Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3875 ggr
DesK
2010-05-13 15:39

Ny spis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag köpt en ny spis med induktionshäll med varmluftsugn med många olika finesser Glad

Därför skulle jag vilja ha tips på hur man bäst utnyttjar denna spis.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Honestyisdead
2010-05-13 23:20
#1

Snygg :)

Maria
2010-05-14 12:17
#2

Jättefin spis. Det är alltid roligt med en ny spis.

Min spis är 1 1/2 år och jag har fortfarande inte använt varmluftsfunktionenSkäms

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
2010-05-14 13:11
#3

Varmluftsfunktionen passar när man ska steka kött som tar lång tid, t ex en kalkon!

dolfen
2010-05-16 18:15
#4

Varmluftsugn ska visst vara bra att torka tomater i.

Då borde ugnen även vara bra till att torka annat.

Är det någon som har lagt in tomater och har ett inläggningsrecept?

Basilika måste väl vara med i en sådan inläggning?

barnbarnen
2010-05-17 03:36
#5

fin spis. man blir riktigt sugen på att laga matGladoch baka, känna doftenRynkar på näsan av ny bakat bröd…..mmm

[Tassy]
2010-05-17 16:43
#6

Jätteläcker spis, man blir inte så lite avis! Flört

Annons:
storost
2010-05-19 17:09
#7

Vi använde tidigare varmluftsfunktionen speciellt till luftiga bakverk och bröd, till exempel, bullar, lussekatter, biskvit med mera. Sen också för olika slags gratänger, men inte för kött.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Tisdag
2010-05-22 23:35
#8

I varmluftsugnen kan du ha flera plåtar inne samtidigt och även det som finns på den undre får fin färg. Många gånger behöver du inte heller ha lika varmt som i en "gammal" ugn. Så håll koll på ugnen och lita inte på hur länge du brukar ha inne saker.

På induktionshällen går ju allt mycket snabbare, så håll koll även där, samt att det inte funkar att stänga av plattan och köra på eftervärme då den kyls ner mycket fortare.

Grattis till en ny snygg spis och häll!

DesK
2010-06-09 15:31
#9

Nu har jag hunnit testa spisen en del Glad Själva induktionshällen är verkligen en sann glädje, den är i stort sett lika snabb som en gasspis, men mycket renare. Man kan lätt reglera värmen både upp och ner och ofta kan man steka eller koka på betydligt lägre värme. Den enda nackdelen med induktionshällen är väl att inte alla kokkärl går att använda på den, utan vi fick investera i lite nya kastruller också.
Ugnen är också toppen, varmluften är jättebra tycker vi Glad Även här får man använda lite lägre värme och som #8 säger det går fint att laga flera saker samtidigt i ugnen. Till exempel hade jag en plåt med blandade rot- och grönsaker och ovanpå den ett galler med tunna revbensspjäll som grillades. Först körde jag allt en stund med bara varmluft och över- och undervärme och de sista 20 minuterna satte jag igång grillen med varmluften. Det blev en smaskig måltid Tungan ute

Jag har också testat att baka formbröd i vanliga gamla aluminiumformar (med varmluften påslagen) och bröden fick en betydligt trevligare färg än i förra ugnen.

Trots den cirka 25 grader lägre värmeinställning blev både maten och brödet färdiga fortare än i gamla ugnen.

Jag har också hunnit göra en potatisgratäng som jag råkade fylla lite väl mycket, så att den rann över och smutsade ner ugnen. Då fick jag testa den så kallade Steam Cleanfunktionen, satte in en skål med vatten i ugnen och värmen på 50 grader en stund. Stängde av och lät svalna lite och sedan var det bara att ta hushållspapper och torka ur ugnen, smidigt snabbt och enkelt Glad

Det enda som möjligen stör lite är att fläkten i spisen går igång i tid och otid, även när man lagar mat på hällen. Det vill säga att den går och låter lite även om inte varmluftfunktionen är igång. Det lär vara så i de flesta nya spisarna enligt fabrikanten. Jag tar den smällen eftersom allt annat funkar så bra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2010-06-09 15:51
#10

Vad roligt att du är nöjdGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2010-06-09 19:43
#11

Desk; det var alldeles för mycket text i ett stycke för att jag ska klara läsa det. Orkar du dela upp det i stycken? Glad

DesK
2010-06-09 20:01
#12

Hera nu är det fixat! Glad Bättre så hoppas jag

Jag brukar alltid få skäll för att jag delar av texten för mycket, men nu hade jag visst överdrivit åt andra hållet Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2010-06-09 22:00
#13

Bumbleboo jag missade din kommentar, ber om ursäkt Skäms Jo visst är det underbart att man kan vara glad och nöjd med en så pass stor investering Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
2010-06-09 22:03
#14

Jag blev inspirerad när du berättade första gången så nu har jag äntligen använt mig av varmluftseffekten som jag faktiskt har i vår spisSkäms och jag har insett att det är jättebra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2010-06-09 22:06
#15

Jag förstår precis din tvekan, men bestämde mig för att nu ska här testas! Det ångrar jag inte! Glad Välkommen in i gänget Flört (eller vad man nu ska säga)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2010-06-10 13:55
#16

Tack Desk Glad

DesK
2010-06-15 10:29
#17

Igår gjorde jag pizza och använde mig av varmluft + undervärme (enligt instruktionsbokens rekommendation) Närmare stenugnsbakad pizza är det nog svårt att komma i en vanlig ugn. Glad
Tyvärr har jag ingen bild för vi hade huset fullt av hungriga ungdomar, när jag hade hämtat kameran så var det bara några få bitar kvar till oss gamlingar Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Elshira
2010-06-21 00:18
#18

Och här sitter jag som ett fjån med varmluftsugn sedan barnsben (ugnen är betydligt äldre…).

Jag måste erkänna att jag inte ens vet hur en "icke-varmluftsugn" fungerar? xD

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: