.iFokus Glad Där finns en grupp "Fotografera mat - ej kritik"

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2010-04-09 20:57
#4

Jag har köpt rökt salt som jag tänkte testa.

Chilli är en sorts paprika. (Eller var det tvärtom? Obestämd )

(De fem jag skrev om i #2 var av samma märke och sort.)

DesK
2010-04-09 21:04
#5

Vad spännande med det rökta saltet! Glad Ska bli intressant att läsa vad du skriver om det.

Japp chilli är ett slags paprika Glad

Skulle vara intressant om du vill berätta om vilka det var du testade och vllken du gillade mest. Smaken är ju i och för sig som baken Flört men dina erfarenheter är alltid intressanta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
2010-04-09 23:14
#6

Alla chilisorter smakar olika (det är inte bara styrkan som varierar) + köpechilin är inte vidare i smaken tycker jag, jämfört med hemodlat och nyskördat under sensommaren. Det är ungefär lika stor skillnad som det är mellan de väldigt blaskiga köpetomaterna och de solvarma smakrika tomaterna man odlar själv som det är mellan köpechili och hemodlad chili.

Annons:
storost
2010-04-10 00:02
#7

#6 Jag håller absolut med.

#0 Det finns olika recepter för Sambal oelek. Receptet som jag har är

250 gram färska chili

1 tesked salt

1 tesked ättika

1/4 tesked socker

1 tesked olja och

1 matsked varm vatten

Koka chilli till de är mjuk, låt rinna av och sen blanda allt med mortel till en slätt massa.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-04-10 01:38
#8

Den chilin man brukar använda till sambal är den där lilla röda! Spansk peppar tror jag det är.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-04-10 01:46
#9

#8 Det beror på i vilken land och region man är.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-04-10 01:54
#10

Sambal oelek är en indonesisk chilikrydda, och där använder man spansk peppar om jag minns rätt. Det finns också en lokal chilipeppar från Lombok men den går knappast att få tag i här. Spansk peppar finns i alla välsorterade butiker.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-04-10 02:06
#11

Jag menade inte här, utan i asien. Sambal finns inte bara i indonesien utan även i Malaysia och delvis i andra asiatiska länder.

Ja, det är framförallt de två pepparsorter som används.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-04-10 02:15
#12

Självklart finns inte sambal bara i Indonesien! Jag tänke mest på ursprungetFlört Indonesien och Malaysia är närbesläktade när det gäller maten. Tyvärr har jag inte kvar min indonesiska kokbok, där fanns många bra receptGråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-04-10 02:35
#13

Oj, det är synd. Behöver du någon speciell recept? Vi har två kokböcker som handler om Indonesien, Malaysia och Singapore.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Åsa S
2010-04-10 11:09
#14

#8 Spansk peppar = Capsicum annuum, det finns några tusen olika namnsorter av Capsicum annum som alla har olika styrka och smak, så att säga att det ska vara spansk peppar i receptet säger i stort sett ingenting.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
MonisN
2010-04-10 12:37
#17

#13 Tack, jag behöver inget i dagsläget, men återkommer om det blir aktuellt.

#14 Jo det finns en mängd olika spanska pepparsorter, men den som brukar finnas i affärernas hyllor är den jag syftar på. Där finns inte så många att välja på. Varför krångla till det?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Åsa S
2010-04-11 15:06
#18

Det som säljs i matbutiken är ofta jalapeno en ganska svag chilisort som bara är något starkare än paprika de sorter som man behöver använda för att man ska få till den där hettan i sambalen behöver nog ha mycket högre scovillegrader än jalapeno.

MonisN
2010-04-11 18:04
#19

Vill man ha mer hetta kan man köpa fryst chili i asiatiska affärer, jag lovar att den är stark! Finns både röd och grön och är mindre än den på exempel Ica.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Åsa S
2010-04-11 18:16
#20

Japp och ofta tycker jag även att man kan hitta chili i kyldisken också på asiatiska butiker ibland finns det olika sorter i olika storlekar och färger, ofta är de små starkare än stora + röda är ofta starkare än gröna (omogna).

Annons:
storost
2010-04-11 20:51
#21

Om man vill ha det ultimative här i Sverige, då är det habanero chili. Jag tror inte att det finns starkare i vanlig affärer.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-04-11 21:03
#22

Jag älskar stark mat, men numera får jag hjärtklappning av det, men jag syndar ändåSkäms Blir det för häftigt, vilket det gör ibland, så dricker jag mjölk! Det är enda gången jag dricker mjölk, förutom i kaffet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-04-11 21:48
#23

I annan fall kan du äta salladsgurka. Det gör man i thailand - enligt en thailändska som jag känner från Schweiz.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

dolfen
2010-04-12 15:37
#24

#7 - Tack för receptet.

Jag stötte min rå.

Skulle man kunna, som med paprika, köra den i stekpannan för att mjuka upp den och få lite annan smak?

storost
2010-04-12 23:42
#25

#24 Det är så lite så.

Det vet jag inte, men bara prova om det går. Egenligen skulle det gå, därför de är släkt, men det är ingen garanti på det.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

dolfen
2010-04-16 21:51
#26

#25 - Det smakade sambal oelek!! Förvånad

Nu har jag gjort en omvandlingstabell i exel (grundat på ditt recept) så jag behöver bara skriva in hur mycket chili-gram jag har och så står de andra ingredienserna i proportion. Oskyldig

storost
2010-04-17 00:35
#27

#26 Vad kul!! Och grattis att det lyckades!!

Om du vill, kan du gärna lägga upp din exceltabell också för andra. Det gör man på samma sätt som man lägger upp en bild.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
dolfen
2010-04-17 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Sätter in en bild på min omvandlings-tabell med några förklaringar runt om, så man kan designa efter egna önskemål.

Jag valde att skriva in lika många gram chili som i grundreceptet så att man kan se att det stämmer.

DesK
2010-04-17 19:14
#29

Dolfen tackar för tabellen! Den kan säkert vara till nytta för många Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2010-04-17 21:27
#30

dolfen, tack för tabellen också från mig. Tabellen kommer jag att använda också!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

dolfen
2011-03-27 19:12
#31

Hur länge håller sig egengjord sambal oelek?

dolfen
2011-04-02 17:11
#32

P(r)utt!

DesK
2011-04-03 09:09
#33

Vet inte riktigt men den borde ha rätt god hållbarhet Glad Man kan ju också frysa ned den i små burkar. Nu måste jag snart testa att göra detta själv Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2011-04-03 17:41
#34

Ja. Starka kryddor förhindrar att mat blir dålig så snabbt.

Jag måste erkänna en sak. Visserligen smakade den "sambal oelek", men den köpta är ett strå godare.

Det finns en smak i den köpta som jag saknar i den hemgjorda.

OT?: När jag skördade egenodlad spansk peppar sist, skar jag ner frukterna smått och mortlade till en massan som jag bredde på en plåt med papper på, och körde i ugn tills det hade torkat. Ett tips är att använda plasthandskar om man ska skära ner mer än en frukt, för jäklar vad det sved.

Som torkat håller det ju ett tag och så behöver man inte bli stressad att använda upp den färska frukten. I impekta-katalogen står det att: "Torkade frukter är vanligen 2-10 gånger starkare än färska frukter av samma sort".

Annons:
DesK
2011-04-03 17:50
#35

Nästa gång du gör sambal oelek skriv ned hur mycket du har i av varje ingrediens. Det kan eventuellt hjälpa till för att få fram den rätta smaken Glad

Aha du har odlat egen spansk peppar - spännande! Har du hunnit smaka på dem du torkade? Tycker inte att det är direkt Off Topic Glad Jag ska försöka hitta nån pepparplanta i handeln under våren.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2011-04-03 18:06
#36

Proportionen på ingredienserna är enligt tabellen i #28.

Jag har mest använt den torkade till att smaksätta soppor och någon röra. Trots att jag tar väldigt lite så känns styrkan.

Jag tog frö från spansk peppar-frukt och sådde. Det stod "spansk peppar" på förpackningen. Det stod tyvär inte vilken namnsort det var. (Se #14 angående namnsorter.)

dolfen
2011-04-16 17:38
#37

Här är ett recept till på sambal oelek.

Upp till toppen
Annons: