Annons:
Etikettmatprat
Läst 1581 ggr
[Tassy]
4/22/10, 11:34 PM

Smör/margarinundersökning

Med margarintråden i åtanke så blev jag nyfiken på hur många det är som använder vad, så här kommer en undersökning! Glad

Annons:
storost
4/23/10, 9:51 AM
#1

Jag röstade med annat, därför vi använder olika fetter men inte blandad.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
4/23/10, 3:39 PM
#2

Fick hjärnblödning o svarade annat. Använder mest smör men ibland smör o olja när jag steker, Bregott på mackorna o rapsolja till inläggningar. Kokosfett i te o choklad samt att steka i när annat råkat ta slut (bor några mil från närmaste affär) samt i godis.

Hausswolff
4/23/10, 6:46 PM
#3

Jag använder riktigt smör, nyttig olja (inga billiga varianter som matolja och skräp), kokosfett och animaliskt fett.

Bergspuman
4/23/10, 9:11 PM
#4

Använder rapsolja och margarin. Inget animaliskt mättat fett (smör, bacon, grädde, creme fraiche osv) om jag kan undvika det. Kan inte bryta ner det, blir dålig i kistan.

dolfen
4/23/10, 9:14 PM
#5

Jag steker i smör, olja&smör eller olja.

Jag har aldrig köpt margarin.

MonisN
4/24/10, 4:02 PM
#6

Smör till stekning och bak, Bregott på mackan. De oljor jag använder är olivolja, raps- och solrosolja. Margarin kommer inte över min tröskel.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Asta]
4/24/10, 7:04 PM
#7

Smör och olja, aldrig margarin

Maria
4/24/10, 7:46 PM
#8

Smör och olja här ocksåGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
4/25/10, 5:04 PM
#9

Använder mest margarin och olja. Ytterst sällan smör.

Sovgott
4/25/10, 9:15 PM
#10

Jag steker bara i smör.

Honestyisdead
4/26/10, 6:41 PM
#11

Skulle ngn som säger att margarin är farligt kunna förklara med egna ord exakt vad det är som är farligt?

Jag och pappa är väldigt intresserade av det.

[Asta]
4/26/10, 7:44 PM
#12

För min del undviker jag inte margarin pga farlighet, hos oss försöker vi i mesta möjliga mån undvika matvaror med kemiska tillsatser istället för naturliga motsvarande. Oavsett om det finns några varningar om farlighet eller inte.

Maria
4/26/10, 7:57 PM
#13

Jag tror heller inte att margarin är farligt. Har svårt för att tänka mig att det skulle få säljas dåFlört

Själv använde jag alltid något som hette "tre Ess" tror jag det var. Förpackningen såg precis ut som ett smörpaket. Köpte detta från början för att det var vad min mamma använde…Skäms

Sedan såg jag ett program för flera år sedan då de visade hur man tillverkar margarin och efter det blev jag alldeles förskräckt. En massa tillsatser och en mängd processer och basen var den samma till både margarin och hudcremer. Det var väldigt långt ifrån naturligt.

Efter det har jag bara använt smör, bregott och olika oljor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Tassy]
4/26/10, 8:05 PM
#14

Jag undviker inte margarin, men föredrar bregott på smörgåsen på grund av smaken helt enkelt. Lagar mat i olja + margarin oftast. Sedan gillar jag inte tanken på massa tillsatser, när jag kan välja något godare som är renare. Men ta till exempel yoghurt, där köper jag oftast de som är hårdast bearbetade och har tillsatser. Jag blandar helt enkelt.

DesK
4/27/10, 12:07 PM
#15

Hera i tråden "Och så var de margarin" står lite om varför en del människor anser att margarin är olämpligt som föda. Margarin är ett av de mest hårdprocessade livsmedel vi har. Sannolikt är det inte farligt att äta margarin och personligen går jag inte på alla "larmrapporter" som jag läser och hör. Vi får heller inte glömma att det finns många människor som inte kan äta smör av variende orsaker. Därför bör vi respektera att det finns olika syn på margarin och att margarin har en given kundkrets.
Sedan några år har ju Mats-Eric Nilsson drivit sin kampanj om Äkta Vara, härigenom är det många människor som fått upp ögonen för hur vår mat produceras och vad den innehåller. Långt före honom propagerade bland andra Marit Paulsen för att vi ska äta mat som vi tillagar från grunden hemma av naturliga råvaror.
Personligen tror jag att det finns ett samband mellan det ökade antalet allergiker, fetmaproblemen och användadet av hårdprocesade livsmedel såsom exempelvis margarin, många färdiglagade rätter och olika lättprodukter. Därför har jag alltid lagat mat från grunden, använt  de helfeta produkterna och undvikit margarin, detta alltså långt innan Mats-Eric Nilsson drog igång Äkta Vara.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
4/27/10, 12:30 PM
#16

Egentligen kan man tillverka ett bra margarin själv om man vill. Men den typen av margarin har inte långt hållbarhet, därför att det saknar sterilisering.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
4/27/10, 12:46 PM
#17

Jag kan inte se vad en så hårt processad vara som margarin kan medföra till en frisk människa som inte lider av ngn allergi ed. Den kan inte heller innehålla särskilt många nyttigheter om man ser till priset. Med alla moment det går igenom borde det vara dyrare. Jag inbillar mig också att det inte är nyttigt att äta större mängder av.

Bergspuman
4/27/10, 12:54 PM
#18

Men hallå. Kan vi få lite nyanser i debatten. Vad vi pratar om är smör och margarin. Fetter. Det ska inte ätas i några stora mängder, oavsett. Så för att ta "skada" av vare sig smör eller margarin, torde man konsumera rätt stora mängder dagligen under en räcka av år.

Hur STORA mängder margarin / smör äter ni varje dag? Inte äter ni ett halvt paket á 500 g?

Den här renhetshysterin är larvig om man ser till hur stora mängder avgaser, utsläpp, kemikalier, hormoner, mm som människorna gladeligen utsätts för VARJE DAG HELA SITT LIV.

Personligen struntar jag fullkomligt i margarinets "hårdprocessade" tillstånd så länge mina värden är så utmärkta som de är.

MonisN
4/27/10, 1:15 PM
#19

Vad man stoppar i sig kan man påverka själv. Att man tvingas leva i en värld full av kemikalier och utsläpp kan man inte göra så mycket åt som enskild människa, åtminstone inte på kort sikt. Jag ser ingen anledning att tillföra kroppen en massa onödiga kemikalier. Varför äta onaturliga produkter när det finns naturliga?

#18 Det är ingen renhetshysteri utan en fullkomligt logisk syn på mat.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Asta]
4/27/10, 1:25 PM
#20

Jag är inne på samma linje som #19 - det man kan påverka påverkar man. Vi kommer t.ex. att köpa en gasbil nu för att minska de utsläpp vi ansvarar för. Vi skulle ju kunna säga att en bil gör egentligen inte någon skillnad så varför bry sig? Att tillverka kemikalierna kostar ju också onödiga pengar.

För min del är det också något jag gjort hela livet, inte något på grund av olika saker som hänt nu. Har aldrig köpt sötningsmedel eller lättmargariner etc. Antingen köper jag riktigt socker eller riktigt smör eller så låter jag bli.

Annons:
storost
4/27/10, 1:52 PM
#21

Men mina damer… tänk på det att det finns mäniska som inte tål smör! Det finns också bra margarin - när man tillverkar den själv. Och möjligtvis finns det små tillverkare som gör bra margarin.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Bergspuman
4/27/10, 2:36 PM
#22

Nej det är inte en logisk syn på mat. Då måste man även ta i beaktande t ex grönsaker och frukt som besprutas eller pumpas fulla med antibiotika eller hormoner. Kött som hormonbehandlas för att djuren ska växa fortare. Med mera, med mera.

Om vi helt och hållet ska undvika tillsatser, kemikaler, osv måste vi gå tillbaks till hur det var för ca 150-200 år sedan när majoriteten av befolkningen levde på det som jordbruket kunde ge, och gödslade med dynga och ingenting annat. Och det kan vi inte.

Finns det någon som kan svära sig fri från att köpa halvfabrikat som t ex ris eller pasta eller tepåsar, eller kaffe, osv osv osv. Skulle inte tro det. Allt detta är behäftat med tillsatser.

Jag är realist framför allt. Det går inte att vända utvecklingen.

Att nu välja ut margarin som stora stygga vargen, när vi har en livsmedelsindustri som skulle behöva en global bojkott, det blir - tja, lite futtigt liksom.

MonisN
4/27/10, 2:59 PM
#23

Att undvika kemikalier och tillsatser ÄR logiskt och sunt. Att välja bort det man kan är inte det logiskt och sunt? Vad är det för fel på renhetstanken?

Jag är också realist och kan inte undvika allt, och försöker inte heller göra det, men margarin är väldigt enkelt att välja bort, därför gör jag det.

Man kan också ställa sig frågan varför människor är så allergiska nu för tiden?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Asta]
4/27/10, 3:34 PM
#24

#22 - men jag tar sådan hänsyn så gott jag kan.

Jag köper kravmärkta grönsaker.

Jag har just beställt kött från en gård där djuren går ute och äter gräs i hela sitt liv. Naturlig djurhushållning.

Tror inte heller på att vi kan undvika allt, men jag anser inte heller att man ska godta allting bara för att det är utveckling. Är utvecklingen på väg åt fel håll ska vi säga till. Säger tillräckligt många till så ändrar marknaden sig. De vill sälja och de säljer det vi vill köpa.

Jag tror inte att man kan stoppa utvecklingen och jag vill inte gå tillbaka i tiden, men jag tror inte heller på att acceptera saker och ting bara för att det är utveckling. Fullt så godtrogna får vi inte vara tycker jag. Utveckling kan styras.

Sedan påpekar jag igen att för min egen del pekar jag inte på margarin som en stor stygg varg. Det är bara en av de saker jag undviker.

Storost - naturligtvis tål inte alla allt. Min syster t.ex. har diabetes, till henne köper jag sötningsmedel, men det finns bättre och sämre sådana också.

MaMaMade
4/27/10, 4:18 PM
#25

Jag gör också som #23 o #24. Odlar det lilla vi äter i grönsaksväg själv + frukt o bär. Vi äter mest älgkött som Guben min jagar + ibland gås om jaktlyckan är god. Vi köper annat kött men det är är mer en "treat" som vi unnar oss 1 ggn/v o helst köper jag från gårdar härikring, bl a en eko-gård.

Jag vet att inte alla har samma möjligheter som jag har men varför skulle inte jag försöka ge mina barn så ren o bra mat som möjligt när jag kan. Jovisst, vi äter makaroner…ibland…men övervägande kött o fett. Mesta tillbehöret är egenodlade grönsaker o ibland lite hemodlad potatis till fest (pga de snabba kolhydraterna). Man brukar säga att "många bäckar små"…skulle alla tänka att det inte är ngn idé skulle det barka riktigt åt helsefyr. Det är iaf vad jag tror.

Rackar inte ner på dem som inte tycker som jag, säger bara vad jag tycker o anser. Vi har t ex 2 barn som är laktosintoleranta, så den mjölk de dricker är mer "processad" än den min man o son dricker. Å andra sidan dricker vi inte särskilt mkt mjölk o mig veterligen ställer inte laktosfri mjölk till det i hjärnkontoret som t ex glutamat o sötningsmedel. Man får helt enkelt kompromissa!

Att inte fundera på sin inställning till den mat (o även medicin) vi stoppar i oss är som att vara soffliggare i politiska val. Man kan inte komma o klaga i efterhand om det går fel.

Sehvrin
4/29/10, 6:24 PM
#26

Jag använder mest olja (raps-, oliv- och ibland sesamolja) och lite smör. Försöker att inte använda margarin då det känns bättre att maten är mindre processerad (miljövänligare, dessutom) För min del känns margarin onödigt då det finns så många andra bra alternativ Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MonisN
4/30/10, 12:00 AM
#27

#22 På vilket sätt är ris halvfabrikat?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
4/30/10, 12:21 AM
#28

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Hustigern
4/30/10, 1:39 AM
#29

Jisses vilka diskussioner! Och så mycket känslor! Bara för att redovisa vilken typ av fett man använder mest.

Heja Tassy för att ha skapat en tråd som engagerar :)

Hausswolff
4/30/10, 2:26 PM
#30

Fett och protein är nödvändigt för kroppen. Varför kan man då inte göra vad man kan för att få i sig så rena livsmedel som möjligt?

Jag äter inget besprutat (jag äter inte frukt & grönt) så det behöver jag inte grubbla över, men jag äter krav-märkt kött, ägg och smör. Jag skulle aldrig stoppa i kroppen konstgjorda livsmedel, eller sådant som jag vet innehåller en massa onödigt jox, om det finns alternativ att tillgå. Och det gör det ju.

Det handlar kanske lite om att ta ställning också, att inte ställa upp på en livsmedelsindustri som varken värnar människor eller djur.

Tarja
5/3/10, 8:52 PM
#31

Jag steker alltid i smör eller i rapsolja som kommer från Julita gård Skrattande

Upp till toppen
Annons: