Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 3866 ggr
[Tassy]
2010-04-30 12:40

Uppdrag: Allergisk gäst, del 1

Här kommer en liten Kluring!

Föreställ dig att du ska ha någon form av bjudning, och en av dina gäster är allergisk emot mjölk. Denna gäst får absolut inte få i sig mjölk på något vis, men då det är en god vän vill du ändå gärna bjuda på mat.

Hur löser du problemet?

Vad bjuder du på?

Tanken med denna trådserie är att få er att tänka till ur ett nytt perspektiv, och tillsammans kanske vi spånar fam intressanta rätter. Det är ofta klurigt att hitta på mat då man är allergisk så detta kan bli intressant ifrån flera håll Glad

Annons:
storost
2010-04-30 12:56
#1

sallad med italienskt sås

grillat kött, grönsakspets, kokta potatis, sås bernaise

fruktsallad med Grand Marnier

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Tassy]
2010-04-30 12:58
#2

#1 Hemlagad sås på mjölkfritt margarin antar jag? Flört

Låter smaskens i övrigt!

storost
2010-04-30 13:00
#3

Nä, jag antog att ällergiskt bara mot mjölk. I annanfall skulle det stå alla mjölkprodukter.

Men om det gäller alla mjölprodukter, då skulle man självklart ta mjölkfritt margarin eller byta ut sås bernaise mot aioli.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Tassy]
2010-04-30 13:02
#4

Är man allergisk emot mjölk så innefattar det allting som innehåller mjölk. Glad

storost
2010-04-30 13:22
#5

OK, det visste jag inte. Tack för information.

Det finns egentligen massor med recepter för mjölkallergiker:

Då är det best att titta mot asien. De har vanligtvis ingen mjölkbeståndsdel i. Det gäller framförallt japanskt, chinesiskt, thailändskt, malaysikst, indonesiskt mat med mera.

En stor del av medelhavs mat har ingen mjölkbeståndsdel i heller.

grillade skaldjur med pesto

grillad lammkött med bulgur och grönsaker

flamberat banan med honung och mandelskivor

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Tassy]
2010-04-30 13:28
#6

Det var just det som var tanken med tråden, att väcka tankar om vad det egentligen innebär att vara allergisk, och samtidigt kunna informera under trådens gång. Glad

Härliga förslag du kommer med!

Annons:
storost
2010-04-30 13:29
#7

Tack.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
2010-04-30 13:41
#8

Skulle köra ungefär som storost. Man kan alltid ha skysås till kött fö, oftast lika gott som en redd med t ex grädde.

Vi har släktingar med glutenintoleranta barn som ofta är här på middag o födelsedagskalas osv. Baka utan mjöl el med de glutenfria alternativen är spännande. Det kan bli jättebra men ofta blir det väldigt…kompakt. Skrattande Smaka dock som vanligt bröd, lite torrare kanske men småkakor blir supergoda!

Puhlo
2010-04-30 15:39
#9

Jag har en underbar gudmor som är väldigt allergisk. Hon tål inte stenfrukter, gluten, eller komjölksprotein, så det är lite småskoj att laga mat till henne.

Jag brukar ofta göra avocadoentré, dvs avocado med lite rom och finhackad rödlök. Gärna lite körsbärstomater också, eventuellt majonnäs.

Varmrätten kan vara allt från stek med rödvinssky, till kycklingbröst fyllda med parmaskinka och pecorino, alternativt soltorkade tomater, med klyftpotatis till. Yakiniku med jasminris är en annan favorit.

Aioli och liknande majonäsbaserade såser går finfint, men då måste man ta hemgjord, "äkta" eller fettfri majo, eftersom lättmajon innehåller mjölk.

Efterrätten är ofta päron i ugn, med mandelmassetäcke, eller rulltårta gjord på potatismjöl med en smörkräm baserad på mjölkfritt margarin eller sylt som fyllning.

[Tassy]
2010-05-03 19:02
#10

Finns det några fler som vågar sig på ett försök? Kom igen nu! Skrattande

Chestnut
2010-05-03 21:49
#11

Efter lite klurande skulle jag nog göra såhär:

Förrätt: Min variant på ceasarsallad, krutongerna gjorda av mjölkfritt bröd.

Huvudrätt: Pasta med het tomatsås och grillad lax

Efterrätt: Kladdkaka gjord på mjölkfritt margarin med en fräsch fruktsallad till

Tycker att det är jättesvårt med allergier! Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

asvensso
2010-05-04 15:52
#12

Allt orientaliskt - med Thai, Japanskt och Kinesiskt stuk. Aven Indisk mat innehaller oftast inte laktos. Annars kan ju en stor frasch sallad vara lackert for alla!

[Tassy]
2010-05-04 15:54
#13

Härligt att så många svarar! Skrattande

Annons:
DesK
2010-05-04 17:33
#14

Här kommer mitt förslag

Förrätt: Sydafrikansk entré med grapefrukt (recept kommer senare)
Huvudrätt Grillad kycklingfilé med min jordnötssås, kokt avorioris
Dessert: 3 olika sorters hemgjord sorbet upplagt på tallrik som en treklöver

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: